Jag vill sätta armaturer på muren som jag håller på att bygga. Muren är fristående så jag behöver alltså borra igenom murstenen och sedan dra rör eller kabel till varje armatur.
Jag har tänkt dra kabeln i marken och sedan upp genom muren vid varje armatur.

Jag vet inte om det blir 230v armatur eller någon form av led (12-24v?). Måste jag veta det?

Någon som har någon idé om hur jag gör detta enklast? Och vad ska jag använda för kabel om jag inte drar rör? Misstänker att det är svårt att få in rör, men det kanske går? Om jag kör 230v, behöver jag då ta ut två kablar vid varje armatur? (Jobbigt att borra dubbla hål så det slipper jag helst!)
 
L
Ska dom sitta tätt , kort i mellan dom
Kommer armaturen att sitta så genomgången kommer under marknivå på baksidan , då ska hål borras snett nedåt ( med ett rör genom ) för att inte vatten ska komma ut på framsidan , med ett hål blir det en kopplingsdosa på baksidan ( inget bra under jord , finns skarvar för det med , men svårt med felsökning ) , 230 eller 12/24 har ingen betydelse
Går det att ha någon dosa ovan mark där
 
tommib
Du måste veta hur du ska koppla. Om det är 230V eller 12/24V spelar ingen roll, mer än att 12/24V-armaturer ibland har kontaktdon som måste igenom slangen.

Det enklaste sättet om du bara vill borra ett hål är att göra som Liteavvarje beskriver och borra rätt igenom muren och sen koppla på andra sidan. Då blir det en kopplingsdosa per armatur (förutom den sista). Detta bygger på att du accepterar kopplingsdosor på andra sidan muren.

Om det inte är acceptabelt med kopplingsdosor på andra sidan muren är det troligen bäst att dra slang till en central punkt där du kan koppla. Denna kopplingspunkt bör ligga ovan mark, annars blir det bara problem. Kanske går det att mura in en kopplingslåda i muren och måla locket i en diskret färg? I det fallet skulle jag dra en slang per armatur till kopplingslådan. Den taktiken kan också vara bra om du ska köra 12/24V och behöver gömma en trafo någonstans.

Oavsett om du murar in direkt eller drar i rör bör du dra kabel (dvs inte FK). Om kabeln ska ner under mark vid något tillfälle så är det EKLK (eller EXLQ/EQLQ/m.fl.) eller N1XV/Aceflex/RV-K som gäller. Om den inte ska ner under mark kan EKK (eller EXQ) vara ett alternativ.
 
L
PS Armaturerna kommer att sitta i en hemsk miljö , fukt och vattenmässigt , då måste dom klart vara klassade för det , samt att ingången för kabeln , säkert är platskrävande med en tätning av något slag
 
Att sätta kopplingsdosa bakom muren vid varje armatur går bort. Att dra en slang från varje armatur till en central punkt/kopplingsdosa låter isf bättre. Funderar bara på Var jag vill placera denna kopplingsdosa så jag vet var jag ska dra slangarna. Ligger ju ett garage i anslutning till muren, är kanske bäst att montera kopplingsdosan direkt på fasaden här? Inte så snyggt dock... eller så monterar jag den på muren på ett ställe som inte syns så mycket. Hur nära marken vågar man montera den?

Kabeln kommer gå under mark upp igenom murstenen. Så ja, kabeln kommer gå i mark. Men om jag lägger slang som vi var inne på. Måste jag ändå dra EKLK i slangen? Tänker att det är bäst att få in kabeln i slangen med en gång så man slipper man dra igenom en dragfjäder sedan, ifall det skulle strula!
 
tommib
Så länge kopplingslådan är ovan mark är det lugnt. Jag skulle nog satt den 20-30 cm upp eller liknande, beroende på förutsättningarna med stenen.

Det spelar ingen roll om det är slang eller inte. Ska kabeln under markytan går EKK bort. EKLK är tillåten att förlägga i mark om den ligger i slang. EKKJ och N1XV får ligga direkt i mark, men jag skulle ändå rekommendera en slang.

Om du inte vill ha kopplingsdosorna skulle jag definitivt rekommendera att du murar in slang i muren. Lägg gärna kablarna där direkt. N1XV är lättare att jobba med än EKLK om det ska in i rör. Just de kablarna som går i muren är ok att köra EKK så länge de inte går ner i marken. Troligen är det lättare att köra N1XV ändå, den är mer flexibel.
 
L
Om du drar en till varje armatur och kan få dessa till en dosa , så har du en bra sak i framtiden
om någon går sönder med kortis till följd , ( bara koppla ur just den ) N1XV 3X1,5 är bra , den går in i en slang 16 , det som jag tänker mer på är vilken sorts slang , jag brukar använda
PEM 16 i sådana lägen , tål att ligga i jord , och är bra mot mekanisk åverkan , den flexslang som finns tål inte det , den vittrar .
Försök om det går att få in ledningarna i garaget , alltid bäst med inomhus , beror mycket på hur du tänker tända och släcka
 
tommib
Varför spelar tänd/släck någon roll? Jag utgår ifrån att styrningen är separerad från detta.

PEM är en bra idé men det kan blir lite svårt att knöka in PEM16 i en fristående mur om den inte är väldigt tjock. Det kan också vara svårt att få in den på ett bra sätt i en kopplingslåda men det beror helt på förutsättningarna.

Det är svårt att ge specifika tips när man inte vet mer om förutsättningarna och exakt hur du tänkt att bygga muren.

Ett exempel är att om muren ansluter till garaget så håller jag med Liteavvarje, försök dra in slangarna dit och koppla där, det är bättre.
 
L
tommib tommib skrev:
Varför spelar tänd/släck någon roll? Jag utgår ifrån att styrningen är separerad från detta.

PEM är en bra idé men det kan blir lite svårt att knöka in PEM16 i en fristående mur om den inte är väldigt tjock. Det kan också vara svårt att få in den på ett bra sätt i en kopplingslåda men det beror helt på förutsättningarna.

Det är svårt att ge specifika tips när man inte vet mer om förutsättningarna och exakt hur du tänkt att bygga muren.

Ett exempel är att om muren ansluter till garaget så håller jag med Liteavvarje, försök dra in slangarna dit och koppla där, det är bättre.
Slangen behöver väl inte gå in i lådan eller dosan , bara fram till den , sedan kablarna in
det med att lägga slang eller annat överlåter jag till TS att lösa
 
tommib
L Liteavvarje skrev:
Slangen behöver väl inte gå in i lådan eller dosan , bara fram till den , sedan kablarna in
det med att lägga slang eller annat överlåter jag till TS att lösa
Nej, det är sant. Men det blir snyggare tänker åtminstone jag.

Som sagt, jag tyckte att PEM16 var ett bra förslag men misstänker att det kan bli svårt med böjradien. Har du någon gång lagt det i en smal (?) mur?

Hur är det med VP-rör kontra slang? Om man gjuter in dem i muren borde de hålla hyfsat länge, även om de blir lite sköra tänker jag.
 
Pem16 lär jag ALDRIG lyckas trixa till in i muren. Jag hade tänkt mig en vanlig flexslang 16-20mm, men det kanske inte är lämpligt?

Muren som är fristående går mellan min och grannens tomt. Den löper längs med ena långsidan av garaget, cirka 2meter därimellan. Så nej, den ansluter inte till garaget.

Jag hade tänkt dra ett rör (gul 50mm markrör) från en installationspunkt under altanen som jag har. Här har jag eluttag framdraget som är kopplat till husets Astrour. Och isf vidare till denna centrala kopplingsdosa vi pratade om tidigare, tror jag monterar denna på muren. Eventuellt fäller in den om jag orkar! Men det blir ju också ett problem, hur ansluter jag det gula röret till kopplingsdosan? Ska jag lägga Ytterligare en 16mm flexrör i det gula röret?? Känns som kaka på kaka, men kanske det bästa?

Sedan vill jag helst dra flexslang 16 från varje armatur till denna kopplingsdosa. Som sagt, pem slang kommer bli ett jäkla krux att få igenom stenarna.

Det handlar om en garageuppfart. Så det är nog inte mer än 3st armaturer som ska till, längsta flexslangen blir då ca 7-8meter. Sedan blir det slangen från kopplingsdosan till altanen, cirka 15meter.
 
L
Som info Jag har lagt PEM , men inte i en mur , det blir svårt med böjar , men bakom och lång böj in i muren
Nu kom TS med mera info , det med att lägga slang i muren om det går är OK , klart godkänt ,
sedan det med att ha gul fram till muren och upp på den , inget snyggt med en orm där ,
sluta med den gula ca 0,5 meter från muren i en grop , trä på en 16 PEM in i den gula
ca 20-30 cm och upp dit du ska , ser snyggt ut och fullt godkänt som sparkskydd
Använd så mycket som möjligt av N1XV den tål i princip allt
 
tommib
När jag sa kopplingsdosa menade jag mer något i den här storleken
http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Elektrikerverktyg/Kopplingsdosa-2000034324/

Då kan du borra upp sidan och komma in med ett gulrör enkelt. Jag skulle dragit gulröret hela vägen in i dosan, som jag skulle fällt in i muren. Håller helt med om att man inte kan ha ett gulrör upp på utsidan av muren, det skulle se hemskt ut.

Om du fäller in kopplingsdosan, eller jag kanske ska säga kopplingslådan, så kan du fälla in den "en sten upp". På så sätt behöver du bara kapa till en sten för att få igenom röret. Sen får du förstås kapa till omgivande stenar lite för att rymma lådan, men det är raka snitt så det är relativt enkelt. Det är också tänkbart att använda lecasten just där och putsa in lådan men det beror helt på utförandet av muren i övrigt.

När du säger uttag så hoppas jag att du inte tänker dig att sätta någon form av stickpropp på det här arrangemanget? Det är en fast installation och ska anslutas fast. Byt uttaget mot en kopplingsdosa.
 
Jag vill slå ett slag för Aceflex istället för N1XV. Kabeln har samma egenskaper men är mjukare och lättare att få i ett smalare rör.
 
Jag tror ni missförstår mig gällande den gula slangen, den ska absolut inte gå på utsidan muren! Tanken var att den som ni beskrev ovan skulle sluta strax bredvid muren och sedan övergå (eller dra igenom en 16mm i den gula slangen) in i muren. Alltså från undersida mur och rakt upp till kopplingsdosan!

När ni skrev, låt den gula 50mm övergå till en 16mm. Finns det någon övergångskoppling? Eller skickar man bara i 16mm slangen en bit in i det gula och sedan tejpar ihop dom???

En 16mm går ju att få igenom stenen bara genom att borra med 20mm borr, så det är helt klart det enklaste alternativet.
En 50mm slang blir svår, första stenen hade jag kunnat såga ur ett jack, men stenen ovanför hamnar ju liksom mitt på. (Dom går ju omlott på varandra). Så den stenen har jag svårt att göra ett hål för en 50mm slang!

Sedan skulle jag ju kunna lägga 50mm slang mellan varje armatur (i mark) och sedan dra en 16mm fler slang I denna. Bara för att ha något som skyddar 16mm slangen från marktrycket om detta är ett måste??

Jo jag menade en stickpropp... :oops:

Ska rätta mig själv, jag har inte ännu ett uttag utan tanken var att jag SKA ha det! :)
Jag har tänkt ta hit en elektriker som ska dra fram ström från husets elskåp, en fas som alltid är på och en fas som styrs på husets astrour.
Tanken var att låta honom sätta två uttag för dessa. Men det är ju upp till honom vad han tycker är lämpligt. Men jag har lite 12volts led armaturer som ska sitta i trädgården som kräver uttag, och dessa vill jag också ha kopplade till astrouret.

Tänkte ha en inkapslad låda av något slag under altanen dit jag drar all elutrustning som skall kopplas in som går till diverse belysning på tomten, rabatter, belysning på mur, trädäcket osv...

Men det är ett senare problem. Just nu behöver jag bara förbereda. Och jag kan omöjligen ha en elektriker som står och väntar på att jag ska borra och lägga mursten i takt med att han drar igenom slang i varje sten!

Har noterat aceflex, skall kolla upp vad detta är!

Tack för all hjälp!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.