Vet inte om detta är rätt forum men jag testar. Fick nya fönster insatta för ca 3 veckor sedan och de luktar väldigt starkt och illa. Kan inte definiera lukten då jag aldrig känt den förut, osäker på om det luktar kemiskt eller om det är något annat. Illa luktar det i varje fall och hela rummen där de nya fönsterna sitter luktar. Har försökt vädra bort det utan att lyckas. Det är värst i barnens rum. Oroar mig för att lukten kan vara ohälsosam. Är det någon som vet om nya fönsterglas kan ha en illa lukt eller om det mest troligt är något material de använt sig av när fönsterna sattes in som luktar? Finns det något de kan ha använt sig av som är hälsoskadligt? Tacksam för alla svar jag kan få
 
L
Har varit uppe i forumet tidigare , och då kom det fram att det var något montagemateriel som gjorde lukten , gick visst bort av sig själv , inget som är hälsofarligt , men kan lukta
 
  • Gilla
Angelica583
  • Laddar…
Kan snickarna ha använt fogskum som drevning? Antar att det kan lukta rätt illa. Är väl inte helt ovanligt när det ska gå snabbt.
 
  • Gilla
Angelica583 och 1 till
  • Laddar…
Tack för svaren. Vad kan det ha varit för montagematerial? Jag vet inte om de kan ha använt fogskum, går det att se på något vis? Fogskum är väl hälsoskadligt? Har en nyfödd hemma som sovit med oss i lukten, är mest orolig för att det skulle kunna vara dåligt för henne. Lukten är verkligen obehaglig
 
A Angelica583 skrev:
Tack för svaren. Vad kan det ha varit för montagematerial? Jag vet inte om de kan ha använt fogskum, går det att se på något vis? Fogskum är väl hälsoskadligt? Har en nyfödd hemma som sovit med oss i lukten, är mest orolig för att det skulle kunna vara dåligt för henne. Lukten är verkligen obehaglig
Om dom inte fogat med någon sorts mjukfog över skummet på insidan så bör du kunna lossa på foder och eventuella salningar och se vad det är drevat med. Ett enklare sätt är väl annars att ringa och fråga firman som satte in fönstren?
 
Jo, jag får nog kontakta dom. Har väntat på att lukten ska försvinna och har tänkt att det känns lite dumt att fråga men jag får göra det
 
  • Gilla
Valkyr
  • Laddar…
L
Tror inte du ska vara orolig för något där , det var detsamma hos min fruga , vid den första när jag målade , det försvinner självt , men som dom säger ring och påtala det för firman , det måste ju komma ett svar
 
A Angelica583 skrev:
Jo, jag får nog kontakta dom. Har väntat på att lukten ska försvinna och har tänkt att det känns lite dumt att fråga men jag får göra det
Vilken fönstertillverkare är det som gjort fönstren?
 
Ryds glas beställdes fönsterna ifrån
 
Dom verkar leverera fönster från schüco och traryd. Vilka är det ni har?
 
Har faktiskt dålig koll på vilka fönster det är vi har.. Tror du att det kan vara själva glaset som avger lukten?
 
Nej, det låter högst osannolikt. Men olika fönstertillverkare har olika rekommendationer huruvida fogskum får/bör användas vid montaget. I vissa fall skall det vara en viss sort som tillåter efterjustering.
 
  • Gilla
Angelica583
  • Laddar…
Ringde Ryds glas idag. Personen som svarade hade aldrig hört talas om något liknande förut och sa att de inte använder något material överhuvudtaget när de byter fönsterglas. Han föreslog att något gammalt material i fönsterramen hade börjat reagera vid fönsterbytet. Jag upplever att lukten blivit ännu starkare de senaste dagarna när det varit regn och fuktigt ute. Mannen på Ryds glas föreslog mögel, men detta luktar inte direkt mögel.. fönstret är i trä. Så nu är frågan vad för gammalt material det kan tänkas vara i fönstret som nu börjat lukta? Något slags träskyddsmedel?
 
Kanske dum fråga, men det kan inte vara det nya lilla barnet som doftar?
Eller dess blöjor, salvor, puder eller annat?
 
Redigerat:
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
A Angelica583 skrev:
Ringde Ryds glas idag. Personen som svarade hade aldrig hört talas om något liknande förut och sa att de inte använder något material överhuvudtaget när de byter fönsterglas. Han föreslog att något gammalt material i fönsterramen hade börjat reagera vid fönsterbytet. Jag upplever att lukten blivit ännu starkare de senaste dagarna när det varit regn och fuktigt ute. Mannen på Ryds glas föreslog mögel, men detta luktar inte direkt mögel.. fönstret är i trä. Så nu är frågan vad för gammalt material det kan tänkas vara i fönstret som nu börjat lukta? Något slags träskyddsmedel?
Du skriver fönsterglas nu, det är alltså bara nya kasetter som satts in i gamla karmar? Ja, då varken drevas eller fogskummas det.

Då har jag slut på idéer. Kanske är KoW inne på något. ;)
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.