Hmm, eftersom det brukat cirkulera fint även utan pump, lutar det ju åt stopp då i logikens namn... Frågan är var? Kanske man ska gå tillbaka till ursprungsproblemet, dvs det enda kalla elementet förra året?
 
Fast med ledning av bilderna och rörens dimensioner så borde självcirkulationen vara så pass att det ska fungera även utan cirkulationspump. Jag antar att det där är en elkassett som sitter ovanför nån gammal kökspanna för ved? Eller är det ingenting ? Det normala är iallafall då att man har en grov stigare som fördelar sig in i de övre elementen och returen på dessa går ner till elementen på nedervåningen och sen i retur till panna. Stopp i vredet/termostaten på övervåningen gör då att det inte cirkulerar till det nedre element på samma krets heller.
Allt beror ju på hur det ser ut
 
S Stefan1972 skrev:
Fast med ledning av bilderna och rörens dimensioner så borde självcirkulationen vara så pass att det ska fungera även utan cirkulationspump. Jag antar att det där är en elkassett som sitter ovanför nån gammal kökspanna för ved? Eller är det ingenting ? Det normala är iallafall då att man har en grov stigare som fördelar sig in i de övre elementen och returen på dessa går ner till elementen på nedervåningen och sen i retur till panna. Stopp i vredet/termostaten på övervåningen gör då att det inte cirkulerar till det nedre element på samma krets heller.
Allt beror ju på hur det ser ut
Det stämmer bra, har en vedspis under. Dock blev vindselementet varmt förra året, men inte det som är därunder på nedre plan. Detta element är såvitt jag förstår det sista i "banan". Kan värmen först ha passerat via det smala röret, vidare till resterande element, men ha bäckat igen mer till i år?
Bild på rören till detta element på nedre plan där två rör går från taket.
Värmeelement med röranslutning i tak, trolig fråga om värmedistribution.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kan tillägga att jag här har haft några droppars läckage från T-röret vid golvet för ett par år sedan.
 
Finns det något sätt att lokalisera en propp på, eller får man chansa bara? Kan min teori stämma?
 
T Tomtebrölet skrev:
Finns det något sätt att lokalisera en propp på, eller får man chansa bara? Kan min teori stämma?
Jag vet inte, men som någon skrev här så brukar det sätta igen i tillopp och utlopp på elementen.
Kanske det går att spola hela systemet på plats?
Jag har inte så bra koll på detta, men om det bara är fyra element så hade jag nog försökt spola hela systemet, men använd inte för högt tryck. Går inte detta hade jag tagit dem ett i taget.
 
L
Du skrev sommarhus , stänger ni det på vintern , tappar ni ur eller är det glykol i systemet
 
Det är glykol i systemet, så brukar inte tappa ur, utan har det på ca 5 grader under vintern. Kanske lika svårt eller enkelt att spola som att byta element..? Har tyvärr inte råd med rörmokare, så måste vara något jag kan fixa själv. Annars får det väl stå till våren med ett extra element på.
 
L
Det är klart ett flödesproblem , du är säker på att cirkpumpen snurrar , hur långt upp på rören blir det varmt när pannan jobbar
 
Cirkulationspumpen låter iaf som den brukar, men om den snurrar är förstås svårt att säkert veta. Men, som jag skrev tidigare, systemet brukar ju självcirkulera, så även om den inte snurrar borde det bli varmt ändå. Svårt att säga hur långt värmen går då rören på vinden är inbyggda i lådor. Röret ovanför kassetten (har jag lärt mig att det heter..) och cirk.pumpen blir dock varmt. Rören blev först litet ljumma någon dm från taket, men det försvann när jag kört värmen ett tag. Förra året blev tre av fyra element varma, det sista elementet i "loopen" på nedre plan strejkade då.
 
L
Då finns det inget kvar att tipsa om för mig , bara röris eller annan kan säga något , är du säker på att det finns vatten och inga luftfickor , ( luftfickor , dom brukar sitta i rör som ligger vågrätt och i nedförsbacken på dom )
Hoppas att du kan få liv i det
 
Aha, kan det bli så alltså... Men hur får man bort det i så fall? Iofs var det ju varmt till hälften i det lodräta röret ner till elementet förra året. Hmm...
 
L
T Tomtebrölet skrev:
Aha, kan det bli så alltså... Men hur får man bort det i så fall? Iofs var det ju varmt till hälften i det lodräta röret ner till elementet förra året. Hmm...
Ja säg det , dåligt flöde är det iaf , vattnet kommer inte runt som det ska , du säger förra året , det är något som fanns problem med tidigare då , och förvärrats nu .
Det är nog bara att bita i äpplet :worried: och se vad som kan göras med eller utan hjälp , här på forumet är alla varianter nog uttömda :worried: vad jag förstår
 
Ja, verkar inte som jag kommer närmare sanningen. Jag får väl försöka tömma systemet och satsa på att byta det först krånglande elementet. Verkar inte bättre... Tills vidare får jag använda kakelugnen!
 
Du behöver ju inte byta det. Om du tar ut det och spolar igenom med vattenslang så räcker det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.