Suger det så läcker det någonstans. Det är min erfarenhet.
 
Om det är dåligt tryck i systemet så händer följande:
1)
Om cirkpumpen trycker ut vattnet i radiatorn blir det övertryck och vatten kommer ut genom avluftningen.
2)
Om däremot radiatorn sitter "före" cirkpumpen så blir det undertryck och ventilen "suger" in luft.
Du har "fullt" expansionskärl säger du. Är det möjligen en rödmålad burk med en bilventil på? I så fall så har du en hydropress med en balong i. Troligen är balongen i så fall trasig och vattenfylld. Byt hydropressen, det är obetydligt dyrare än att byta balongen.
Det kan även vara täppt emellan tryckkärl och radiatorn. Det checkas genom att du öppnar radiatorventil med stängd cirkpump samtidigt som någon kikar vad som händer med manometern.

Du har även med största sannolikhet en läcka någonstans.
 
Hydropress på värmesystemet? Trodde man använde slik som alternativ till hydroforen i dricksvattensystemet.

Jag har "en liten röd burk" och alltid trott det var expansionskärlet. Den sitter dessutom på pannan och inte på värmestammen.
 
Den lilla burken är expansionskärlet (heter hydropress). De gamla hydroforerna däremot var stora åbäken men hade ingen balong.
Knacka på burken och lyssna om det ekar i den. Då är den hel. Om ljudet är stumt är den vattenfylld och troligen paj. Testa med att pumpa upp med bilpump.Om det inte räcker så är det troligen bara att byta. Du kan göra jobbet själv om du är "allmänt händig 8) ". Ny burk kostar ca 500 spänn.
 
BAS skrev:
Den lilla burken är expansionskärlet (heter hydropress). De gamla hydroforerna däremot var stora åbäken men hade ingen balong.
.
Nu blandar du ihop expansionskärl och Hydropress.Dom har ingen gemensamt förrutom att dom liknar varandra.
Hydrofor e en stor,galvad behållare som man använder när man tex har eget vatten.Den saknar gummiblåsa och fungerar med den luftkudde som bildas i toppen på behållaren.
En Hydropress har samma funtion med e oftast mycket mindre och innehåller en gummiblåsa där färskvattnet finns.Färskvattnet hålls alltså i en gummiblåsa i tanken och kommer inte i kontakt med själva plåtbehållaren.
Ett expansionskärl har ochså en gummiblåsa,men anväds på värmesystem.Gummiblåsan e fäst på mitten av expansionskärlet och delar kärlet i två delar.En sida med vatten och en sida med luft. :)
 
Ha! :p





(Gillar när jag har rätt... inget personligt)
 
Tänk på att stänga av C-pumpen när du luftar..Hur stor höjdskillnad e det mellan Expkärlet och radiatorn?
 
Om det skulle läcka från varmvattenberedaren in i värmekretsen så skulle det rinna ur signalledningen(skvallerröret) hela tiden.Det e ju ett betydligt högre tryck på Varmvattnet än i Värmekretsen..
Kan ju vara så att det fortfarande finns luft bundet i vattnet som sakteligen bildar små luftbubblor och som då sätter sig på den högsta punkten,dvs radiatorn.
 
Godagens Christer,
Har nyligen köpt ett äldre hus, och har samma problem med "sugande" radiator ventiler som du beskriver.
Vore intressant att höra hur det gått för dig :-/
 
har du nyligen tömt systemet?..... luft blir det i många veckor efter det....... men normalt så lite att det inte ställer till bekymmer......
Men det finns ett sätt, höj tempen till 90 grader i radiatorkretsen, en halvtimme... lufta sen med cirkpumpen avstängd.... sen är du fri luften......
Det är helt omöjligt att det sugs in luft om cirkpumpen står eller hur... du har ju expansion 1,5 meter högre...
Men kan va ett annat "fel" som du själv antyder...... om du har för "stark" cirkpump som skapar ett undertryck som du beskriver...... så blir det som följer.......
Radiatorventilerna är tätade för vattentryck inget vatten läcker ut.....
MEN om man har undertryck över ventilerna sugs det in luft i radiatorsystemet via ventilerna...
det fixar man på två sätt.... höjer trycket... går bara om man har slutet system....
Sänker varvtalet lite på cirkpumpen......
Jag är nästan säker på att det sugs in luft eftersom du beskriver ett undertryck när du försöker lufta........
hoppas det fixar sig
lycka till med luften....
 
Christer, det går att sätta slutet expkärl om man har vedeldning, men det är definitivt inte att rekommendera. Dimensioneringen är ganska knepig att göra. Det är många faktorer att ta hänsyn till: höjd mellan högsta radiator och expkärlet, volymen i systemet vilket tempintervall man har (vid ved eldning ska man räkna med 20-100 grader). På TA Hydronics hemsida (kolla min länksida) finns detaljerade instruktioner för dimensionering.

Dessutom måste man ha minst en säkerhetsventil och en kylslinga och SYR-ventil.

Tänk också på att trycket kommer att variera väldigt mycket i takt med eldningarna. I mitt system varierar trycket mellan 0,7 och 1,4 bar. Det motsvarar sju meters vattenpelare...

Slutet expansionskärl är en nödlösning om man eldar med ved och har ackumulatortankar och rekommenderas inte. Jag kommer att ersätta mitt med ett öppet så fort jag kan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.