Hej Alla!
Skall flytta min värmepump och skall flytta ut kylmedia i ytterdelen enligt beskrivningar som jag hittat på nätet.

Bland annat så står det att man skall stänga kranar, om ni tittar på bifogad bild så misstänker jag att kranarna sitter bakom täcklocken enligt inringat på bilden, dock så pyser det när jag försöker skruva av locken, så vågade inte fortsätta, någon som har en uppfattning om jag är på rätt väg eller har jag "hittat fel" ?
 
  • Ytterdel av en värmepump med tänkta kranpositioner inringade, täcklock som användaren försökt skruva av.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L
Inget för dig att arbeta med , om du lossar där så kommer det att försvinna köldmedia och ny ska fyllas upp , , kontakta en kylgubbe eller värmepumpsgubbe ( sista gubben är dyrare )
uppge typ fabr på pumpen så vet dom vad som finns i den
Länka till det du hittade på nätet om flyttning
 
L
Har för mig att det är under de locken men kolla med manualen om du har den , annars går det att googla fram inst-anvisningar för pumpen , annars är det väl rätt som dom säger i länken ,
och vid nedsugning så hamnar gasen i pumpen , och det blir tomt i innedelen , men glöm inte att täta till ordentligt på rören som går in , vanlig luft är inte bra , det blir oxidation i rören ,
vid montage igen måste det vacumsugas så allt syre försvinner
 
hittade manualen och de skulle sitta där under, det enda oroväckande är att det pyser när man börjar skruva av dem. Kanske man skall bortse ifrån detta.
 
Det kan samlas lite köldmedia under hatten, men det borde bra pysa till lite när man lossar den. Det ryms ju bara nån kubikcentimeter där.
 
Ok, tack för alla svar då skall vi prova iväll men blev lite nervösa över att det pös till.
 
A
pumpar av dåligt fabrikat brukar ha otäta ventilkäglor
pyser bara till i bråkdel av sekund gör det inget
men är det längre kommer du till slut tömma pumpen från kylmedel
O ja visst. ventilerna sitter innanför dessa täthattar.
Men vad är det för pump?
 
Hej!

det är en
Fuji Electric Polaris (rjz14lbc) är väl vettig kvalite ?, skall ha den i garaget och har fått den av en släktning
 
A
Ja den lär ju räcka till...
 
skall värma 27 kvm med den :) men gratis är gott. Hur är kvalitén på dem? denna är 5-6 år gammal..
 
A
de e bra grejjer värmer väl 160kvm eller mer så risken är att den är för stor och kommer gå väldigt mycket on/off
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.