Inför vår skissering på planlösning för vår blivande timmerstomme , så har vi ett litet problem vad gäller toaletten på det nedre planet.

(Vi har ännu inte kommit i kontakt med någon arkitekt, varför vi så länge hoppas på hjälp av någon vänlig själ i detta forums "panel")

Vi önskar i vår planlösning ett större badrum på plan 2. Dock har vi varken behov eller utrymme på markplanet för en/ett toalett/badrum så stor/t som 1,9 x 1,7 m., som bygglagen föreskriver. Vår undran är hur kan man komma tillrätta med detta problem?

Duger det kanske att man har ett rum på nedre planet som "rörmässigt" är förberett för en installation av toastol, dusch och handfat, men som inte låter inredas med dessa faciliteter, utan bara vid behov snabbt kan göras det? Eller hur sträng är lagen där?

Så länge vi själva inte har något behov av en större toa på nedre planet, ser vi helst att ha toan i en liten "vrå" på 1 x 1,5 m., i anslutning till "1,9x1,7-rummet", som t.v. skulle nyttjas som klädkammare.

Någon?

 
Hemmakatten
Det är enbart vid bygge av permanentbostad som dessa regler gäller. Är det fritidshus du bygger kan du göra som du vill.

Dock tror jag att du måste bygga handikappvänlig toalett redan från start. Dvs. dörröppningen måste vara minst 80 cm öppet mått och i toaletten måste en rullstol kunna svänga runt och för det räknar man med en cirkel med diameter 130cm fri golvyta. har dessutom för mig att det måste finnas dusch också på entréplanet. I vår kommun har de varit mycket bestämda på detta.

Vet att annan medlem här på forumet hade problem med sin kommun ang. detta. Hon ville sätta en handfatsbänk bredvid toan men då fick inte den fria golvytecirkeln plats. Hon sa att vid ett eventuellt framtida behov av rullstol så kunde hon flytta handfatet. Men det gick inte kommunen med på, så hon fick rita om badrummet.
 
BBR kap 3:221
"Rummen i bostäder i ett plan skall vara tillgängliga för en person som sitter i rullstol. Minst ett hygienrum skall möjliggöra toalettbesök för en person som sitter i rullstol och vara så utformat att det efter ändring finns plats för medhjälpare och separat duschplats, om sådan saknas från början."

För att komma runt detta kravet så måste du i princip ha en hiss eller ramp till ovanvåningen.
Det räcker dock att rummet är tillräckligt stort och toaletten/handfatet är rätt placerat och att det är förbeertt med golvbrunn. Kravet är ju att det enkelt skall gå att ändra till dusch, inte att det måste användas som det nu.
 
Hemmakatten skrev:
Vet att annan medlem här på forumet hade problem med sin kommun ang. detta. Hon ville sätta en handfatsbänk bredvid toan men då fick inte den fria golvytecirkeln plats. Hon sa att vid ett eventuellt framtida behov av rullstol så kunde hon flytta handfatet. Men det gick inte kommunen med på, så hon fick rita om badrummet.
;D Just det, det är jag det, som är den här "hon"  ;D

Men jag fick kickning på byggsamrådet, volvo, och det räckte alls inte med att det fanns möjlighet till enkel ändring av fasciliteterna. Dusch&toautrymmet fick ritas om så att den ännu ej befintliga rullstolen skulle få plats.

Det räcker dock att rummet är tillräckligt stort och toaletten/handfatet är rätt placerat och att det är förbeertt med golvbrunn. Kravet är ju att det enkelt skall gå att ändra till dusch, inte att det måste användas som det nu.
Samtidigt tror jag det finns mer eller nitiska kommuner.
 
yonna skrev:
[quote author=Hemmakatten link=1140603122/0#1 date=1140607060]
Vet att annan medlem här på forumet hade problem med sin kommun ang. detta. Hon ville sätta en handfatsbänk bredvid toan men då fick inte den fria golvytecirkeln plats. Hon sa att vid ett eventuellt framtida behov av rullstol så kunde hon flytta handfatet. Men det gick inte kommunen med på, så hon fick rita om badrummet.
;D Just det, det är jag det, som är den här "hon"  ;D

Men jag fick kickning på byggsamrådet, volvo, och det räckte alls inte med att det fanns möjlighet till enkel ändring av fasciliteterna. Dusch&toautrymmet fick ritas om så att den ännu ej befintliga rullstolen skulle få plats.
.[/quote]

Vi har ju i andra trådar konstaterat att det sitter ett antal "småpåvar" i kommunerna som är mer eller mindre pålästa.
Dock delas min tolkning med de 11 kommuner som jag är verksam inom.
Tråkigt när man drabbas av en småsur och avik byggnadsinspektör.
 
Jag är iofs glad för att man har en nitisk byggnadsnämnd ;D. Bygger i en miljömässigt mycket känslig trakt där det trevligaste faktiskt är om man följer traditionell byggnation. Ett trähus i Bullerbyanda skulle definitivt inte passa - inte heller ett funkishus. Detaljplanen för fribygge är mycket begränsad. En utmaning för arkitekter!

När det gäller mitt eget hus är det till ytan väldigt litet - bottenyta endast 65 kvm - med våtutrymme som inte ger möjlighet för senare modifiering. Det har varit en hel del knåpande för att få ihop toa, dusch, bastu, teknikutrymme på minimal yta. Samarbetsvilligheten från kommunens sida har varit god även om man inte givit avkall på sitt regelverk.

De är faktiskt människor, även de som sitter i byggnadsnämnden ;).
 
Hej Jag vill bara tillägga att det är kommunens ansvar att handikappanpassa bostäder. T ex när kompisens grannar fick ett handikappat barn hade de rätt att få sitt hus handikappanpassat. Vilket i deras pyttelilla trettiotalsvilla innebar en tillbyggnad samt en trapphiss. Då är det kanske inte underligt att kommunen kräver att det finns tillgång till kök, bad och sovrum på bottenvåningen så att en gammal person kan bo i huset utan att de behöver bygga om.
mvh fiddeli
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.