Som rubriken antyder, vet inte hur jag ska gå tillväga? Skulle byta golv i grabbens rum, när jag fick bort laminatet som låg hittar jag denna vackra plastmatta...
Gammal slitna plastmatta med rester av lim och färgfläckar på ett betonggolv i ett rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har tidigare läst om riskkonstruktioner o vet att detta är en. Frågan är nu hur jag ska gå vidare, ska man låta mattan ligga eller ska den bort? Jag har tidigare inte upplevt nån lukt i rummet, men nu när laminatet kom bort tycker jag att det luktar lite instängt/mögel. Vet inte om det är inbillning eller ej.

Testade hur hårt mattan sitter o den verkar inte sitta jättehårt, men det blir ju lite lim kvar.
Hand lyfter en hörn av gammal plastmatta som visar limrester och mögel, med betonggolv i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Måste allt lim bort om jag väljer att riva ut mattan?

Hur hade ni resonerat och gjort?
 
Jag tog bort mattan, tvättade och skrapade bort det mesta av limmet, spacklade ojämnheter och lade nytt golv. Värt att passa på att kika på eventuella ojämnheter.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Mattan borta!
Golv med rester av lim efter borttagen matta, dammsugare och ryckjärn verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inget synligt spår av vatten eller svartmögel. Nu ska limmet bort antar jag Såg en annan tråd angående det här idag.

Är det viktigt att allt lim kommer väck?

Går det lägga laminat direkt eller ska man lägga Platon först?
 
Med tanke på att min plastmatta var där i 40 år och inte sågså värre ut än vad ditt gjorde så borde det räcka med underlägg (foam) och laminat över. Sen går det alltid diskutera.
 
Gör jag bort mig om jag inte ser till att få bort limmet innan jag lägger platon o laminat?
 
O one- skrev:
Gör jag bort mig om jag inte ser till att få bort limmet innan jag lägger platon o laminat?
Nja, det kan avge lukt vid "gynnsam" väderlek eller så luktar det hela tiden......eller inte alls. Slipar du bort limmet så behöver du inte riskera något. Hyr en flex och en dammsugare så drar du av golvet på 20 min.

Lycka till.
 
Slipa av limresterna.. Har du en avvikande lukt i rummet så är det sannolikt från förtvålat mattlim.
 
Vi har egentligen inte upplevt någon avvikande lukt i rummet, men så har ju plastmattan legat kvar under laminatet. Men nu slipade jag av golvet, vågade inte chansa med att lämna lim-resterna. Inte heller så sugen på att behöva göra om det inom en överskådlig framtid, eller ja, hade frugan varit med på idén om att bila bort plattan, isolera o lägga golvvärme hade läget varit ett annat Men nu blir det bra så här
Slipat betonggolv i ett rum med omönstrad gul matta rullad på golvet och en svart tegelvägg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
JanneJanne123 och 1 till
  • Laddar…
Hur har det gått?
 
Har fungerat kanon, inte upplevt några problem på något sätt. Men är ändå nöjd att jag tog den extra arbetsbördan det innebar att få bort limresterna.
 
  • Gilla
Snigla och 2 till
  • Laddar…
O one- skrev:
Har fungerat kanon, inte upplevt några problem på något sätt. Men är ändå nöjd att jag tog den extra arbetsbördan det innebar att få bort limresterna.
Det är det alltid värt i slutänden, även om man blir lite "trött" när man finner sådana där saker under.. Men gammalt lim har alltid en tendens att börja lukta.. och som du säger - man vill inte gärna göra om det (för snabbt..) igen.

Vi gjorde iordning ett rum i källaren, fick hyra nån diamantslip för att få bort resterna (vi trodde vi skulle ta bort en heltäckningsmatta.. och det var det iof.. men låg plastmatta superslimmad under).

Blev iaf jättebra :)
 
  • Gilla
one-
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.