B b8q skrev:
Man har ju svårt att se att det skulle vara sämre med en golvbrunn till en stenkista i backen, än att bilen står på garageuppfarten och droppar olja och smält snö ner på backen...
Jag skrev detta till kommunen så ska se vad dom svarat
 
Farsan hade en trave gips ståendes över deras brunn när dem besiktade...
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Min brunn är för tillfället pluggad efter anmärkning. Lade well 5 cm ner och kantade med tidningspapper. Syns tydligt att den är igengjuten. Skulle jag ångra mig tar det 5 minuter att fixa, men det blev godkänt vid inspektion
 
Har du ingen gräns vad gäller kvm kontra kravet på avskiljare eller ej? Hos oss gäller kravet om brunn är monterad i ett utrymme på 50 kvm eller mer.
Jag ställde kommunen mot väggen och sa; "Om jag monterar upp en väldigt enkel vägg som gör att utrymmet blir 49,5 kvm, är det ok?"
Svaret från kommunen blev ett enkelt "Ja" :rolleyes:

F.ö skippade jag golvbrunnen utan drog upp en 50 rör och gjöt fall emot. En enkel sil gjord av en propp förhindrar problem med stopp och liknande. Det fina med det är att regeln säger krav på oljeavskiljare då golvbrunn är monterad.........men jag har ingen golvbrunn :cool:
 
  • Gilla
Ingemar O
  • Laddar…
Det gick heller inte med att koppla en brunn till stenkista så det får nog bli att gjuta över den sen knacka bort och fixa till fall efter besiktningen är gjord.
Någon som vet om dom har rätt att komma och besiktiga igen av någon anledning och då hittar dom brunnen eller det är den slutbesiktningen som gäller sen gör man vad man vill sen?

Man vill ju inte va nervös sen att det ska komma någon på samma sätt som tv licens gubbarna dyker upp ibland
 
Ni som skriver om olika sätt att lura byggnadskontoret skiter alltså helt i miljön? 1 liter olja förorenar 1 miljon liter grundvatten!
Kosta på en oljeavskiljare.
 
  • Gilla
KjellP70 och 12 till
  • Laddar…
I
Kolla med
http://axonmiljoteknik.com/wp/sv/filter

Kollade själv på denna då jag tyckte kostnaden för oljeavskiljare ej var aktuell. Det har dock inte blivit något för mig än. Det är en kassett man gräver ned med någon form av torv i. Bara att ta upp i sopsäck och köra till återvinningen som jag förstod det.

Mvh Ingmar
 
Det är bara smält vatten ifrån bilen och kag föreslog en holvbrunn med oljestopp men det räckte inte
 
T Toddep skrev:
Det är bara smält vatten ifrån bilen och kag föreslog en holvbrunn med oljestopp men det räckte inte
Instinktivt kan man tyck det bör räcka för ett litet garage men ett "oljestopp" är väl inte ett sätt att ta bort oljan? Det ska väl stoppa större utsläpp? En oljeavskiljare typ tät låda med bräddavlopp måste även skötas.
 
S seniorkonsult skrev:
Ni som skriver om olika sätt att lura byggnadskontoret skiter alltså helt i miljön? 1 liter olja förorenar 1 miljon liter grundvatten!
Kosta på en oljeavskiljare.
Är det inte bättre oljan kommer till reningsverket som förhoppningsvis tar hand om den än att bilen tex står utomhus och släpper ut oljan på marken ?
 
  • Gilla
Nils82
  • Laddar…
I
T Toddep skrev:
Det är bara smält vatten ifrån bilen och kag föreslog en holvbrunn med oljestopp men det räckte inte
Som sagt kolla med axon. Deras "oljeavskiljare garage" ska vara godkänd att använda. Kommer inte ihåg va den kostade när jag kollade men minns att jag reagerade på att det var mycket billigare.

Mvh Ingmar
 
Att ha avloppet kopplat till en brunn med lock över i trädgården som man sen får tömma själv kanske också är en bra ide. Det tar ju tid innan den blir full om den nu ens blir full någon gång.
Då får man tömma den själv och slipper dölja avloppen i betong och man kan fixa fall så allt blir perfekt direkt.
Får hoppas dom godkänner detta
 
I
T Toddep skrev:
Att ha avloppet kopplat till en brunn med lock över i trädgården som man sen får tömma själv kanske också är en bra ide. Det tar ju tid innan den blir full om den nu ens blir full någon gång.
Då får man tömma den själv och slipper dölja avloppen i betong och man kan fixa fall så allt blir perfekt direkt.
Får hoppas dom godkänner detta
En av anledningarna till att jag aldrig kommer ha vänlig oljeavskiljare är att kommunen ville ha årlig tömning och den storleken jag behövde kostade ca 10000 att tömma. P.g.a. att allt innehåll bedöms som miljöfarligt avfall. Även om det bara var en droppe olja i. Så kolla först vad det kostar att tömma den storleken av tank du tänkt.

Mvh Ingmar
 
Den kan jag ju tömma själv genom att hissa ner en stann.

Den behöver ju inte vara mer än 1 meyer djup så man kan sträcka sig och den ska ha svetsad botten så inget kan rinna ner i jorden.
Men märkvärdigt behöver det ju inte vara och man slipper alla avgifter.
Om nu kommunen köper denna ide
 
Mikael_L
B b8q skrev:
Man har ju svårt att se att det skulle vara sämre med en golvbrunn till en stenkista i backen, än att bilen står på garageuppfarten och droppar olja och smält snö ner på backen...
Jo det är sämre.

För det som droppar ovan jord hinner avdunsta mer, stelna mer, brytas ner mer, än om man direkt tar det en bit under markytan.

Detta är särskilt tydligt med bensin, diesel, avfettning osv. Inte lika självklart med olja, men även då verkar samma mekanismer, dock långsammare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.