Vilket är billigaste alternativet att värma upp ett
nybyggt hus med krypgrund?

GOLVVÄRME ELLER RADIATORER??
(förutsatt att isolering o.s.v. är rätt dimensionerat)
 
Den frågan finns det nog inget givet svar på. Med golvvärme så kan det försvinna mer värme nedåt genom golvbjälklaget men å andra sidan sägs det att man kan ha lägre rumstemperatur eftersom golvvärme upplevs som varmare.

Sen beror det väl även på om man bara tittar på energikostnaden eller om man även tar hänsyn till material- och installationskostnader.
 
Kolla in nedanstående sida för en allmän beskrivning av olika uppvärmningsalternativ samt lite kostnader.

På sidan finns en 40-sidig broschyr i .pdf format som heter 'Värme i villan'

http://www.einfo-s.org/
 
Hej Edvin,

Jag är mycket intresserad av broschyren "Värme i villa" du hänvisar till men jag hittar den inte? Kan du ge mig fler ledtrådar?

Jag var till i morse ganska säker på att ha platta på mark med golvvärme. Men efter ha läst några rapporter insåg jag att det kan vara förhastat. Vi skall ha trägolv i en stor del av rummen på nedervåningen. Trägolv är tydligen inte det mest lämpade för golvvärme om jag förstått saken rätt.

Så här har jag förstått det...
Fördelar golvvärme: Slipper radiatorer på väggar, komfort värme i golvet, kräver lägre värme i ut-vatten i ledningarna vilket utnyttjar Värmepumpen bättre.

Nackdelar: Högre energi åtgång, kan dock minskas om man isolerar grunden med 25-30 cm. Bör stänga av värmen under sommaren annars kostar det energi, trög i omställning av temperatur i rummet vilket kostar energi. Kakel och plast mattor är mer lämpat än trä golv. Pga trä isolerar mer.

Installations kostnad ganska lika.

Har jag uppfattat saken rätt?
 
Med installations kostand tänker jag på radiatorer på väggar kontra golvvärme.
 
Jag har laddat hem filen själv. Du kan ge mig ett meddelande med din email adress så har du den på fem röda.
 
Jonas...ska du ha en luftvärmepump bör du kika på en varmgrund.
 
Tack Edvin jag hittade länken precis... måste varit blind.

KarlXII Menar frånluftsvärmepump... Vad är varmgrund? ...känner igen uttrycket från någonstans...
 
En varmgrund är en isolerad grund (oftast murad av lecastenar) som man leder ner frånluften från luftvärmepumpen i, genom ett hål i golvet helt enkelt.
Fördelen är att den alltid är varm och det är luftväxling hela tiden.
En lysande konstruktion som jag ser det. Den delar inga problem med vare sig platta på mark eller torpargrund vad jag vet.

Borde vara ganska energisnål lösning också eftersom man "fläktar bort" det mesta av mark-kylan med luft som bara skulle släppas ut iallafall. Desutom blir det utmärkta förvaringsutrummen därnere, torra och fina.

Är det någon som hört något illa om varmgrund så posta det, jag har det inte iallafall.
 
Fårstod jag dig rätt om att man först tar rätt på värmen i ut luften för att sen skicka ner den i grunden med en temp av ett par grader?

Lösningen låter bra...
Är det någon här som har någon info eller känner till om ämnet diskuterats i ett annat forum?

Vad kostar en sådan lösning?
 
Jag har pratat med en gubbe som jobbar med fuktsanering och hans erfarenhet är:

Krypgrund (torpargrund): Aldrig i livet

Platta på mark: Om den får torka ut ordentligt, 6-12 månader

Varmgrund: Bäst

Betänk dock att han pratar endast om fuktsaneringsproblem och inte om komfort eller kostnad.

Själv tycker jag instinktivt att varmgrund känns mest rätt (heja Karl dussin) om man kan ta tillvara på överskottsvärmen från vämeväxlaren och istället för att leda den direkt ut. Även om inluften är -10 så håller väl utluften efter värmeväxlaren 10-15 grader
 
Hej
Finns en undersökning som Professor Christer Harrysson, Bygg- & Energiteknik, Falkenberg
har gjort där han jämför vattenburen golvvärme
luftburen golvvärme samt traditionell radiatorvärme
och i den undersökningen så visar det sig att
luftburen golvvärme är det sämsta alternativet
vad som gäller energiförbrukning..
Det låter ju inte så smart att ta luft som man har
tillfört energi för att "fläkta bort" kallare luft med..
(låter lite som att man eldar för kråkorna)

 
Kalledussin eller nån
Tar gärna emot tips på var man hittar lite info om angående varmgrund. Skrev på 1:a köpeavtalet igår men man kan ju alltid ändra sig......
 
Kalle XII, det du pratar om är egentligen inte en varmgrund utan en modernare variant av krypgrund.

En varmgrund är helt utan ventilation där man har ca 18 grader året om.

En normal krypgrund tar utomhusluft och cirkulerar den med självdrag under ditt isolerade golvbjälklag, darav alla problem med ev. kondensutfällning.

Jag gillar din idé om att ha en krypgrund som man värmer upp med spillvärmen från värmeväxlaren, ingen värmepump eftersom man kör naturligtvis bergvärme.

Frågan är hur mycket isolering mot backen och i golvbjälklaget som behövs? Det känns inte som man behöver köra "fullt" på 2 ställen ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.