Hej!

Köpt hus, tidigare ägaren sa att man behöver fylla på ibland å märker nu att pumpen går rätt ofta.

Var kopplar jag in kompressorn och ska jag tex spola kranen så att trycket går ned och sedan fylla upp till ca 4 bar igen? Ska det finnas en luftbubbla i slangen? Hur funkar det?

Vet ej hur man gör men har lånat kompressor och såhär ser hydroforen ut:
Närbild av en hydrofor med tillverkarplåt, rör och justerbar ventil mot en grå bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hydrofor med tryckmätare och kopplingar i ett pannrum, ser gammal och sliten ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Manometer på hydrofor med trycknivån vid ca 1,5 bar, mot bakgrund av betongvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Mycket tacksam för all hjälp!
 
  • Gilla
Sascha Ethelberg
  • Laddar…
L
Den är lite knepig att fylla luft i normalt , men det är ordnat på bild 1 , det sitter en grej som liknar en bilventil i underkant , ( Har du luftat bilen klarar du det här oxå ) är det en pump som sitter i ett borrhål , ser så ut på kopplingarna

STEG 1 Då stänger du av pumpen , Stänger den blå ventilen på vänster sida , öppnar kranar , tömmer allt vatten som går , för att få ut det sista öppnar du den röda kranen som sitter vid golvet , ( det kommer vatten där ,kan vara svart rött eller annan kulör ,inget att bry sig om ) tappa ur allt som finns ,

STEG 2 stäng den röda , blå och alla kranar ( handfat ,kök ) koppla kompr. till ventilen , fyll upp till ca 1,75 bar/kg , starta pumpen , allt klart , sprattlar lite i kranarna men tar slut
 
Tack för svar!

1,75kg/bar är alltså 1,75 på mätaren på tanken?

Finns det en risk att jag får ut "slagg" i mina rör om jag tömmer ur "uppåt" eller spelar det ingen roll? Jag tänker om det finns en vinst med att endast tömma i botten på tanken?

Edit:

Japp, pumpen är i ett borrhål å kommer in via golvet i källaren.
 
L
Bra med pumpen ingen luft till den så den får hicka .
Du blir ingen skit i rören , att tömma på kranar blir detsamma som om vattnet tar slut vid pumpstopp , det slutar rinna
Du kan även tömma med den röda , men rusta dig som en grodman då , mycket sprut på vattnet
Följ steg 1 och 2 så går det bra
 
  • Gilla
Litza
  • Laddar…
Denna procedur behöver man nog bara göra en gång för att se vad som är rätt vattennivå?
Sedan kan man ju bara stänga av pumpen och fylla på med luft (när man förbrukar vatten samtidigt) så att man får ner vattnet till samma nivå vid tryck X som det var när man tömde och "startade om" den.
 
  • Gilla
Lundahl91
  • Laddar…
Ja jag tänkte att det borde ju också fungera Martin? Har du testat?

Jag noterade förresten nu att blå kran är både in och utgång till hydroforen. Så om jag stänger den och pumpen så blir det bara det som är i rören och inget från hydroforen.

Något som ändras i instruktionen ovan då?
 
Har alltid gjort så vid påfyllning av känd hydrofor.
 
Gjorde som du beskrev Martin och det funkade helt ok. Blev många omgångar dock och höll på i över en timme. Men klart bättre nu. Nivån är ca 70% av plaströret så får se hur länge det håller sig.

Vet någon vad de två svarta rattarna på plaströret är till för?
 
L
Avstängning för nivåröret om det går sönder och vid byte av dito , men då fungerar inte avluftningen
 
L Liteavvarje skrev:
Avstängning för nivåröret om det går sönder och vid byte av dito , men då fungerar inte avluftningen
Ah, då hänger jag med!

De ska alltså vara öppna i normal drift?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.