Jag bygger ett Wirsbo golvärmesystem inköpt från Rinkaby och kopplar på en IVT Greenline värmepump. Enligt IVT bör man ha en separat cirkpump för golvvärmen.
Är det läge att inhandla något av Rinkabys färdiga pump/shunt paket eller är det bättre att be rörisen koppla ihop nåt eget?

Jag har ingen koll på vad sånt här bör kosta.
 
Hmm..

Hur bygger du golvvärme? Har du radiatorer?

Om radiatorer och golvvärmre skall samexistera köper man lämpligen någon av Wirsbos Push-shuntar (själv har jag en Push 20) - där finns både shunt och cirkpump.

Det måste förstås vara teoretiskt möjligt att koka ihop en egen shunt men det har jag aldrig hört att någon gjort (å andra sidan har jag inte hört så mycket) - verkar vara lite onödigt.

Rinkaby har förstås bra priser på Wirsbos shuntar så det är bara att handla.....resten löser sig med Wirsbosupporten.
 
Hej

Jag är också lite intresserad - hur du bygger golvvärme.

Jag fick precis in svar från min prisförfrågan och det verkar som golvvärme säljs i paket där "alla ingående delar är utmärkta". Vad är detta för delar? Jag hade bett om pris på golvspånskiva, slang, värmefördelare och pusher med inkopplingar.

Ligger de olika leverantörerna på samma pris och kvalitetsnivå? (Wirsbo, Thermotech, LK)


 
Som kuriosa kan nämnas att yttemperaturen på mitt klinkergolv i det nya köket nu är 24,8 grader efter lite fulkopplingar för att fixa detta temporärt under byggtiden....

Kort kort:

Priset styrs mer av var du köper sakerna än vad du köper.

Glöm golvspån - jag trodde också det var en bra ide men det är så inibengen dyrt att det inte funkar. K12 här på forumet var vänlig nog att tjata om andra förläggningsprinciper - Länge leve glespanelen!

Hur du bygger? Shunt - fördelare - slang - thats it! Kom med lite mer specifika frågor så ska jag dela med mig av min oändliga Ovishet.
 
Jag bygger enbart golvvärme, tillhör ej radiatorsekten.
20 mm rör överallt med värmeplåtarna, förläggning i glespanel, den spårade golvspånskivan är hutlöst dyr.

Vad jag förstår skiljer det sig inte i kvalitet mellan de olika leverantörerna, men Wirsbo har väldigt bra dokumentation på nätet och en väl fungerande support.

Dessutom säljs Wirsbo systemkomponenter via RinkabyRör till bra priser så det var inte mycket att fundera över.

 
Hej

Fick ett intressant svar där man ska gjuta in 12 mm rör från FORCO. Jag har cc60 bjälkar och 22 mm golvspån i en del av det uttrymmet jag ska lägga in golvvärme i. Förslaget var att lägga 13 mm golvgips, 12 mm rör och sen gjuta in detta innan jag lägger klingers. Priser hamnade på ungefär 50% lägre än lösningen med spårspånskivor.

Finns det kommentarer om detta? Hur tjockt bör man gjuta för att det ska bli stabilt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.