D
L Liteavvarje skrev:
Kan vara lite fukt som kommit för att det inte ventilerat som det ska , ta bort fodret och hur det är bakom
Tog bort innifrån, såg fint ut, bra drevat och fick in hela handen utan att känna något konstigt. Utifrån är svårare för fönstret sitter högre än mina stegar, men kan ta och kolla ett markplansfönster vid tillfälle.
 
  • Gilla
Rickie
  • Laddar…
D
Varit på vinden. Det är ingen tvekan om att fasadens luftspalt inte ventileras upp i gaveln på vinden iaf, för dit är det bommat. Se bild.

Jag har mansardtak, fotot med borrhålen är ner där det brantar av. Vad är det för hål? Förstår inte hur det är gjort.
 
  • Vind med blockerad luftspalt, synliga timmer och isolering, taget där taket avtar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild av en mörk vind med träreglar och en del synliga borrhål i betong där taket sluttar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utsikt över en vind med synliga borrhål längst ner där taket sluttar och isolering på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser ut som akrylatfärg på panelens utsida. Om det stämmer så är det i kombination med en dåligt fungerande luftspalt förödande. Var sedan panelbrädorna färska från byggmarknaden när de målades så har det hjälpt till.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Borrhålen på vinden är ett försök att få genomluftning, antagligen från någon form av takfotsöppning.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
L
Ta upp hål i utegipsen på vinden , kolla ´hur det ser ut med mellanrum till panelen , finns det
så är det bara att öppna upp ordentligt i utegipsen , inget att vara rädd för , så långt ut på sidorna som det är möjligt att arbeta , kan du se ljus ut ner mot takfoten , så finns vent där , ett
ventilgaller , halvstor i vardera gavelspets hjälper upp venten mycket bra , sätt den så högt upp som möjligt och insektsnät , förhindrar hyresgäster som getingar
 
D
J justusandersson skrev:
Det ser ut som akrylatfärg på panelens utsida. Om det stämmer så är det i kombination med en dåligt fungerande luftspalt förödande. Var sedan panelbrädorna färska från byggmarknaden när de målades så har det hjälpt till.
Vet ej vilken typ av färg, men det kan vara akrylat. Men summan sv kardemumman verkar ju vara att snarast ordna ventilation av luftspalten. Efter det hoppas jag det kan torka ur och man kan fortsätta leva sitt liv?
 

Bästa svaret

daniel_se skrev:
Efter det hoppas jag det kan torka ur och man kan fortsätta leva sitt liv?
Absolut! Syftet med mitt inlägg var främst att bredda problemanalysen.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
D
L Liteavvarje skrev:
Ta upp hål i utegipsen på vinden , kolla ´hur det ser ut med mellanrum till panelen , finns det
så är det bara att öppna upp ordentligt i utegipsen , inget att vara rädd för , så långt ut på sidorna som det är möjligt att arbeta , kan du se ljus ut ner mot takfoten , så finns vent där , ett
ventilgaller , halvstor i vardera gavelspets hjälper upp venten mycket bra , sätt den så högt upp som möjligt och insektsnät , förhindrar hyresgäster som getingar
Låter vettigt. Men jag vill inte göra fel, så jag tänkte höra med någon yrkesman först. Vem kan man kontakta? Har en besiktningsman koll på detta? Jag kanske ska höra med han som jag hade vid köpet. Vet inte om detta kan vara ett dolt fel till och med, konstruktionen verkar ju knappast korrekt....
 
L
Både ja och nej angående konstruktionen , men du har ju borrat för ventilation rakt igenom gaveln , bara göra samma sak på vinden ,( utan att gå rakt i genom ) borra ett flertal hål så högt upp som möjligt , men pass på , centrumborren på hålsågen kan gå igenom panelen innan gipsen är genomborrad
Så du behöver inte ta hjälp från annan , det fixar du
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Enligt dina bilder ser det fullt normalt ut. Orsaken till att man har en luftspalt bakom panelen, är att det blir fuktigt där pga omslagningar i vädret med olika temperatur och luftfuktighet. Denna fukt kan dock senare ventileras bort tack vare luftspalten. Dock kommer både fasadbrädorna och gipsen bli missfärgade, vilket inte betyder att det är någon skada.
En OSB hålls samman av lim. Delar av limmet förångas under åren och färgen kommer därför att ändras.
 
  • Gilla
RoBo och 2 till
  • Laddar…
Jag håller med ovanstående. Allt ser fullt normalt ut. Att ventilera panelen är inte fullt så nödvändigt som det verkar framföras i denna tråd. Att obehandlat trä som utsätts för svenskt klimat får mögelpåväxt är helt oundvikligt oavsett ventilation. Jag skulle säga att du inte behöver göra ett dugg.
 
  • Gilla
RoBo och 1 till
  • Laddar…
L
V vectrex skrev:
Jag håller med ovanstående. Allt ser fullt normalt ut. Att ventilera panelen är inte fullt så nödvändigt som det verkar framföras i denna tråd. Att obehandlat trä som utsätts för svenskt klimat får mögelpåväxt är helt oundvikligt oavsett ventilation. Jag skulle säga att du inte behöver göra ett dugg.
Vad säger byggnorn om att inte ha luftspalt bakom träpanel
 
L Liteavvarje skrev:
Vad säger byggnorn om att inte ha luftspalt bakom träpanel
Att det är fel!
Dock är det inte träpanelen som man i första hand vill skydda med hjälp av luftspalt. Utan "vindskydd" och isolering.
 
Uttryckte mig slarvigt. Jag menade ventilationen av luftspalten i ovankant på panelen.

Det är glipor lite här och där i träpanelen så ventilationen fungerar utan luftutsläpp i överkant. Självklart inte lika bra som med luftutsläpp i överkant men ändå fullt tillräckligt bra.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
D
Ska se över ventilationen uppåt både i gavel och mot takfot. Åtminstone för att förstå hur det ser ut idag, och om det går att förbättra. Känns lite lugnare nu dock, blev lite orolig av missfärgningarna.

Tack för alla svar.

PS: nån som vet om Fresh gula galler stämmer någorlunda med Herrgårdsgul? Ser inte kul ut med vitt som ingick till ventilerna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.