Får man bygga ett Attefallshus i två plan genom att nedre planet läggs typ 1m under marknivå för att få takhöjd ?
Det står "totala byggnadsarean får inte överstiga 25 kvadratmeter" men man får ju ha loft utöver de 25kvm.

Min tanke är att ha utanpåliggande trappa för att få två lägenheter på 25kvm vardera i ett attefallshus.

/ Lennart
 
Ja, det får man!
Det är som sagt BYA och höjd från marken som räknas, inte BOA. Att det bara blir loft i normalfallet är ju för att man inte jobbar med nedsänkt bottenvåning.
 
Det kan väl möjligen vara lite svårt att få godkänd bygganmälan, om boytan ligger under mark.
 
H hempularen skrev:
Det kan väl möjligen vara lite svårt att få godkänd bygganmälan, om boytan ligger under mark.
tror att du har fel där
 

Bästa svaret

Tack för svaren. Det verkar OK. Att jag inte får kalla det "boyta" är kanske en annan sak, men man får bo i en källare vad jag vet.
 
L lvedin skrev:
… man får bo i en källare vad jag vet.
Ja, från och med införandet av Plan- oh Bygglagen får man det.
Enligt tidigare regelverk var det uttryckligen förbjudet …
 
Jag har sett många exempel på attefallshus i souterräng, i verkligheten och på hemnet. jag har även sett hus i två plan där bottenvåningen är nergrävd en meter. I första fallet ser det bra ut men det sistnämnda ser för illa ut tycker jag. Men det är inga problem regelmässigt
 
S surfarn skrev:
Jag har sett många exempel på attefallshus i souterräng, i verkligheten och på hemnet. jag har även sett hus i två plan där bottenvåningen är nergrävd en meter. I första fallet ser det bra ut men det sistnämnda ser för illa ut tycker jag. Men det är inga problem regelmässigt
Om entré vore på övervåningen skulle säkert fall 2 vara ok med.
 
Vad tror ni om ett lågt garage som källare borde det inte blir spännande...
 
Spännande hur? Men kan ju vara praktiskt :)
 
Anna_H Anna_H skrev:
Ja, det får man!
Det är som sagt BYA och höjd från marken som räknas, inte BOA. Att det bara blir loft i normalfallet är ju för att man inte jobbar med nedsänkt bottenvåning.
Snablar"
Där missade jag nåt..
Byggde för några år sen en Friggabod i kanten på tomten, en rejäl brant på baksidan..
Kunde gjort en souterrängvåning under och fått ytterligare 15kvm...
Grrr....:mad:
 
W WilleR skrev:
Snablar"
Där missade jag nåt..
Byggde för några år sen en Friggabod i kanten på tomten, en rejäl brant på baksidan..
Kunde gjort en souterrängvåning under och fått ytterligare 15kvm...
Grrr....:mad:
Beroende på vad du tänkt använda våningarna till kan det ju vara problem att klara nockhöjden på 3m vid souterrängvåning. fast är din friggebod placerad närmare än 6m från allmänplats så kanske en friggebod i souterräng hade varit enda lösningen för att klara höjden men då hade det endast blivit souterrängvåningen och inget annat.
 
W WilleR skrev:
Snablar"
Där missade jag nåt..
Byggde för några år sen en Friggabod i kanten på tomten, en rejäl brant på baksidan..
Kunde gjort en souterrängvåning under och fått ytterligare 15kvm...
Grrr....:mad:
Det är väl bara att gräva ut under? (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.