Det är två saker som släpper in kylan:
1. tunna väggar och glas och eventuellt tak. Glaset kan du komplettera med lösa innerbågar. Börjar du isolera väggar så tappar du snart stilen.
2. Springor som släpper in kall luft. Här kan man verkligen göra en del: Redigast är ju att få passformen på dörrarna och fönstren tillbaka. Tätlister, Sedan finns ju ett antal saker som de gamla använde också: fönstervadd, långa stickade "ormar" som man la vid tröskeln, tunga förhängen.
 
L
Hur mycket plats finns på sidorna från karm till vägg eller glas , uti verandan
 
Jeg ville satt inn nye dører mellom hall og veranda. Jeg fikk laget nye dobbeltdører til mitt hus. Det kostet 17000 Nkr for en pardør i heltre med isolerglass. De gamle settes på loftet. Mulig at prisen er noe lavere i Sverige, men det er vel verdt pengene.
 
Gammelnörden
Jag lät en snickare göra en "dubbel karm" med de gamla originaldörrarna som innerdörrar och nya pardörrar som öppnas utåt, med tunt energiglas plus handblåst glas i för att få in mer ljus samt antikt dörrvred och lät verandan vara som den är. Eftersom karmen är ny, ordentligt drevad och håller tätt mot den nya korkisolerade ytterdörren har vi inte någon dragig och kall hall. Jag målade karm och ny dörr med linoljefärg, lät originaldörrarna vara och tycker inte att lösningen påverkat charmen alls. Den slits fint och passar med husets tidsålder rent utseende- och hantverksmässigt. Det är dom små, små detaljerna som gör det...
 
  • Gilla
justusandersson
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.