Hej!
Jag och min familj äger en sjötomt i Södermanland. Då huset står på en höjd över vattnet så har vi genom alla år tvingas traskat på en någorlunda snäv sten/grässtig ner till sjön. Då kära morfar kommit upp i åren passade vi på att bygga en trappa ner till vattnet, så han har något räcke att hålla sig i när han går ner.

Nu till problemet.

Vi har haft "tomtgränspinnar" sen 50-talet då en släkting köpte tomten som skulle visa tomtgränsen. Det är dessa pinnar vi har förhållit oss till i vårt bygge, och det visade sig alltså att dessa pinnar var felaktiga. Det visar sig att den lokala föreningen äger en del av marken där vi har byggt.
Uppskattningsvis skulle det inte vara mer än 5 kvm av bygget som står på deras mark.
Marken i sig har inte använts av föreningen sen 50-talet och dess placering och terräng omöjliggör ett brukligt användande av marken för någon annan än oss och vår trappa.

Efter möte med ordförande och diverse folk ur föreningen gavs intrycket att rivning inte stod överst på agendan om än som ett eventuellt sistaalternativ.

Mina aningar är alltså att föreningen skulle vilja sälja av marken alternativt hyra ut marken till oss (jag var inte med på mötet utan detta är tolkat av deltagandes återberättelse).

En lantmätare skulle kunna kopplas in på vårt initiativ för att närmare mäta tomtgränsen och kanske få rätt i frågan, men vi alla inblandade tror och litar på föreningen i det avseendet, att de har rätt i frågan.

Frågan är kanske egentligen vad som är praxis i sådana här lägen?
Hur brukar man gå tillväga? Är det hyra? Är det köp?
Vad skulle ett rimligt pris isåfall vara?
Är det helt upp till säljaren att diktera prissättningen eller är det något man måste förhålla sig till?

Jag är extremt grön i ämnet, så självklara saker är troligen inte så självklara för undertecknad.

Tack på förhand!
 
harry73
Bygget är trappan? När byggdes den?
Handlar det bara om den 5kvm eller är det en större yta som ni behöver nyttja?

Jag skulle i alla fall hämta ditt en lantmätare för att mäta in gränsen. Det kan vara att er släkting hade rätt och att föreningen har fel.

Annars skulle ett avtalsservitut för väg (trappa) mot sjön vara en billig lösning. Ersättning för 5kvm blir nog inte så stor, så ger ni föreningen en tusenlapp eller några tusenlappar för det, är det väldigt generöst.
Att skriva in ett avtalsservitut kostar några hundra lappar (300kr tror jag)

EDIT: egentligen är det föreningen som har behov av inmätning eftersom de anser att de nuvarande gränspinnar ej stämmer.
Så antingen betalar föreningen kostnaden eller så kan ni dela på den
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Bygget är förutom trappan, även en altan/platå som är i direkt anslutning till trappan för bastu/bord och stol. Föreningen använde någon slags app på telefon för att mäta upp precis var tomtgränsen gick och efter att jag varit inne och kollat på hitta.se tomtgränskarta så framgår det ganska klart att det faktiskt inte är vår tomt. Sen hur precisa dessa kartor är vet jag inte dock men den fingervisningen pekar på att föreningen har rätt.

EDIT: Trappan byggdes för två år sen och utbyggnaden (dvs altan för bastun) byggdes i år.

Går det fortfarande att skriva ett avtalsservitut på detta?
 
Som jag ser det handlar det väl mer om strandskyddsreglerna. Har ni fått dispens för dem?
Bastun är väl såpass gammal att den är byggd innan strandskyddsreglerna, men trappan och altanen utökar hemfridszonen och begränsar allmänhetens tillgång till stranden, oavsett om det är på er strand eller föreningens strand.
 
harry73
J jgott skrev:
Föreningen använde någon slags app på telefon för att mäta upp precis var tomtgränsen gick och efter att jag varit inne och kollat på hitta.se tomtgränskarta så framgår det ganska klart att det faktiskt inte är vår tomt.
Att mäta in tomtgränser med en app på telefonen är inte ett bra sätt att mäta in tomtgränser, och tomtgränser på hitta och eniro kan ha lite problem med noggrannheten, T ex för att det ibland är svårt att placera flygfoton exakt rätt.
Men du kan ringa lantmäteriet och fråga om det finns gränsmarkeringar och sen kan du försöka hitta dom.
Har du koordinater till dina gränsmarkeringar, går det också att leta upp dom med en bättre GPS mottagare (typ totalstation)
Sedan kan det vara så att gränsmarkeringar finns bara i ett gammalt lokalt koordinatsystem och att det inte finns exakta moderna koordinater. Då kan det vara en förklaring för varför hitta.se visar fel. Men det kan också vara en anledning för LM att ta betalt att reda ut de nya koordinater.

Jag är inte säker om du behöver bygglov (eller grannmedgivande) för en låg altan eller trappa. Mycket beror på utformningen.
Men som Anna_H är inne på kan det vara strandskyddet som är det största problemet
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Finns det gränspinnar och ni byggt inom dem så är det bara att kliva ut i terränglådan och visa föreningen var gränsen går. Vill de hävda att gränspinnarna sitter fel får de begära inmätning av Lantmäteriet. Dock förstår de nog snart att det kostar pengar och att de är ute i ogjort väder om de läser på lite.

Jag skulle inte nämna strandskydd eller annat för dem eller någon annan. Som nämnts ovan har ni nog byggt olovligt, men det har inget med era mellanhavanden med föreningen att göra.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Med risk för att upprepa ovanstående inläggs innehåll:

Ja, de där digitaliserade gränserna som bland annat hitta.se visar är ibland av otroligt låg kvalitet. Jag har en fastighet på landet i samma landskap som TS vars gränser fastställdes på 70-talet. I den digitala versionen lyckas Lantmäteriet inte en få den övergripande geometriska formen på fastigheten korrekt. Verklighetens tomtpinnar och orginalkartmaterialet är helt i överensstämmelse, det är bara den digitaliserade versionen som är åt fanders.

Så logga in på https://www.lantmateriet.se/sv/Fastigheter/Min-fastighet/ och ladda ned avstyckningshandlingarna från 50-talet. Där beskrivs de lagligen fastställda gränserna och vilka gränsmarkeringar som gjordes och avståndet mellan dem.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Det är mer sannolikt att de pinnar ni ser är korrekta än att de digitala kartorna skulle stämma. Om pinnarna är originalpinnar utplacerade vid avstyckningen så gäller dem oavsett vad som står i kartor. Det enda fall där så inte är fallet är om man kan visa att de flyttats (olagligt med fängelsestraff i skalan).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.