Husfasad med en gammal garageport bredvid en entrédörr, planering av byggtillägg för en entré diskuteras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gammal byggnad med en gul vägg, ett gammalt garage med stora bruna dörrar och en vit dörr med sidofönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Utgångspunkt för tillbyggnad: garage och entrédörr i gult hus med rödakorrtak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Guldsidig byggnad med ett rött tegeltak, en vit husdörr och en gammal garageport som planeras bli sovrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hej, vi går i tankar och behov av en riktig entré, då vi är en stor familj med många barn, den vi har nu är bara en liten precis innanför dörren, den blir snabbt full med barnvagn och alla kläder.

Därför vill vi bygga till, men jag kan inte riktigt se framför mig hur vi skall gå till väga för att fp till det bra. Kom gärna med idéer och tips.

Vi har kommit så långt i planerna att vi kommer ungefärligt bygga det 4000 långt och det kommer bli 4400 brett för att liva med det gammal garaget, som för övrigt skall göras om till ett sovrum. Vi kommer sätta dit en ny diplomat dörr med sidoljus.
 
Åsa Lund
För att få det snyggt kan man bredda garaget. Dvs göra det så brett att det slutar på andra sidan entrén. Då blir huset mer i formen av ett L. Innebär att garagets nock blir lika hög som husets.
Säkert inte billigaste sättet men snyggast?
Och bra plats att inreda eller för förvaring på vinden
 
Den lösningen är tyvärr inte möjlig, då det redan är ett rum ovanför garaget, och i garaget ska det bli ytterligare ett nytt sovrum. Den låter som en kostsam lösning för att få till en entré.

Mvh
Niklas Wiktorsson.
 
Åsa Lund
Visste inte det fanns ett rum där.
Var exakt det jag tyckte ni skulle få till...
Har du planlösning är det lättare att ge bättre råd
 
En annorlunda idé är att göra något som mest ser ut som ett uterum, med klinkergolv med värme i. Då kan man behålla garagets nuvarande yttervägg och sätta glasade pardörrar mot det nya sovrummet (med tunna draperier eller frostat glas som insynsskydd), så att man får in ljus, vilket minskar behovet av att sätta in stora fönster i den murade garageväggen.

Det är nog det som är enklast att få in på ett snyggt sätt i en sådan här vinkel, eftersom det också gör att inget av taken egentligen behöver byggas om. Ytterpanelen mot nuvarande entré gör man förståss om, sedan är det en smaksak om man behåller dörren eller öppnar upp mot nuvarande hall.

Kanske inte så mycket aluminium som i det här exemplet, men man ser principen för hur jag menar:
Uterum med klinkergolv och glasade pardörrar intill en murad byggnad med grusgång framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Hej, jag ska försöka ta fram en planritning, det finns ingen i nuläget så återkommer jag med den.

Ja jag förstår din tanke med glas, men jag tänker mig något mer traditionellt så vi kan inreda med en bra entré inredning, så vi får plats med alla overaller jackor och skor. Jag ska se om jag kan lyckas ge mig på att rita i något program, vad rekommenderar ni, jag har ytterst lite erfarenhet av CAD.

Mvh
Niklas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.