Bakgrund:
Luft-luftvärmepumpar (Panasonic "Sverigepumpen) som kan programmeras för ett till- och ett frånslag per dag (t.ex. på mellan 07:00 och 23:00).
Äldre el-element som endast sporadiskt används då luft-luftvärmepumparna fungerar väldigt bra.
Jag har antingen en Nexa bridge eller Telldus znet lite som skulle kunna styra exempelvis på/av om det är möjligt, och jag har även tempsensorer från Oregon, men jag vill inte att ett strömavbrott eller programfel plötsligt gör att de sätts på vid fel tillfälle (typ hela sommaren när man är på semester).

Jag yupplever det som att termostatstyrningen fungerar bra idag, så de behöver nog inte bytas egentligen.

Jag har idag även någon nexapuck att sätta bakom ett strömuttag.

Fråga:
Kan jag på något sätt styra luft-luftvärmepumparna så de kan styras av ett veckoschema i stället, samt med flera olika till- och frånslag per dag?
Kan jag använda 433MHz/ZWave till det?
Eller ska jag köpa någon av de rf-styrenheter man kan handla billigt på Aliexpress, som skickar ut rf-signaler ur en liten box som man sätter någonstans så den når pumpen?

Den sekundära frågan är då om man kan på ett enkelt och driftsäkert sätt reglera befintliga el-element så de kan styras antingen av 433MHz/Zwave eller genom kopplingsur på något sätt? Går det att byta till nya termostater med inbyggd tidsstyrning kan det vara ett alternativ.

Hur kan detta göras? Inga dyra investeringar helst.
 
Kan du inte bara vrida ner termostatenra på el-elementen så att dom bara går igång när/om VP'n inte går?
Varför vill du schemaköra värmepumpen?
 
Termostaterna är nedvridna som du beskriver, så kanske är det inget större problem. Ett par nya rum kommer bli sovrum, så där kan det bli aktuellt, men eventuellt kommer de vara avstängda där i vilket fall som helst.

Att schemaköra värmepumpen tänker jag borde spara värmekostnader. Termostaten till värmepumpen är ingen höjdare, så där skulle en bättre styrning vara bra, men inget måste.
Att kunna stänga av den t.ex. 22-06, på 06:00-08:00, avstängd 08:000-16:00, på 16:00-22:00 är ett scenarie som skulle passa bra.
Avstängd om vi är på semester kanske.
 
RilleRock
Min erfarenhet av mitt pill med min egen pump är att dessa schemainställningar bara skapar massa merjobb utan att ge någon direkt ekonomisk vinst.
Semesterläge fine men allt annat har ja skippat.
 
RilleRock RilleRock skrev:
Min erfarenhet av mitt pill med min egen pump är att dessa schemainställningar bara skapar massa merjobb utan att ge någon direkt ekonomisk vinst.
Semesterläge fine men allt annat har ja skippat.
Tack för din input, kanske är det så ja.
 
L
Pumpen återstartar väl själv efter strömavbrott , sätt ett tidur med batteribackupp i sig på matningen parrallelt med en mintermostat , ( låg temp i huset om klockan går sönder ) till pumpen , då kan du ställa vad som helst , som du vill i tider , enkelt och inga massa runt i kring med styrningar som kan krångla , och elementen på låga inställningar ,
då får du både hängslen och livrem på värmen
 
Jo, det finns många sätt att få VP'n att inte gå. Frågan är vad syftet är?
 
Tack för den input jag fått. Jag har ett kopplingsur i säkringsskåpet som jag inte har en aning om vad det är till för. Kan det vara så att den förre ägaren haft det för att kunna programmera in just sådana här sänkningar, så att det alltså är kopplat till elementen?
 
L Liteavvarje skrev:
Pumpen återstartar väl själv efter strömavbrott , sätt ett tidur med batteribackupp i sig på matningen parrallelt med en mintermostat , ( låg temp i huset om klockan går sönder ) till pumpen , då kan du ställa vad som helst , som du vill i tider , enkelt och inga massa runt i kring med styrningar som kan krångla , och elementen på låga inställningar ,
då får du både hängslen och livrem på värmen
Tror pumpen stänger ner vid strömavbrott, men annars, skulle den kunna kopplas till det ur jag har i säkringsskåpet då? Dvs. om den nu har separat matning, men annars att man kopplar den till något jag i så fall sätter bredvid pumpen?
 
L
Det med att pumpen stänger , men startar den efter avbrott , bara att prova , när den går stäng av strömmen till den , vänta några minuter , sätt på , kan vara en tidsfaktor inbyggd , kan ta en stund innan den startar , normalt startar dom efter avbrott
Kopplingsur kan användas till mycket , det kan gå till ytterbelysning , om det använts till elementen (hur många är det , kan inte reglera för mycket effekt ) så är det någon kontaktor som drar
Ta en bild på uret och fabr. +typ
 
H Hemmagubben skrev:
Tack för din input, kanske är det så ja.
Beror ju på...
Om tidssumman av temperaturskillnaden mellan inne och ute blir lägre sparar man ju energi.

Det kostar aldrig mer att "värma upp igen" än vad man sparat på sänkningen såvida inte tex en elpatron går in med automatik för att man kallar på för mkt värme vid uppvärmningen.

Med värmepump varierar förstås verkningsgraden lite beroende på driftpunkter också.
 
L Liteavvarje skrev:
Det med att pumpen stänger , men startar den efter avbrott , bara att prova , när den går stäng av strömmen till den , vänta några minuter , sätt på , kan vara en tidsfaktor inbyggd , kan ta en stund innan den startar , normalt startar dom efter avbrott
Kopplingsur kan användas till mycket , det kan gå till ytterbelysning , om det använts till elementen (hur många är det , kan inte reglera för mycket effekt ) så är det någon kontaktor som drar
Ta en bild på uret och fabr. +typ
En Legrand. Siffrorna säger mig inget.
 
  • Elektrisk panel med Legrand timer och strömbrytare, siffror och symboler synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L
Det är bara ett ur med en kanal med potensialfri kontakt tillI// från och kan bara styra ett objekt till höger sitter trafon förr dingdong / dörren ,
Om du trycker på den med hand ( manuell omställning ) så är det tända eller släcka ,slå till/från värme eller annat , har du manual för den , du kan hitta den på nätet
Kopplingsuret heter Theben TR610
 
L Liteavvarje skrev:
Det är bara ett ur med en kanal med potensialfri kontakt tillI// från och kan bara styra ett objekt till höger sitter trafon förr dingdong / dörren ,
Om du trycker på den med hand ( manuell omställning ) så är det tända eller släcka ,slå till/från värme eller annat , har du manual för den , du kan hitta den på nätet
Kopplingsuret heter Theben TR610
Ok, tack för svaret. Förstår inte vad dingdong/dörr betyder i detta sammanhang?
Om det kan styra värme, betyder det att det kanske kan styra mina element då (om den nu varit igång och programmerad)?
Det enda jag hittar i manualväg är följande, där den ena inte går att se om det är rätt modell och den andra finns med som tidstyrningesenhet till något ventilationssystem:
http://www.gebhardt.se/UPLOAD/DOK/PDF/EP216 med TR 610 (äldre ur) - Manual.pdf
http://tcacorp.com.au/web-access/wp-content/uploads/TR-610.pdf

Jag får väl be någon elektriker kika på det någon gång, men hade velat slippa den kostnaden.
 
H Hemmagubben skrev:
Ok, tack för svaret. Förstår inte vad dingdong/dörr betyder i detta sammanhang?
Om det kan styra värme, betyder det att det kanske kan styra mina element då (om den nu varit igång och programmerad)?
Det enda jag hittar i manualväg är följande, där den ena inte går att se om det är rätt modell och den andra finns med som tidstyrningesenhet till något ventilationssystem:
[länk] med TR 610 (äldre ur) - Manual.pdf
[länk]

Jag får väl be någon elektriker kika på det någon gång, men hade velat slippa den kostnaden.
Eller visade jag precis min okunskap och du menar att det till höger är en separat "mojäng" som ringklockan sitter inkopplad i?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.