Hej,

Jag har ett rum där jag har en RGB ljusslinga och en liten mini förstärkare som båda drivs av var sin 12V DC adapter.
För att slippa lite sladdar och snygga upp det har jag en tanke om att ersätta dessa två DC adaptrar genom att "bygga" ett gemensamt nätagg för dessa.

Jag har bifogat en bild hur jag har tänkt mig.
Sen tillkommer det ju en lösning för själva inkappslingen, jag antar att en liten låda av trä inte är att föredra..

Vad säger ni? Är detta görbart?
 
  • Nätaggregat med anslutna kablar som leder till två DC-kontakter, avsedda för elektronisk apparatur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Det ska inte vara några problem sålänge du ser till att nättaget har tillräckligt med A för båda prylarna.

Jag hade kapslat in den i en större kopplingsdosa. Dock så kan det blir för varmt att bygga in nättaget. Det du visade bild på ser inte ut att vara för inbyggnad och den är på 24v men misstänker att du bara använde den som exempel.
 
  • Gilla
Masarin
  • Laddar…
Redigerat:
L
Jag skulle inte bygga in det även om det står att det går , ingenting är starkare än sin svagaste länk , det blir säkert varmt när du börjar belasta agget , vad händer med elektroniken när den blir varm , en plåtlåda med hål i skulle jag föredra , tänk på var du placerar den ( i en garderob som kläder slängs i , då blir det varmt ) ska sitta luftigt på högkant så det drar i genom , det är ju massa hål i den och det betyder att det blir en skaplig värme i den
 
  • Gilla
Masarin
  • Laddar…

Bästa svaret

Man skall nog inte bygga in den i något tight utrymme. Det står i specen att den har en verkningsgrad på 88%. Så om du maxbelastar borde det bli 12V värme. Inte jättemycket, men det behöver någon form av kylning.
 
  • Gilla
Masarin
  • Laddar…
Tack för all input.
Innan jag skrotar min idé helt tänkte jag bara förklara förutsättningarna. Dessa två "brukare" är inget som kommer att köras kontinuerligt. Högst två tim/vecka. OM jag skulle köra med ovanstående lösning så kommer den att monteras stående på väggen. Jag hittade även en alu låda hemma (en slaktad HD kylare) med hyfsade mått. (Komplett med fläkt)

Jag tror även jag ska ge mig ut på jakt efter färdiga 2-1 lösningar.
 
  • Aluminiumlåda från HD-kylare med inbyggd fläkt, liggande på ett trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur mycket drar dina grejor? Nätdelen är på 100W, om du ligger en bra bit från denna belastningen lär inte nätdelen bli särskilt varm.
 
L
På ett par timmar kan det bli hett
 
  • Gilla
Masarin
  • Laddar…
Jaha.
 
  • Gilla
jbr
  • Laddar…
Om ledslingan blinkar ( varierar i strömförsörjning kraftigt) , då finns det en viss risk att det skapar ljudstörningar i ljudanläggningen.
 
Men det finns färdiga "kapslade" nätagg, kolla tex på Mascot så varför sikta på ett OEM aggregat?

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.