Ska du isolera mellan takstolarna måste du först säkerställa att isoleringen inte ligger mot yttertaket med risk att du här får en yta som kan bli konensfuktig och även ta sig ned i isoleringen. Så du får läkta på sidorna av takstolarna och en stödläkt mellan dem så du får ett avstånd på 3-4cm till yttertak, sedan får du sätta t.ex. masonit som förhindrar att isolering trycks mot yttertak. Du kan då fästa den mittre stödläkten i masoniten. Sedan blir det läkt under takstolarna som håller isoleringen på plats.
Alternativt att enbart läkta under takstolar en på ett avstånd som ger minst 5 cm avstånd mellan isolering och yttertak, inte optimalt men en lösning.
Plastning blir så krångligt att få tät att jag skulle avstå från den, kommer säkerligen att fungera bra ändå.
 
A AndersS skrev:
Vad är orsak till att ha öppet till nock när det är byggt med takstolar som inte är avsedda för det? Ska du använda utrymmet till något speciellt då det annars bara blir mera utrymme att värma? Inget svar på din fråga mera en fundering hur du tänkt.
Det kan vara jättebra att kunna lägga upp trävirke, lister fönsterfoder mm på takstolarnas underramar.

Maxwells demon TotalControl skrev:
Tycker det låter som en riktigt dålig ide. Vet inte riktigt hur det skulle kunna gå till att få det bra runt diagonalerna/stödbenen t.ex.
Men jag har ett bra förslag, och hoppas att det inte är för sent!
Lägg diffusionsöppen takduk ovanför takets råspont, och 100 mm cellplast ovanför den innan strö- och bärläkt läggs.
Så kan takets råspont användas som "innertak" i garaget.

Så har vi gjort på vinden i vårt bostadshus, och det håller värmen över 0°C utan uppvärmning även vintertid.
 
Tomture61
Isolerade övervåningen på mitt bostadshus , med mansardtak 27/63 gr takvinkel.
Även detta tak har stödben på takstolarna som befinner sig i bostads ytan.
Isolerade då med Isover 32 ull , lite hårdare skivor+ 67 gr taklutning.
Blev tätt med hjälp av reglar på rätt ställen + tejp av herrejösses modell.

Är vell inte så konstigt med synliga takstolar i det uppvärmda utrymmet !
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Isolerade övervåningen på mitt bostadshus , med mansardtak 27/63 gr takvinkel.
Även detta tak har stödben på takstolarna som befinner sig i bostads ytan.
Isolerade då med Isover 32 ull , lite hårdare skivor+ 67 gr taklutning.
Blev tätt med hjälp av reglar på rätt ställen + tejp av herrejösses modell.

Är vell inte så konstigt med synliga takstolar i det uppvärmda utrymmet !
Nej, inte konstig alls. Men det är omständigt att plasta in taket med så många ben som sticker ut.
Börja nerifrån och upp, plast läkt och glöm inte Anders S beskrivning av luftspalt. Lycka till.
Många tycker att det är onödigt med plast för kall/ halv uppvarmt garage. Jag tycker tvärtom, fördelarna överväger nackdelarna. Speciellt om man drar in flera litters med bilen.
 
Tomture61
Maxwells demon TotalControl skrev:
Tycker det låter som en riktigt dålig ide. Vet inte riktigt hur det skulle kunna gå till att få det bra runt diagonalerna/stödbenen t.ex.
Ena delen av stödbenen kommer att hamna kallt och den andra på varmt om du isolerar runt dessa.
https://www.byggmax.se/isolering/tätning/tätningstejp-åldersbeständig-sp-p21029

Om du tittar noga på bilden ser du vad jag gjort på stödbenen (30 cm ned)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.