Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Så länge alla själv kan välja var de vill komma under Inställningar så kan alla få så som de vill ha det.

[bild]
Jag tror inte ens jag visste att den inställningen fanns. Men den är jättebra :), dock förstår jag inte varför ni särskiljer på mobil och desktop. Den inställningen borde gälla oavsett device, alternativt att samma inställning finns för desktop också.
 
BirgitS
mexitegel mexitegel skrev:
Jo, för om du använder listan "senaste" och klickar på en tråd du inte läst tidigare så kommer länken ta dig till trådens första inlägg = ditt första olästa inlägg i tråden.

Klickar man på en tråd man redan läst i så kommer också till det första inlägg som man inte läst. Det kan inte bli mer logiskt och intuitivt än så.
Under första tiden som medlem var jag här med en eller flera veckor mellan gångerna och då klickade jag på en knapp som hette typ "markera allt som läst" för att nästa gång veta vad som postats sen sist. Det innebär att om det är en tråd som är äldre än 1,5 år så kommer jag till första inlägget som är nyare än så när jag väljer "senaste olästa".

Det som är logiskt och intuitivt för mig är att jag kan välja att komma till trådstart, senaste olästa eller senaste inlägg för varje tråd i listorna, i det här forumet precis som i andra forum jag besöker. Varför skulle Byggahus ha färre möjligheter än andra?
 
Var landar vi i detta då @Per Eskilsson ? Kommer det inställningar så var och en kan få det som man önskar? :)
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi har inte lyckats än så länge att hitta en lösning som tillgodoser allas behov.

Vissa användare t ex du Mexitegel vill att det ska funka likadant i datorn som det gör i mobilen.
Andra som t ex useless vill att det ska funka likadant i mobilen som det gör på datorn.
BirgitS vill kunna klicka på flera olika ställen (på datorn som hon använder) för att komma till första olästa (vanligast) men sista ibland.
Marlen vill kunna komma till sista oftast (men första olästa ibland).
Och jag tror jag vill kunna komma till första ibland åtminstone på datorn men första olästa oftast och sista ibland.

Vi har gjort ett förslag på hur vi skulle kunna göra om på desktop och i mobilen så att man alltid kan välja om man vill komma till första olästa eller till sista. Så här ser det ut:

Skärmdump av diskussionsforumets tråd med titel, datummarkering, och kommentarsalternativ.
I förslaget så kommer man till det man valt under Inställningar (både på datorn och i mobilen) om man klickar på rubriken eller på ingressen under.
Men om man klickar på datumet till höger (27d >) så kommer man till sista inlägget. Detta skulle kunna funka både i datorn och i mobilen.

I mobilen skulle vi ta bort länkarna till användaren och till delforumet eftersom det riskerar att leda till felklick där.

Enda nackdelen med denna lösning är att man inte kan komma till första inlägget utifrån listan. Annars är detta en bra lösning tror jag. Vad tror ni?
 
Jag tycker det låter bra. Det är väldigt sällan jag vill gå till första inlägget och i dessa fall kan man scrolla upp. Det första olästa är vad jag använder mest.
 
BirgitS
Går det inte eller är det för besvärligt att låta det vara helt valbart?
Man skulle kunna ha något liknande detta i inställningar:

I datorn
Klick på rubriken går till:
1. Första inlägg
2. Första olästa inlägg
3. Sista inlägg

Klick på ingressen går till:
1. Första inlägg
2. Första olästa inlägg
3. Sista inlägg

I mobilen
Klick på rubriken går till:
1. Första inlägg
2. Första olästa inlägg
3. Sista inlägg

Klick på ingressen går till:
1. Första inlägg
2. Första olästa inlägg
3. Sista inlägg

Klick på användarnamnet går till:
1. Användarens profil
2. Inget

Det finns ju de som använder stylus i stället för finger till mobilen och de kanske vill kunna få olika händelser precis som i en dator.
 
Varför kan man inte komma till olika ställen om man klickar på rubriken eller ingressen?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Går det inte eller är det för besvärligt att låta det vara helt valbart?
Man skulle kunna ha något liknande detta i inställningar:

I datorn
Klick på rubriken går till:
1. Första inlägg
2. Första olästa inlägg
3. Sista inlägg

Klick på ingressen går till:
1. Första inlägg
2. Första olästa inlägg
3. Sista inlägg

I mobilen
Klick på rubriken går till:
1. Första inlägg
2. Första olästa inlägg
3. Sista inlägg

Klick på ingressen går till:
1. Första inlägg
2. Första olästa inlägg
3. Sista inlägg

Klick på användarnamnet går till:
1. Användarens profil
2. Inget

Det finns ju de som använder stylus i stället för finger till mobilen och de kanske vill kunna få olika händelser precis som i en dator.
Jag är ganska övertygad om att det max skulle vara 5 personer som skulle välja om det var så komplicerat.

Hur vill du att det ska fungera i mobilen BirgitS? Eller spelar det ingen roll om du inte använder mobilen?

Kommer du sakna nöjligheten att gå till trådens start (direkt från listan) om du väljer första olästa under inställningar och att vi gör så att den inställningen även fungerar på datorn?
 
useless useless skrev:
Varför kan man inte komma till olika ställen om man klickar på rubriken eller ingressen?
En annan lösning på problemet är att ta bort ingressen i desktop och låta allt vara som det är idag i desktop. Då leder plupoen till första olästa, rubriken till första och datumet till sista.
 
BirgitS
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Jag är ganska övertygad om att det max skulle vara 5 personer som skulle välja om det var så komplicerat.

Hur vill du att det ska fungera i mobilen BirgitS? Eller spelar det ingen roll om du inte använder mobilen?

Kommer du sakna nöjligheten att gå till trådens start (direkt från listan) om du väljer första olästa under inställningar och att vi gör så att den inställningen även fungerar på datorn?
Jag kollar inte på byggahus i mobilen.

Någon gång ibland, men det är nog inte mer än 1-2 gånger per vecka som jag använder den möjligheten.

Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
En annan lösning på problemet är att ta bort ingressen i desktop och låta allt vara som det är idag i desktop. Då leder plupoen till första olästa, rubriken till första och datumet till sista.
Jag blev väldigt lättad när jag förstod att ingressen också tog mig till första olästa så att jag slapp sitta och pricka in den lilla blå pluppen.
 
Skit i pluppen och låt rubriken och ingressen leda till olika ställen (valbart i inställningarna).
 
  • Gilla
Thullen och 2 till
  • Laddar…
Jag är nu inne på att införa ett nytt alternativ under "Inställningar > Länkar i forumtrådar" som heter "Många länkar" (eller något liknande) som förser dom som vill med länkar till första, första olästa, sista, användarnamn och delforum i trådlistorna.

Och att vi fixar så att inställningarna blir globala (dvs funkar både i mobilen och desktop).

Och att vi stänger av länkarna till användarnamnet och delforumet i mobilen för oss som klickar fel när vi scrollar och klickar i trådlistorna.

Detta tror jag kan tilltala de allra flesta.
 
Redigerat:
  • Gilla
mexitegel och 2 till
  • Laddar…
Tänker du då att man kan ställa in vart respektive länk ska gå eller är det någon standardlänkning som ska gälla?

Att det blir lika i dator o mobil blir bra :).
 
Jag tänker mig att "Många länkar" är en standardlänkning där rubriken leder till trådens start, ingressen till första olästa och datumet till sista - på samma sätt som det idag funkar i desktop men med ett något mer kompakt utseende.

Och jag tänker mig att detta alternativ dyker upp i denna lista:
 
  • Skärmdump av webbplatsens inställningar för trådlistor på en mobil enhet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Innebär det att mitt önskemål går att tillgodose? För jag hängde annars inte riktigt med på vad du menade. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.