S sune73 skrev:
Sedan årsskiftet 2012/13 blev det möjligt att kräva timmätning utan kostnad av sitt elhandelsbolag.
Dock är det väl inget elbolagen slagit på stora trumman för ;-)

Googla eller se här för mer info, [länk]

Alla privatkunder har rätt till timdebitering om dom ber om det från sitt elbolag. Elbolaget skickar därefter en förfrågan till elnätsbolaget som är skyldiga att ordna med mätning som motsvarar kraven på timdebitering. I många fall tvingas elnätsbolaget till och med byta ut elmätaren (utan kostnad för kunden). Det är i dagsläget väldigt få kunder som begärt timdebitering. För en majoritet av elkonsumenterna lönar det sig inte att gå över till timdebitering då de huvudsakligen förbrukar sin el under ”peak hours” när priserna är som dyrast. I framtiden kommer det däremot att finnas teknik som gör det möjligt att automatisk styra om delar av förbrukningen såsom laddning av elbil eller uppvärmning till perioder med lägre priser. Något som kommer passa mycket bra tillsammans med ett timprisavtal.

Joakim Ottander
Energiexpert ELIQ AB
Att det är gratis att få mätaren bytt och få timdebitering är inte kärnan i detta. Det är vad det kostar att nyttja tjänsten, vad styrningen av pumpen kostar och om man kommer att tjäna in det på något sätt.

För mig känns det lite som "nattsänkning" som var så populärt på 80-talet. Nu har det visat sig att ofta gör det ingen skillnad att sänka på nätterna då det man sparat går åt extra när man skall höja tempen. Så man sparade marginellt med pengar och fick sämre komfort.

Jag är rätt säker på att man skulle spara mer pengar och miljö på att se till så man har lagom temp och bra isolering på vinden.
 
R Robert-san01 skrev:
Att det är gratis att få mätaren bytt och få timdebitering är inte kärnan i detta. Det är vad det kostar att nyttja tjänsten, vad styrningen av pumpen kostar och om man kommer att tjäna in det på något sätt.

För mig känns det lite som "nattsänkning" som var så populärt på 80-talet. Nu har det visat sig att ofta gör det ingen skillnad att sänka på nätterna då det man sparat går åt extra när man skall höja tempen. Så man sparade marginellt med pengar och fick sämre komfort.

Jag är rätt säker på att man skulle spara mer pengar och miljö på att se till så man har lagom temp och bra isolering på vinden.
Vilken tjänst menar du?
Den enda tjänsten jag betalar löpande är el och internet.
I eltjänsten betalar jag förutom det rörliga elpriset med alla tillägg en månads avgift på 36kr.
Inget annat!

Nattsänkningen på 80-talet krävdes extra delar för att kunna styras, vilket kostade extra.
I denna Nibe värmepump finns redan funktionen som standard.
Och kräver inget extra utöver en internetanslutning.

Angående besparing kan du såklart inte jämföra detta med över/under temp eller förbättring av isoleringen.

I detta fall som mitt så betalar jag inget extra för denna funktion eftersom jag endast behövde aktivera detta i värmepumpens meny och beställa timavläsning/timdebitering.
SÅ oavsett hur mycket eller lite jag sparat så har det redan betalat sig.
Svårslagen ekvation.
 
Missade du att internetkoppling inte är standard på alla pumpar? Inte ens hos Nibe är det standard på alla. Vissa går det inte ens går att välja till.

Klart det går att jämföra med andra energibesparande insatser! Oavsett insats är målet att spara energi och pengar.
 
R Robert-san01 skrev:
Jag är rätt säker på att man skulle spara mer pengar och miljö på att se till så man har lagom temp och bra isolering på vinden.
Eftersom du är rätt säker vore det intressant och se om du kunde presentera något som visar att ditt påstående håller.

Jag tror detta blir svårt eftersom det till och med ibland kan vara svårt att få en rimlig återbetalningstid på tilläggsisolering med bergvärmepump.

Ännu svårare blir det ju eftersom funktionen Nibe Smart Price Adaption inte ens kostar en krona. (y)
 
Vad kostar Nibes pump utan denna funktion? Hos IVT kan man köpa samma pump med och utan kortet och det skiljer ca 4000kr. Så att säga att funktionen inte kostar något är att lura sig själv. Det innebär också i praktiken att du måste spara minst 400kr/år plus installationen (om du inte kan installera det själv) för att gå jämt upp på 10år. Då har du inte sparat en krona på detta och vi har inte tagit hänsyn till de finansiella kostnaderna.

Att tilläggsisolera/se till att du har bra isolering av vind är det första man skall göra och är det första man får lära sig i alla energirelaterade utbildningar. Så någon mer avancerad utläggning eller uträkning på det behövs inte.
 
Med så hög effekt på värmepumpen skulle man kunna skippa att lagra uppvärmt vatten ifall det skulle användas och bara låta pumpen köra direktvärmare vid förbrukning av varmvatten.

För övrigt synd att Nibe kör på ett gammalmodigt tänk och inte erbjuder några vettiga lösningar för lågenergihus.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
För övrigt synd att Nibe kör på ett gammalmodigt tänk och inte erbjuder några vettiga lösningar för lågenergihus.
Vad menar du med gammalmodigt tänk? För stora/kraftiga värmepumpar?

Nibe har ju både FTX och solceller. Vad mera behöver ett lågenergihus? Vindkraftverk?
 
Nibe har ingen integrerad kompaktlösning. FTX aggregatet har heller inga tillval för temperering av luften. Och solcellerna känns bara som ett jippo tillägg som blir enklare att marknadsföra för husfirman, det är ju ingen snygg installation som erbjuds.

Jag hade tyckt det vore grymt om dom kunde göra en innedel motsvarande Nilan Compact P Air 9, eller GEO.
 
Är det nån som har räknat på hur mycket sämre cop vp har under tiden den värmer lite extra ?
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Nibe har ingen integrerad kompaktlösning.
Jag hade tyckt det vore grymt om dom kunde göra en innedel motsvarande Nilan Compact P Air 9, eller GEO.
Intressanta produkter. Speciellt att de har lågeffekts inverter på 0,5-3kw och 1-6kw.
Helt rätt i tiden tror jag.

Dock blir jag tveksam. Min erfarenhet är att populariteten är lika med noll.
Brukar finnas anledningar till varför tex större hustillverkare inte använder dessa?
Sedan kan jag inte minnas att jag sett deras produkter i tester som tex energimyndigheten.
De verkar inte kunna göra varmare vatten än 45 grader med värmepumpen?
Verkar även osäkert med VV kapaciteten, jag hittar ingen uppgift rörande detta?
Kräver också relativt stor ström/säkringar ser det ut som?
 
Jag tror det är enfas system hos Nilan?
Nilans system finns det en del testresultat tillgängliga via passivhus certifieringen. Men energimyndighetens test är inte speciellt omfattande och ganska gammalt så det får nog räknas som obsolet. Det finns en dansk värmepumpslistan som verkar hyffsat uppdaterad.

Hustillverkarna i Sverige kör nog på frånluftsvärmepumpen så länge de kan. Men om t.ex. Nibe eller IVT/Bosch hade utvecklat en motsvarande pump som Nilan tror jag det hade gått snabbare att få in effektivare system.
 
A
Jag har gjort liknande i mitt hus i 5-6 år, googla på behovsbo så kan ni läsa mer
 
  • Gilla
316097
  • Laddar…
Tar behovsbo boxen hänsyn till att vp ger lägre cop om den jobbar med högre temperaturer så vid liten pris skillnad får den inte buffra värmen och vid riktigt stor pris skillnad så kan den buffra mycket och ändå lönar det sig ?
 
Jag har nu börjat logga min elförbrukning och insåg att jag redan nu har en förbrukning under dagen på i snitt 1kW löpande. Jag har inte hunnit kolla vad som drar, men basförbrukningen ligger på ca 600W och gissningsvis så drar min handdukstork sedan ytterligare 800W under halva tiden (fyrkantiga pulser på elförbrukningen). Jag tror inte att jag har något eltillskott annat än om flera personer duschar i rad. Det får jag snart reda på när jag börjar logga vad som händer i min elpanna också (den har en debug-port där informationen finns).

1kW löpande innebär en årskostnad på 8700 kWh, dvs drygt halva min årsförbrukning på el. Vilket i sin tur antyder att timdebitering med ännu större sannolikhet inte kan ge någon större vinst för mig. Jag samlar på mig statistiken nu för att kunna räkna på vad månadspriset blir under vintermånaderna med både timpris och med månadspris. Sedan bestämmer jag mig för att eventuellt förhandla med någon elleverantör, detta då de inte ens informerar om vilka påslag och fasta kostnader de har för att erbjuda timdebiterad el...

Rörande vad som drar el i mitt hus, så är säkerligen basförbrukningen på 600W besående av: ventilation, kyl, frys, datorer, tomgång på mobilladdare och datorer mm. Denna är dock i princip konstant, förutom pulserna på 800W. Jag ser en viss ökning vid skymningen då utomhusbelysning och mysbelysning inomhus går igång automatiskt (ca 25-30W, allt innehåller LED-ljus).
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
gissningsvis så drar min handdukstork sedan ytterligare 800W
800W, jisses!

Mina två är på 70W.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.