Hallå
Har bestämt mig för att installera luftvärme pump
Elen skall kopplas in på utedelen ( självklart av behörig )
Men min fråga är kan man byta ut det jordade uttaget på väggen mot en strömbrytare
I stället 10 a
Vad jag förstår så bör pumpen ligga på en egen säkring men det kommer kosta en del ??
Sista frågan vad kan en installation kosta ( mellan tummen och lillfingret )
Som mest 15 m kabel plus brytare och inkoppling
Mvh
 
Följ tillverkarens anvisningar. Om du vet redan nu vilken pump du ska köpa så kan du ladda ner manualen och läsa den. Det borde stå där om den ska kopplas in fast, strömförsörjas via inne- eller utedelen, minsta säkringsstorlek etc.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Fick min installerad idag. Frågade om det gick att få matningen på insidan istället. Det var inga problem sa han och drog matningen in i rörkanalen och nu behöver jag bara få en elektriker hit och dra ett nytt jordat uttag till pumpen.
 
Mikael_L
H Tommie99 skrev:
Hallå
Har bestämt mig för att installera luftvärme pump
Elen skall kopplas in på utedelen ( självklart av behörig )
Men min fråga är kan man byta ut det jordade uttaget på väggen mot en strömbrytare
I stället
Ja det går, eller borde gå.
Kolla vad mer som går på samma säkring, det är mest det som avgör.
 
Jag tror att de flesta L/L-pumpar har valfri strömförsörjning inne eller ute. Det går ju en 4-ledare mellan enheterna där 3 av ledarna är fas, nolla och jord från den ena delen till den andra så rent elektriskt är det samma oavsett var du kopplar in inkommande ström. Den 4:e ledaren är för styrning.
 
  • Gilla
Valkyr
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.