Jag har släta innerdörrar från 1951-52. Man kan i rätt ljud lite från sidan se att dörren har som en ram, ca 12 cm från kanten. Förta tanken var att man på senare år kanske satt över någon forma av masonitskiva, och skarvat, men tror inte man hade speglar på 50-talet utan det var släta dörrar. Knackar jag på dörren känns den solid, ingen ljud av ihålighet alls. Men tvivlar starkt på att det är massivt virke, utan det lär va någon form av masonit.

Jag vill göra speglar, kanske bara fräsa en "ram" runt om, 12 cm från kant. Men vill gärna kolla på forumet om vad ni tror om dörren, går den att fräsa i eller kan det finnas håligheter i dörren?

Jag har en handöverfräs, och med en styr-fot, som jag ev kan lägga mot dörrkanten när jag fräser, men rekommenderas lång styrskena istället? ..om nu min nonname handöverfräs passar i en sådan.

Och hur gör man i hörnen av spegeln för att få dem raka i 90 grader? (om jag använder en oprofilerad fräsborr) Byter till en väldigt smal fräsborr o finlirar i hörnet?

(jag fudnerade också på att spika smal list istället, som spegel, men tror det blir snyggare med att fräsa, och kanske med kraftigare profil på fräsborren, typ "allmoge"
 
Kan du inte öppna upp en dörr och titta? Om det är en spegeldörr med masonite på (var det inte i början av 60-talet den pesten började?) så är allt väl och du kan ta bort även från resten. Om inte så får du köpa ny masonite och sätta på.
Angående fräsningen så får du ta till stämjärn i hörnen. Tveksam till att det gör att få snyggt dock, men kanske ihop med limmade lister, masoniten är ju rätt tunn så du kan inte få speciellt djupa spår.
 
Jag hade liknande dörrar i en lägenhet jag hade. Lämnade iväg dem och företaget limmade på en tunn MDF som man fräste ett antal speglar i. Sedan sprutmålades dem. De blev ganska tunga efter detta! Kanske en idé.
 
O UlfY skrev:
Jag hade liknande dörrar i en lägenhet jag hade. Lämnade iväg dem och företaget limmade på en tunn MDF som man fräste ett antal speglar i. Sedan sprutmålades dem. De blev ganska tunga efter detta! Kanske en idé.
Detta tanke slog mig också, men jag förstår inte hur man skall kunna stänga dörren när det blir tjockare? ..dörrkarmen tar i.
 
nanowire nanowire skrev:
Kan du inte öppna upp en dörr och titta? Om det är en spegeldörr med masonite på (var det inte i början av 60-talet den pesten började?) så är allt väl och du kan ta bort även från resten. Om inte så får du köpa ny masonite och sätta på.
Angående fräsningen så får du ta till stämjärn i hörnen. Tveksam till att det gör att få snyggt dock, men kanske ihop med limmade lister, masoniten är ju rätt tunn så du kan inte få speciellt djupa spår.
Jo du tänker på när man gjorde släta dörrar och burspråksdekoration i gamla sekelskiftskåkar, men min lya är från 1951, och tvivlar på att dörrarna då hade speglar. Eller vad tror du?

Jo jag kan ju faktiskt testfräsa i ena dörren o se vad som gömmer sig under.
 
Dracula Dracula skrev:
Detta tanke slog mig också, men jag förstår inte hur man skall kunna stänga dörren när det blir tjockare? ..dörrkarmen tar i.
Det löstes genom att mdfskivan var något mindre och lämnade en fals. Märktes knappt.
 
Dörrar från början på 50-talet brukar bestå av 4 mm kryssfaner (plywood på utrikiska) limmat på en rejäl träram med glest lagda lister eller klossar som distansmaterial inuti ramen.
De är väldigt hållbara och slitstarka jämfört med alla nutida dörrar så om du har sådana dörrar skall du vara mycket rädd om dem!

Masonitdörrar kom i allmänhet i bruk litet senare. Om dina dörrar har masonityta kan de eventuellt vara inklädda spegeldörrar men jag tror inte att de är det.
 
  • Gilla
Dracula
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Dörrar från början på 50-talet brukar bestå av 4 mm kryssfaner (plywood på utrikiska) limmat på en rejäl träram med glest lagda lister eller klossar som distansmaterial inuti ramen.
De är väldigt hållbara och slitstarka jämfört med alla nutida dörrar så om du har sådana dörrar skall du vara mycket rädd om dem!

Masonitdörrar kom i allmänhet i bruk litet senare. Om dina dörrar har masonityta kan de eventuellt vara inklädda spegeldörrar men jag tror inte att de är det.
Tack, det känns som jag har det du beskriver inledningsvis. då kanske det blir utanpåliggande spegel i form av lister
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.