Vi har en trappa, ny i kartong, som vi ska montera och måla vit. Den är i nuläget vitlaserad men vi har slipat den ordentligt så att färgen ska fästa.

Vi har fått bra hjälp av färghandeln som rekommenderade en färg åt oss.

Nu diskuterar jag och maken hurvida det är mest tidseffektivt att sprutmåla trappen i delar före montering, eller att montera den först och sedan på plats måla med pensel. Vi diskuterar också vilket som ger snyggast resultat.

Någon som kan komma med lite input?
 
L
Ska ni sprutmåla och kan det , lätt att det blir rinningar ( kallas gardiner , och använda sprayburkar är av ondo , blir aldrig bra ) , så gör det före montage , det blir en slät yta
var kommer ni att spruta , i huset eller , mycket färgrök blir det överallt
Måla kan bli lite randigt och kommer att bli en del stänk eller svårt att spara mot någon vägg ,
blir lite färg på väggen , och knepigt att måla på undersidan ,
Hur man än vänder sig är den bakåt i alla fall :) valet är ert
 
Rolla innan montering. Har man inte sprutmålat innan kan det vara lite pilligt att få till utspädningen rätt och man kan få "torrsprut" med flammig yta som resultat. Rolla är klart enklast att få jämnt resultat med.
 
L
Och kanske anstryka ( släta ) med bredare mjuk pensel efter rollning
 
  • Gilla
BIGmoose
  • Laddar…
Martin_B
Ni kan ju iofs välja ett tredje alternativ vilket är att rolla trappan.

Det finns en del aspekter att titta på.

Sprutmålning:
1. Kan bli tunnare resultat än önskvärt = mindre slittåligt
2. Kan vara svårt att få till ett bra resultat utan rinnmärken = fult
3. Kräver en del utrustning och pill med att ställa in med mera.
4. Kan dock bli väldigt slät och fin yta om man är duktig. Dock måste man komma ihåg att det blir flera lager innan man kommer upp i penselmålad-tjocklek, så att säga.

Penselmålning:
1. Ett problem om man inte gillar yta med penseldrag.
2. Perfekt om man gillar yta med penseldrag, dvs lite äldre, mer gedigen stil, så att säga.
3. Går utmärkt att måla med fin kvalitetspensel och eventuellt tunna färgen liiite, för att nästan helt slipa penseldrag!
4. Tjockare färglager = mer slittåligt = stort plus
5. Behöver inga maskiner och specialare till detta, bara en pensel.
6. Tar längre tid än att sprutmåla, som helhet. Man kommer igång snabbare, men tar längre tid i slutändan - dock skall man komma ihåg att ett tjockare lager färg som detta ger, gör att färgen på trappan håller längre och slipper målas om lika tidigt som en sprutlackerad trappa (beroende på hur man sprutlackerar också då förstås)

Rollning:
1. Perfekt om man vill slippa penseldrag.
2. Bra om man vill få en tjockare färglager, men ändå inga penseldrag, och därmed en tåligare trappa.
3. Minus om man vill att det skall se gammaldags ut med penseldrag - så klart :D
4. Går utmärkt att måla med fin kvalitetsroller och eventuellt tunna färgen liiite, för att nästan helt slipa "apelsinskal"-yta!
5. Ganska tjockt färglager = mer slittåligt = pluspoäng
6. Behöver inga maskiner och specialare till detta, bara en roller.
7. Man kommer snabbt igång och det går faktiskt ganska snabbt. Min vilda gissning är att vid målning av "bara" en trappa, så vinner roller i hastighet när man också räknar in att det blir ett tjockare och tåligare lager, varför trappan slipper bli ommålad för tidigt.

Finns säkert fler aspekter som jag glömmer.

Mitt råd. Vill ni slippa penseldrag, kör på roller. Vill ni ha penseldrag, kör på pensel :)

Är ni nyfikna på hur sprutlackering fungerar, ja, kör på det :)
 
Kanske ska förtydliga att maken kan sprutmåla. Så det är inga problem.

Diskussionen rör resultat samt tidsåtgång.
 
  • Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
Martin_B
catherineb catherineb skrev:
Kanske ska förtydliga att maken kan sprutmåla. Så det är inga problem.

Diskussionen rör resultat samt tidsåtgång.
Jaha okej, för det hade ju inte framkommit innan.
Resultat och tidsåtgång kan du ju läsa lite om i mina jämförelser dock.

Fast det är ju klart, att i fall din make kan sprutmåla, så borde han rimligtvis känna till vad det blir för resultat, samt hur lång tid det tar osv? ;)
 
Martin_B Martin_B skrev:
Jaha okej, för det hade ju inte framkommit innan.
Resultat och tidsåtgång kan du ju läsa lite om i mina jämförelser dock.

Fast det är ju klart, att i fall din make kan sprutmåla, så borde han rimligtvis känna till vad det blir för resultat, samt hur lång tid det tar osv? ;)
Ja det är väl orsaken till tråden, han vet saker och jag ifrågasätter dom ;)
 
Om den ändå är lös så skulle jag inte tveka en sekund att lämna in den och få den målad med riktig syrahärdande färg. Kan inte kosta många kronor om det är nytt och avmattat .
 
L
catherineb catherineb skrev:
Ja det är väl orsaken till tråden, han vet saker och jag ifrågasätter dom ;)
Finns det ingen ogillaknapp :):):)
 
S Stefan1972 skrev:
Om den ändå är lös så skulle jag inte tveka en sekund att lämna in den och få den målad med riktig syrahärdande färg. Kan inte kosta många kronor om det är nytt och avmattat .
Vi har ju all utrustning så det är nog billigare att måla själv.
 
Kostar ju inget att fråga iallafall. Syrahärdande 2K färg är ju hundrafalt mer slitstarkt också. Det är ju det man har till skåpluckor och möbler rent allmänt.
 
Martin_B
catherineb catherineb skrev:
Vi har ju all utrustning så det är nog billigare att måla själv.
Det verkar som att din man jobbar med sådant här, som har all utrusning osv. kunskap, erfarenhet med mera. Då är det väl bara att köra på? Blir väl kanon? :)
Är väl synd och stå och penselmåla om man inte tvunget vill ha penseldrag (verkar ju inte vara fallet här, för då hade inte tråden skapats överhuvudtaget), om man nu kan få sprutlackerat professionellt? :)

Du får ju lita på din man, om han nu är insatt och kunnig inom området, har all utrustning med mera. :)
 
  • Gilla
Valkyr
  • Laddar…
Martin_B Martin_B skrev:
Det verkar som att din man jobbar med sådant här, som har all utrusning osv. kunskap, erfarenhet med mera. Då är det väl bara att köra på? Blir väl kanon? :)
Är väl synd och stå och penselmåla om man inte tvunget vill ha penseldrag (verkar ju inte vara fallet här, för då hade inte tråden skapats överhuvudtaget), om man nu kan få sprutlackerat professionellt? :)

Du får ju lita på din man, om han nu är insatt och kunnig inom området, har all utrustning med mera. :)
Han jobbar inte med detta men kan det iallafall. Konstigt va? ;)

Jag anser att det vore enklare och tror att det är mer tidseffektivt att måla på plats och har inget emot penseldragen. Min man anser att det är fult med penseldrag och vill sprutmåla.

Synd att diskussionen spårar ur. Har ju fått en del bra svar ovan iallafall, så jag får utgå ifrån dom.
 
Martin_B
catherineb catherineb skrev:
Han jobbar inte med detta men kan det iallafall. Konstigt va? ;)
Nädå, inget konstigt med det. Det är många som kan mycket utan att arbeta med det till vardags :)

catherineb catherineb skrev:
Jag anser att det vore enklare och tror att det är mer tidseffektivt att måla på plats och har inget emot penseldragen. Min man anser att det är fult med penseldrag och vill sprutmåla.
Ni får väl måla halva trappan var så blir ni bägge nöjda? :D

Skämt åsido, det verkar som att du vill måla för hand, med pensel, för att du tror att det är mer tidseffektivt, medan din man verkar vilja sprutlackera för att han tycker det är fult med penseldrag (något som du inte har något emot skriver du, men verkar heller inte ha som krav).

Kan du inte göra som så då att du ger honom "rätt", "ja älskling, det blir nog smidigare att sprutlackera", sedan går han snällt och gör detta med ett leende, och känner sig nöjd samtidigt som du slipper att lyfta ett finger?
Bättre deal än så lär du inte få, och heller inte mer tidsbesparing än så få för egen del, du slipper ju lyfta ens en pensel :D
 
  • Gilla
etxgmg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.