Finns det något kallare än ett kallt element? I mitt sommarhus har jag fyra! Tre på nedre plan och ett på vinden. Ingen luft kommer ur elementen, endast vatten, även från vindselementet som även är systemets högsta punkt (förutom det öppna exp.-kärlet), så det tycks inte fattas vatten eller läcka någonstans. Ett element saknar luftningsventil, men då alla element på nedre plan har rör upp till vinden, antar jag att de inte behöver luftas? Vattnet värms i en "burk" i köket, där det även sitter en cirkulationspump. Det låter som att pumpen går (om än med ett litet knackande ljud). Vattnet brukar dock cirkulera även utan pump, men nu fungerar det varken med eller utan. Vad kan det vara för fel? Felet började redan förra året med ett kallt element nere, men nu har det tydligen spritt sig.
 
Hej!
Går det att öka hastigheten på cirkulationspumpen? Det kan ibland få bort luft.
Finns det någon övertrycksventil? Slutet expansionskärl?
 
Första, enklaste förslaget är ventilerna vanligt att de hänger sig.
 
Termostaten gissar jag.
Det kan också blivit stopp i elementen.
Om rören är synliga kan du kanske känna hur långt värmen når.
Ta bort termostaten och se att piggen som termostaten trycker mot rör sig in/ut.
 
sblixten; Ok, ska granska termostaten närmare. Den slår till och från hur som helst så att det knäpper. Vad kan orsaka stopp i element, rost? Även om det kommer vatten vid luftning?
GoForit; exp.-kärlet är öppet och det finns bara två lägen på pumpen, av och på.
hempularen: vilka ventiler?
 
Bild på "burken" med cirk.pump i köket:
Cirkulationspump monterad på grön tank med tryckmätare och rörsystem i kök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag har ingen aning om vad detta är för knappar och vred, har aldrig rört något under de år jag haft huset.
 
Det är ventilerna på elementen du ska undersöka. Har du bara värme i kassetten och pumpen går och iallafall nåt element blir varmt så fungerar ju den biten. Då är det som sagt troligen bara termostaterna/ventilerna på de element som är kalla som inte är öppna. Rör man inte på dem så mycket så kan de fastna och inte öppna sig.
 
Termostaten utan skal. Någon pigg kan jag inte hitta... Eller menade du termostat på elementen sblixten? Några sådana finesser har jag inte. Detta är ett uråldrigt syatem. :)
En gammal termostat utan skal monterad på vägg med synliga reglage och kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Men ventilerna/vreden på elementen har alltid stått i maximalt öppet läge på alla element. Kan de bäcka igen ändå alltså, utan att man rör dem? Inget element blir varmt nu. Förra året tre av fyra. Burken i köket (kassetten??) blir varm, ibland hela, ibland bara övre halvan, samt blir röret upp mot vinden hett, så där funkar det.
 
Ja men det måste ju kännas på rören ovanför kassetten om den värmer överhuvudtaget? Du har ju till och med en tempmätare där?
 
Termometern har visat upp mot 75 grader.
 
Först när jag slog på värmen kändes rören ljumma någon dm från taket, men det försvann senare...
 
Om du är säker på att vreden på elementen alltid stått på max så är detta förmodligen inte problemet.
 
T Tomtebrölet skrev:
Först när jag slog på värmen kändes rören ljumma någon dm från taket, men det försvann senare...
Då cirkulerar det ju inte. Då borde cirkpumpen vara kass eller stopp någonstans i systemet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.