J
Hej,

Ja, jag har sökt och läst en massa trådar på forumet utan att bli klokare. Många olika åsikter.
Börjat planera lite smått för badrumsrenovering och funderar på uppvärmningen.

Sitter idag vattenburen radiator, och om jag förstått det rätt så är rören till detta draget fram och tillbaka i golvet för att fungera som en typ av golvvärme. Luft/vatten värmepump till hela huset, 1plans betonghus med källare från -66. Badrummet är knappt 4kvm, samtliga väggar lättbetong.

Radiatorn ska bort, och det ska dit golvvärme och handdukstork. Första tanken var vattenburen golvvärme och eluppvärmd handdukstork. Men om man sätter vattenburen golvvärme ska man ha shunt och lite annat krafs (väldigt dåligt insatt i golvvämre), var sätter man detta???? Vill inte stjäla något av den lilla yta där är.

Hur mycket mer energiåtgång blir det om man istället sätter vattenburen handdukstork som huvudsaklig värmekälla och elslinga i golvet?

Kommer i nuläget inte att lägga golvvärme i övriga huset på ett bra tag.
 
Följer tråden, jag har tänkt i liknande banor inför kommande renoveringar i badrum, det ligger nog några år fram i tiden, men min tanke är att ett badrum vill man ha lite golvvärme på även på sommaren för klinker är kallt, man vill att ev vatten ska torka snabbare. Så därav låter det smart med el som kan styras helt separat... Men direktverkande el är ju bra mkt dyrare (~2-3 gånger) än vatten som värms av värmepump... Helst skulle jag velat ha en liten vattenradiator som står för värmning på vintern, men en "komfortvärme" med el i golvet som går alltid på mkt låg effekt...
 
Jag har samma situation.
En toalett med dusch som är 1,8 x 1,8m.
Är än så länge i planeringsstadiet, men kommit en bit på vägen.
För oss blir det antagligen våtrumsmatta.
Än så länge lutar det åt vattenburen golvvärme och kombinerad handdukstork, så att den går att köra på sommaren när värmen är avstängd.
Jag tror att den vattenburna golvvärmen är sämre komfortmässigt men har lägre driftskostnad, längre livslängd och därmed också miljövänligare.
Utan tanke på ekonomi och miljö så hade jag valt el.
 
J
Men är det verkligen mer ekonomiskt med vattenburen i detta fallet? Shunten kostar en del samtidigt som den ska få plats någonstans. Utöver den tilltänkta handdukstorken så kommer ju även värme från resten av huset in i badrummet.
Handlar om att inte ha ett kallt klinkergolv, ett golv som snabbt torkar när man duschat.
 
Ja det är definitivt mer ekonomiskt enligt min erfarenhet, som begränsar sig till ett vattenburet och två elgolv. Jag tror shunten betalar sig fort om man har vp.
Frågan är också om man kan göra en "fullösning" utan shunt?
Shunt/Kopplingar gömmer jag i väggen eller ett skåp.
Eftersom jag planerar våtrumsmatta och det är på andra våningen, så behöver jag inte fundera så mycket på problematiken "kalla golv" och fukt under klinkers.
Min prio ligger istället på att kunna hålla ett par grader varmare i badrummet och därmed få bra urtorkning året runt.
 
K
Vattenburen golvvärme samt vattenburen handdukstork, givetvis. Är det enda vettiga när du har vattenburen värme i huset idag. Du väljer shunt och handdukstork som kan kompletteras med elpatron. Så kör jag idag, har Nibe luft/vatten och badrummen med vattenburet på golv samt handdukstork, när det sen blir så pass varmt ute att vattentempen blir så låg så allt känns kallt så kopplar jag bara på elpatronerna. Shunt gömmer du som sagt i vägg eller skåp, jag placerade den i bakkant på kommoden. Bygger ut max 10cm från vägg så försvann väldigt lite utrymme i skåpet.
 
J
Hur stor är en shunt med elpatron? Har inte möjlighet att sätta något skåp i badrummet, och är inte säker på möjligheterna att bygga in den i väggen i och med att det är betongväggar.

edit; såg nu att du skrivit 10cm från vägg.
 
Redigerat:
K
  • Värmesystemets rörkopplingar och komponenter med eluttaget som storleksreferens.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J
Det där kommer inte att fungera i den tilltänkta badrumsmöbeln. Får fråga vvs'aren (när jag hittat en jag litar på...) om det finns någon annan vettig lösning, annars får det bli elslinga.
 
K Kojak skrev:
Tog en bild på min, om du ser eluttaget till höger så får du en uppfattning om storlek, men finns mycket mindre med elpatron. Se länk.
Har du något namn/länk på en mindre?
 
K
Se länken ovanför min bild för en mindre
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.