Hej!

Vi har en vind som tyvärr ej har såpass högt till taket att man kan använda det som rum, men vi vill skapa oss ett litet förråd däruppe då vi bor rätt trångt.
Vinden är en kallvind och tänkte då bygga ett rum, inuti vinden, med en liten luftspallt mellan rummet och taket.
Detta p.g.a. jag inte känner att jag besitter kunskapen att på ett säkert sätt bygga emot taket då det finns risk för att man kapslar in fukt.

Är jag för orolig för fukt och är detta onödigt, eller är det rätt att göra sådär? Hur skulle ni göra. Jag tänker göra ett rum, ca 1/4 av totala vindsytan med öppning nedåt i huset. Dessutom så vill jag öppna upp med ventilationshål till det rummet, som ut emot vinden kommer vara isolerad så vi skapar ett bra klimat för att lagra all dynga man samlar på sig under åren.

Hur skulle ni gjort? är detta onödigt? vi har för övrigt en väldigt fin vind utan någon fukt skada eller minsta fuktangrepp..

Kortfattat: jag reglar upp och bygger vägg på insidan av rummet. islerar utanför och monterar något enkelt som håller isoleringen på plats.


Tacksam för svar.
 
Behöver utrymmet vara isolerat?
 
Varför behöver förrådet vara isolerat?

Ni har antagligen en takstol som inte är dimensionerad för några större laster på vindsgolvet. För förrådsanvändning duger det men inte för något annat.
 
Ja i min tanke så ville jag öppna upp en ventil emot det utrymmet så att luftväxling sker. Har förvarat grejer utanför det isolerade o uppvärmda utrymmet vilkwt resulterat i mögel i tyger. Inte på vinden dock men i förråd. Därav tanken med lättare isolering för att inte för mycket av den luften som kommer in ifrån bostanden skall gå förlorad.
 
Det var en bra punkt att se över takstolarna och hur mycket velastning de kan tänkas ta. Kanske kan vara ide att förstärka ngt där förrådet skall vara.
 
Det enklaste är om du kan lägga ut en sektionsritning (genomskärning) som visar hur takstolarna ser ut. Då kan du få säkrare råd.
 
Egentligen ingen märkvärdig byggnation. Men stora fråga är ifall det är onödigt att göra på detta sätt. Om jag bygger ett innertag direkt på reglarna i taket, finns det då risk för att det samlas fukt emellan yttertak & innertag?
 
  • Schematisk illustration av takkonstruktion med reglar och innertak markerade i rött.
Om du har så mycket fukt på vinden att du är rädd för att dina prylar ska mögla så har du tyvärr andra problem som du behöver åtgärda först.

Annars ska det inte vara några problem att förvara grejor på vinden.
 
G gnuttisch skrev:
Om du har så mycket fukt på vinden att du är rädd för att dina prylar ska mögla så har du tyvärr andra problem som du behöver åtgärda först.

Annars ska det inte vara några problem att förvara grejor på vinden.
Som det är nu, så finns inga tecken på mögel eller fukt. All träkonstuktion är väldigt ljus och fin. Men jag vill inte skapa dessa problem..
 
Var det din avsikt att ta bort takstolens snedsträvor och ersätta dem med raka stödben i linje med det som är rödmarkerat?
 
Nej, takstolarna kommer vara original, evetuellt att jag förstärker de horisontella som golvet kommer vara på.
 
Anledningen till att jag vill bygga ett litet förråd där uppe är för att kunna leda upp luft ifrån huset och öka temperatuyren något och skapa luftcirkulation även i förrådet.
 
  • Gilla
Rickard Ohlin
  • Laddar…
Det enklaste är att ditt förråd utformas som en isolerad låda där vindsluften kan cirkulera fritt utanför dess isolerade väggar. Om du vill ha förslag när det gäller möjlig förstärkning av underramen, dvs golvet, måste du mäta upp takstolarna, både de olika strävornas dimensioner men också längdmått.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.