Vi har precis köpt ett hus med radon.
Tanken är att även komplettera med en radonsug om det går att göra på ett snyggt sätt.
Idag är det endast självdrag i huset.
Då huset har väldigt låg bygghöjd och vinden är enbart krypbar (läs "ålbar") på en väldigt liten del av huset. Så jag tänkte om man skulle installera FTX enligt denna ritning:

Ritning av ett hus med markerade tilluftsplatser i grönt, frånluftsplatser i rött och MiniFTX-placering i blått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Grön: Tilluft
Röd: Frånluft
Blå: MiniFTX typ Pax Mistral http://pax.se/sv/produktkategori/mistral

Synpunkter?
 
L
Är det blåbetong eller markradon , Paxen är nytt för mig , ingen erfarenhet
 
Markradon är det garanterat. Blåbetong är oklart, överlåtesbesiktningen sa att det fanns blåbetong men i kåken så har jag enbart hittat tegel och gips. När jag konfronterade besiktningsmannen om var det skulle finnas så kunde han inte svara på det utan sa att han bara har fått det enligt uppgift.
 
Du glömde ett rums tilluft!?
 
L
A Addelin skrev:
Markradon är det garanterat. Blåbetong är oklart, överlåtesbesiktningen sa att det fanns blåbetong men i kåken så har jag enbart hittat tegel och gips. När jag konfronterade besiktningsmannen om var det skulle finnas så kunde han inte svara på det utan sa att han bara har fått det enligt uppgift.
Det finns radonkartor på kommunen som säger var det finns i marken , hur mycket har du i huset , finns det mätningar , är det markradon går det att åtgärda på andra sätt
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Du glömde ett rums tilluft!?
Du tänker på garaget? Är det nödvändigt verkligen? För byggtekniskt är det svårt att dra rör dit då vinden inte tillåter det.
L Liteavvarje skrev:
Det finns radonkartor på kommunen som säger var det finns i marken , hur mycket har du i huset , finns det mätningar , är det markradon går det att åtgärda på andra sätt
År 2000: 2081 Bq/m3
År 2002: 1115 Bq/m3
År 2006: 642 Bq/m3
Efter 2006 finns inga mätningar. Men kollar man på grannar så är det många som har eller har haft höga värden likt mina.
Finns det andra sätt än ventilation och marksug att åtgärda det emot?
 
L
Inget annat sätt finns , bara bort med det
Jag bor strax bredvid en radongrusås , iof har jag blåbetong i källarväggarna men dom ger inte mycket , det är markradon jag har , värsta mätningen med upphuget golv 14000 bql
jag borrade och högg upp ner under golvet ca 125mm runt , satte ner 110 rostfria avloppsrör som slitsats så det blev 4 ben ( fick dom av en röris ) 1 meter långa fyllde med lte lite småsten omkring , ner med lite isolering som botten för betong som jag gjöt igen med ,
( La på rikligt med silikon strax vid golvnivå före , för täthet kring rör och betong )
Det är vid alla genomförningar som det läcker in vid , 90 % kommer den vägen , alla genomförningar måste tätas runt mot betongen
Det blir mycket vatten i rören , se en skiss hur jag gjorde , har nu ca 60bql i källaren och
20bql uppe
 
  • Skiss av radonsanering med markerade avloppsrör och fläktinstallation i källargolv för att minska radonhalter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ok, fattade inte att det var garage. Dra tilluft till sovrummen oxå även om det är trångt.
 
Mistral, Twinfresh, airstar m.fl bygger på att de växelvis arbetar. Medan den ena blåser in så suger den andra ut och vice versa vilket i princip kräver att de båda befinner sig i samma rum, eller med öppen förbindelse med varann.. Oftast helt onödiga produkter på marknaden och som mest säljs på kundernas bristfälliga insikter inom ventilation.
 
  • Gilla
Tjoa
  • Laddar…
E exerg skrev:
Mistral, Twinfresh, airstar m.fl bygger på att de växelvis arbetar. Medan den ena blåser in så suger den andra ut och vice versa vilket i princip kräver att de båda befinner sig i samma rum, eller med öppen förbindelse med varann.. Oftast helt onödiga produkter på marknaden och som mest säljs på kundernas bristfälliga insikter inom ventilation.
Så du menar att min ventilationsritning inte duger?
Om jag i praktiken ska ha tilluft från ftx i alla sovrum så skulle jag behöva göra ett taklyft plus nytt tak.
 
Men man måste ju ha luftgenomströmning genom alla innerdörrarna oavsett... Dvs ventil ovan dörr eller slits i underkant. Jag kapade mina dörrar så det blev spalt under. OBS ej in till garaget. Där måste det nog vara tätt så man inte drar in bilångor in i huset. Det funkar då med 1 fusk-FTX i var av de 2 rummen även med dörrar.
 
  • Gilla
Addelin
  • Laddar…
Ingen kommer såklart att ifrågasätta din ritning och dagens regelverk som i stort sett ger dig fria händer under förutsättning att du själv tycker det är bra. Tidigare var kravet att tillföra "frisk luft" till rum som mer än man tillfälligtvis vistas och överluft endast får ske till ett mer förorenat rum/utrymme. I detta fall skulle ditt sovrum 1 endast kunnat användas under den minut som mistralen blåser in luft och när mistralen vänder sin luftström skulle du behöva förflytta dig till sov 2 som i sin tur vänt luftströmmen och börjat blåsa in friskluft. Petitesser,men ändå. BBR: 6:2341 Bostäder Återluft i bostäder tillåts endast om installationen utformas så att – luft från en lägenhet återförs till en och samma lägenhet, – den återförda luften renas samt – kraven på luftkvalitet, ventilation och installationer i avsnitten 6:21 - 6:24 i övrigt är uppfyllda. Återföring av frånluft från kök, hygienrum eller andra utrymmen med lägre krav på luftkvalitet är inte tillåtet. Tilluft till rum eller avskiljbara delar av rum för sömn och vila skall, med avseende på partikulära och gasformiga föroreningar, hålla minst samma renhet som den uteluft som tillförs byggnaden. (BFS 1998:38) 6:2342 ;)
 
Allting exerg säger är bara för att det ska bli så bra som möjligt för dig eftersom du frågade.
Du kan ju välja att gå stick i stäv med goda råd härifrån och göra som du vill.
Ska man ha svärmor boende i rummet längst in kan man ju passa på att jävlas med henne utan att hon förstår, fast ska dina barn bo där får du nog tänka om.
Det blir lite som resonemanget hur imkanaler ska isoleras. De ska isoleras så det skyddar din familj oavsett EI15 eller EI60. Sotaren skiter i vilket när ditt hus brann ner. Det är du som står med problemet i sista änden.
 
Jo men för att koppla tilluft från FTX'en i Sovrum 3 + Sovrum 4 kräver egentligen att jag jag gör ett taklyft vilket inte kommer på fråga.
Så med nuvarande ritning så byter sovrum 3 och 4 luft med varandra blandat med frisk luft, men hur skulle det vara skadligt då menar ni?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.