Hej,

Ska så småning om byta golv och i samma veva lägga golvvärme.

Håller just nu på att sätta diffusionsspärr mot vinden, för tilläggsisolering. Väggarna ska också få diffusionsspärr (när de tilläggsisoleras) och jag kommer ha ett ftx aggregat där lämpligt undertryck kan ställas in.

Frågan är då, hur gör jag med diff-spärr i golvet. Under golvet finns det en källare som vi inte kommer inreda (iaf. inte de närmsta åren). Där finns även mildare fuktskador på trä som satts dit (lätt att riva bort). Huset är från 50-talet.

Så vitt jag förstått bör inte fukt vara problematiskt då källarluften som stiger, eller genom undertryck sugs uppåt är kallare och därför innehåller mindre fukt. Behövs då diff-spärr i golvet???

Frågan är kanske snarare relaterad till hälsa då källaren skulle kunna innehålla mögel (om än lite, vilket också kommer rensas bort). Källaren är inte heller radontestad, men området är inte känt för radon och jag har inte blåbetong.

När jag installerar ftx-aggregat får jag två pusch-pull rums-värmeväxlare över, vilka jag tänkte sätta i källaren (ca 17 l/s tillsammans), källaren är ca 65 m2.

En annan sak som gör mig tveksam till diff-spärr mot källaren är att det enda som stoppar samma luft från att ta sig upp längs trappen är en källartrappsdörr, och i så fall skulle väl också den behöva bytas till något helt tätt tillsammans med diff-spärr i "trapprummets" väggar!? Hmm. Undrar om jag inte just besvarade min egen fråga där. Har man någonsin diff-spärr mot en källare som inte inreds? Känns som att trappen måste begrava den tanken!??

Publicerar det i alla fall, utifall någon skulle ha något annat intressant att tillägga.
 
Varför inte integrera ftx i källaren också?
 
FTX överallt såklart! Vilka rum finns i källarn ?
 
Om jag integrerar FTXen med källaren så innebär väl det att tilluftstemperaturen blir lägre i systemet, dvs. jag flyttar värme från övervåningen till källaren genom ventilationen. Skulle gärna slippa slösa värme på källaren, åtminstone tills den dag vi bestämmer oss för att inreda den.

Just nu finns det ett pannrum/verkstadsrum, ett sk. inrett sovrum (som känns mer som en fängelsehåla), basturum, tvättstuga fd. badrum, förrådsrum (typ potatisrum), korridor, allt i ganska nedgånget skick. Dränering behövs före något seriöst kan göras av den.
 

Bästa svaret

Projektera FTX i källaren, ventilera mindre där tills du får lust att använda den. En källare drar väldigt lite energi då den har väldigt liten exponering mot kyla.
 
OK, ska fundera vidare på hur jag drar FTX-systemet då.

Tack för svaren!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.