Hej alla
Jag är nybörjare på det här med förhandsbesked och bygglov etc jämfört med många andra här inne. Vill därför ställa en fråga för att komma framåt i min tänkta byggprocess.

Jag har sökt förhandsbesked på en 2-plansvilla utanför detaljplanerat område. Efter ganska lång tid har jag fått ett muntligt besked om avslag. Motiveringen till avlaget var väldigt svävande, men kontentan av beskedet var väl att komunen ger avslag i väntan på en detaljplanering av området. Men någon plan på att ta fram en detaljplan finns inte. Känslan är att man inte vill ta i ärendet och därför gör det enkelt för sig i o m denna motivering. När jag försökte få fram mera detaljer kring beslutet nämndes, väldigt svävande, orsaker som problem med vatten och avlopp, påfrestning på befintlig väg etc. Till saken hör att det har byggts flera hus i området, där man har fått driva igenom detaljfrågorna var för sig.

Min fråga är:
Kan komunen verkligen motivera ett avslag på förhandsbesked med motiveringen att man väntar på en detaljplan, när det inte finns några planer på att ta fram en sådan? I så fall kan de väl alltid avslå ansökningar rörande tomter utanför detaljplan med denna motivering?

Tack för ordet.. :)
 
Känns som ett kommunens motivering talar mot sig själv. De hänvisar till att de vill göra en detaljplan för området men samtidigt har de ingen intension att utföra detaltplan! Sånt här kan man bli ganska snurrig av :surprised:. Kanske är någon standard svar för de fall där de inte kan hitta på någon bättre motivering för avslag. Bara att överklaga till Länsstyrelsen, på dem bara :)

Går i "väntans tider" på svar för vår ansökan om förhandsbesked. Vid samtal med tjänsteman från kommunen fick vi ungefär samma motivering. Vi väntar dock på beslutet från byggnadsnämnden.

 
Vår tomt är utanför detaljplan och utan områdesbetämmelser, så kommunen meddelade snabbt att man inte lägger sig i utformningen och placeringen av huset. Det får grannarna avgöra.
Man hade dock fått problem med att en markägare längre ner i dalen som hade blockerat dagvattnet (jordbruksmark) och därför fick vi inte bygglov förrän det problemet var löst. Kommunen låg i tvist med markägaren eftersom han utnyttjade sin rätt på jordbruksmarken. (nackdelen med att ligga utanför detaljplan). Nu visade jag att vårt bygge inte tillförde mer dagvatten än vad som tidigare fanns där. Det köpte statsbyggnadskontoret direkt och gick vidare med ärendet.

....sedan kom försvarscmakten in och stoppade ALLA byggen i hela området under ett år. :-[

Kontentan är att utanför detaljplan kan det hända saker som inte är enligt plan.  :D
 
Bob_the_builder
Fridolf Lancelot skrev:
Min fråga är:
Kan komunen verkligen motivera ett avslag på förhandsbesked med motiveringen att man väntar på en detaljplan, när det inte finns några planer på att ta fram en sådan? I så fall kan de väl alltid avslå ansökningar rörande tomter utanför detaljplan med denna motivering?
Onekligen måste man känna sig lite rättslös när man får det svar du får!

Har bekanta som fick avslag med liknande motivering. Det verkade som om kommunen var lite osäker på vad som ska hända med området i framtiden och därför inte ville tillåta mer "oreglerad" bebyggelse med egna vägar, egna avlopp osv. Jag antar att mina bekanta blev erbjudna att betala en detaljplanering, men kostnaden för det är ju svindlande när allt belastar en fastighet.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.