Jag har tagit ner några kakelplattor i köket och vill återanvända dem på ett annat ställe i köket. Det sitter kvar cement på baksidan av plattorna och vill få bort det innan jag sätter upp dem på det nya stället. Jag har testat att lösa upp bruket med citronsyra och till viss del fungerade det, men det mesta sitter fortfarnade kvar. Någon som har bra tips för att få bort det?

Och nej, det är inget alternativ att istället köpa nya, för jag har inte lyckats hitta samma färg och storlek som de gamla.
 
  • Gilla
Missad
  • Laddar…
Jag tror tyvärr det enda är att skrapa, knacka med något vasst.

Besserwissern påpekar också att det visserligen är en cementbaserad produkt på baksidan av dina plattor men i dagligt tal brukar det kallas fix!
 

Bästa svaret

Utspädd saltsyra, citronsyra är för vekt.
 
V vectrex skrev:
Besserwissern påpekar också att det visserligen är en cementbaserad produkt på baksidan av dina plattor men i dagligt tal brukar det kallas fix!
Besserwissern får kanske va lite försiktig då det förr i tiden sattes kakel i cemetbruk och vi vet ju inte från vilken tid detta är.
 
L
Sätta plattorna med mycket fix på baksidan , klart lyfter ut dom lite och kanske måste brinna innan nästa skift sättes
 
Liten vinkelslip med diamantklinga, och arbeta försiktigt så att plattorna inte spricker.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Besserwissern får kanske va lite försiktig då det förr i tiden sattes kakel i cemetbruk och vi vet ju inte från vilken tid detta är.
Fast om man ska vara noga är det då cementbruk, inte cement. Cement är bindemedlet i betong och cementbruk.
 
F f91jsw skrev:
Fast om man ska vara noga är det då cementbruk, inte cement. Cement är bindemedlet i betong och cementbruk.
Precis min poäng. Cement är även en av ingredienserna i fix.
 
Ska testa saltsyra. Var kan man köpa det?
 
Dags för en uppdatering.
Så här gjorde jag:
1. Låt plattorna ligga 24h i utspädd saltsyra.
2. Skrapa och stålborsta bort allt som är löst och uppmjukat.
3. Upprepa steg 1 och 2 en gång till.
4. Skölj noga.
5. Klart.
OBS, använd gummihandskar och skyddsglasögon.
 
  • Gilla
Sara Linnea och 2 till
  • Laddar…
S svenstad skrev:
Dags för en uppdatering.
Så här gjorde jag:
1. Låt plattorna ligga 24h i utspädd saltsyra.
2. Skrapa och stålborsta bort allt som är löst och uppmjukat.
3. Upprepa steg 1 och 2 en gång till.
4. Skölj noga.
5. Klart.
OBS, använd gummihandskar och skyddsglasögon.
Hur pass utspädd saltsyra använde du (inser att detta är fyra år senare)? Inga skador på framsidan av kakelplattan?
 
Jag minns inte exakt, men kanske 1+6 (6 delar vatten och en del från dunken med saltsyra jag köpte i färghandeln). Om du upplever att detta är för svagt så testa med starkare. Den totala vattenmängden var nog drygt 10 l.
 
  • Gilla
Missad
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.