hsd hsd skrev:
När det blir undervärderat så begär man helt enkelt återanskaffning ,det gjorde jag med husvagnen i samråd med återförsäljaren vilket gav full ekonomisk ersättning.
Jag samlar just nu mod och argument. Tackar för detta.
 
O
C ClaesMalmö skrev:
Jorå, jag fick namnet på värderingsmannen då även jag misstänkte att Läns inte höll sig till sanningen. Den andra värderingsman certifierad av svenska handelskammaren som jag pratade med (efter att Läns avvisade min första alternativa värdering) antydde att jag inte skulle räkna med någon radikal ändring, han nämnde t.o.m. att nya beloppet inte skulle räcka ens till att täcka hans kostnader som vi uppskattade grovt till 8-10t. Sen om man vill tolka det som att de aldrig går radikalt emot en kollegas värdering det får var och en avgöra. Jag tror också att det faktum att Läns ger honom många uppdrag medan jag endast en, spelar stor roll. Men jag kan ha fel såklart.
Jag fick känslan av att det var okab som hade gjort värderingen. Inte någon värderingsman.
Men om de anlitat en värderingsman så är han kunnig när det gäller skivsamligar? Annars så ser jag inte varför en värderingsman anlitad av dig inte skulle våga gå emot. Ring upp den värderingsman som gjort värderingen och fråga hur han kommit fram till den summan. Brukar inte de flesta fb själva värdera lösöre? Kan inte tänka mig att Läns tagit in en värderingsman. De verkar vara ganska "snåla"
 
Rimligen är det väl så att OCABs "värderingsman" gjort värderingen. Antagligen någon som kan ge en vettig värdering av ett normalt lösöre, men som inte har några specialistkunskaper i tex vinylskivor. Det som vanligtvis händer med vattenskadade skivor, om man inte är extremt noggrann och snabbt separerar skiva från omslag en och en är att omslagen klibbar ihop. Det underlättar inte att göra en värdering. Då blir det väl så att det blir en värdering på loppisnivå, dvs 5 kr per skiva. En värdering som är kraftigt negativ för TS, men antagligen gynnsam för andra skadedrabbade som sitter på en samling skivor som inte ens går att skänka bort.
Jag köpte en samling med ca 500 skivor för 200kr för att det var några skivor jag ville ha. Resten var totalt oanvändbart, dvs mest dansband/religiöst. Observera att jag inte lägger någon värdering av musiken i dessa genrer, det är bara det att i 99.99% av fallen är tillgången så stor och efterfrågan så liten. Säljaren av skivorna ville prompt bli av med alla skivor på en gång. Om jag bara skulle ha köpt de jag ville ha hade jag nog gett 4-500kr, men nu blev det lite billigare mot att jag fick transportera bort resten.
Jag lider verkligen med TS förlust av skivorna och har börjat fundera över min egen situation.
 
C ClaesMalmö skrev:
Det du berättar är helt horribelt och jag lider med dig. Mitt fall är såklart en piss i mississippi jämfört med ditt, fruktansvärt. För mig kändes det som (och jag har inga belägg för det mer än min upplevelse) att de kör en taktik och en medveten strategi att få en totalt utmattad, de svarar inte på brev förrän ibland 2 månader, allt (jag fick rådet att hålla all kommunikation skriftlig), precis ALLT som man begär, som att en Honda generator för kr 25.000 som genomdränktes av vatten ska synas av märkesverkstaden, eller att de ska ersätta ett par skor eller en skinjacka (allt i en garderob direkt under skadan och niagara fall), allt drar de ut på tiden och låter det sittta låååångt inne så man måste tjata och tjata. Och det lilla man får det är som om de gör en en tjänst på nåder.

Oavsett storlek på skadan fick jag en känsla att de satt dessa maffiametoder i system.
Tack för ditt svar och din omtanke. De har helt klart satt detta att matta ut kunderna i system. Vi skulle fått nytt besked den 5 september. De kom inget. Har fortfarande ej fått veta när de kommer ge besked. Vi bor i baracker. Snart fryser det i backen. Vi kommer måsta lägga ner företaget Väldigt tråkigt att även ni blivit dåligt behandlade.
 
O Odjuret skrev:
Det känns som det största problemet är läns inkompetens när det gäller värderingar. Frågan är om det inte är läns du ska ge dig på.
Länsförsäkringar hänvisar till handelskammaren om man är oense om värdering. I villaförsäkringen är det E.1.4. Men när man vänder sig dit så har de inte den tjänsten. Här gällde det fastighet i Umeå. Det går inte heller att pröva värderingsfrågor hos deras klagomålsansvarige, för de tar ej ärenden när kunden och LF är oense om värdering.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.