Jag håller på att bygga ett växthus i ek och nu har jag kommit så långt att de snart är dax för att tillverka dörren. Stommen ska byggas av 20 mm ekplankor och de ska torkas tänkte jag eftersom jag vill använda plugg och lim för att sätta ihop de med. Trädet fälldes för 3-4 veckor sedan och jag har tagit in de i garaget (med avfuktare) idag och satt dom i limknecktar för att dom inte ska slå sig. Hur länge bör jag vänta innan jag sätter igång?
 
Försök hitta någon som har en virkestork. Annars kan du få vänta väldigt länge, kanske i flera år.
 
Ok. Har kanske hittat ett ställe som jag kan torka de. Då kan jag få ner de till runt 15%. Räcker de?
 
Det låter lite högt, men jag kan kolla upp det. Jag har en son som är möbelsnickare. Jag återkommer.
 
  • Gilla
Mr Coffee
  • Laddar…
Det blir väl uteklimat på växthuset och då är 15% nästan väl lågt.
Jag har aldrig provat men man brukar låta ekstockar ligga något år så att garvsyran går ur träet, skadligt för metall (?).
 
Visst blir de uteklimat på växthuset. Men jag måste ju få de tillräckligt torrt så jag kan plugga och limma ihop de.

Och de stämmer med att syran är stark
De blir ganska fula rinningar på grunden efter de. Uppförande av ett träväxthus i konstruktionsskede med synliga rinningar på betonggrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Man skall helst ner till 12% fuktkvot innan man börjar bearbeta ek, annars är risken stor att det slår sig och spricker. Att dörren sedan skall användas i en fuktigare miljö saknar betydelse för detta. Efter virkestorkning i en tork bör du nog räkna med att låta det ligga inomhus i ytterligare några månader.Det tycker jag dock inte gör så mycket när slutresultatet blir så vackert som bilden antyder. Helt rätt med tät baksida och bakre takhalva samt hygglig taklutning och nockbalk. Ett tungt golv med god värmekapacitet är också väldigt bra.
 
J justusandersson skrev:
Försök hitta någon som har en virkestork. Annars kan du få vänta väldigt länge, kanske i flera år.
Det är mycket svårt att undvika att ek inte vrider sig eller spricker. Det hjälper föga med en virkestork. Jag har hanterat ekplank i många år. Här är mitt tips. Ströa upp virket på en loge, där det finns kreatur i bottenplanet. Djurens värme är ett utmärkt sätt att torka virket långsamt. Du får säkert räkna med 3 - 4 år minst. Se om du kan låna en fuktmätare , så kan du själv kolla ut-
vecklingen. Lycka till !
 
Har byggt allt så här långt i blött nysågat virke.
Golvet är en gjuten 10 cm armerad sula och uppmurad med armerad lättbetong.
Jag är riktigt nöjd med hur baksidan och taket blev. Och kanalplast på framsidan. Innertaket på en nybyggd konstruktion med blött nysågat trä och stödbjälkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
M Mr Coffee skrev:
Har byggt allt så här långt i blött nysågat virke.
Golvet är en gjuten 10 cm armerad sula och uppmurad med armerad lättbetong.
Jag är riktigt nöjd med hur baksidan och taket blev. Och kanalplast på framsidan. [bild]
M Mr Coffee skrev:
Har byggt allt så här långt i blött nysågat virke.
Golvet är en gjuten 10 cm armerad sula och uppmurad med armerad lättbetong.
Jag är riktigt nöjd med hur baksidan och taket blev. Och kanalplast på framsidan. [bild]
Snyggt!
Har liknande projekt på G av egen ek.
Blev det bra?
Har du någon mera bild?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.