E Ekonörden skrev:
Stänger man till lägenheten i 3 dygn, drar på FTX på max, luftrenarna 100% max i alla rum..
Sen när man kommer hem så är det DÅLIG luft! Det luktar då överallt och tar ett par timmars korsvädring att få bort..
Ibland kanske den enklaste varianten är den bästa. Ni har inte möjlighet att göra just detta och se till att vetilationsfirman kan vara med när ni/du kommer tillbaka efter det fått vara stängt några dagar? De kanske har lättare för att känna igen doften och faktiskt precisera vad som kan tänkas orsaka den?
 
Jo, alla Brain rör är riktigt isolerade och tilluftsrören ligger isolerade på vinden, och det rör som går ner på nedervåningen är också isolerat. Men visst, kan det ha blivit någon påväxt inne i själva rören, hur kollar man det? Vi har inte använt kylan i år (den svenska sommaren ..) men tidigare år har vi kört den till och från.
 
C ConnyM skrev:
Ibland kanske den enklaste varianten är den bästa. Ni har inte möjlighet att göra just detta och se till att vetilationsfirman kan vara med när ni/du kommer tillbaka efter det fått vara stängt några dagar? De kanske har lättare för att känna igen doften och faktiskt precisera vad som kan tänkas orsaka den?
Dom har varit här och luktat men tyckte inte att det var något speciellt, bara att vi skulle öka varvtalet vilket vi nu har gjort men tycker inte att det blivit något bättre.
 
L
Varför öka varvtalet ,det är ju lukten som ska bort och den finns ju där , har du kollat det med kondensens avloppsförlopp som en annan pekade på , alla sätt att hitta är bra
 
Att öka varvtalet var ett sätt att öka omsättningen för de trodde inte att det kom ifrån själva ventilationssystemet. Och jag är inte heller helt säker även om jag tror det, men hur brukar tilluften lukta från ett FTX aggregat, helt luktlöst? Det är ju uppvärmd luft och lite "överhörning" har man alltid i en roterande växlare. Och kondensavloppet har jag både plomberat en tid då vi inte använde kylaggregatet samt nu även monterat in ett membranlås för att vara på säkra sidan.

Om det skulle vara tillväxt inne i själva rören eller kylpaketet hur kan man ta död på det / få bort det? och veta att det eventuellt finns där?
 
L
Att öka varvtalet är ju bara att späda ut något med mera luft , så det som dom säger är en illution av någonting , så det verkar inte bra , det som luktar finns kvar , eftersom du provat att stänga FTX;en kommer det inte därifrån , utan sitter i golv eller väggar , kanske det kommer genom venten på grund av undertryck , en sådan undersökning är lite svår att göra själv . innan du fortsätter att hacka på fastighetsägaren , ska du dokumentera de tider som det luktar och när det slutar , då finns en möjlighet att se om det kommer utifrån eller inifrån
 
Rafael Ospino Rafael Ospino skrev:
Nu vet jag ju inte vilken typ av FTX ni har, men en möjlighet är att ventilationen är felbalanserad. Den skall ju vara så injusterad att ni har ett svagt undertryck i huset, men om undertrycket är för stort kommer det att sugas in luft överallt där det kan - och då kan en del dofter från inbyggt byggmaterial naturligtvis följa med.
Förutsättningen för detta är att huset är tillslutet i övrigt - har ni ett fönster på glänt någonstans minskar ju undertrycket och då blir det ingen doft. Detta kan vara förklaringen till att det bara kommer ibland.
Hej, efter att ha läst igenom uppslagen i tråden så känner jag att detta är det hetaste spåret.
Vi har en liknande situation i vår lägenhet med separat FTX-aggregat och tillufts-/frånluftsdon placerat på fasaden. Besvär med rinnande ögon och näsa kommer och går. Inflyttning december 2015. Ibland känner vi också doft liknande den som beskrivs. Jag tror att det balancerade undertrycket fungerar olika bra beroende på väder och vind vilket ibland leder till att luft sugs in genom det "täta skalet" och tar med sig emmissioner från byggmaterial. Det känns väldigt trubbigt att försöka föra dagbok över besvär med slemhinnor och väder-/vind. Någon som vet hur en professionell undersökning går till och vad som är rätt åtgärd för att komma till rätta med problemet?
Våra hus täthetsprovades inte under byggnationen varför vi inte vet status på täthet, vår effektförbrukning för uppvärmning ligger dock högt vilket ev. skulle kunna förklaras av bristande täthet.
Kuriost tillägg: Av estetiska skäl har våra hus kombidon(tilluft/frånluft) i liv med fasaden vilket vid vindstilla väderlek ger en stor inblandning av frånluft i tilluften. Tjuvrökning vid frånluftsdon i våtrummen sprider sig under dessa förhållanden till tilluften. Dessa kombidon säljs inte längre.
 
  • Gilla
Rafael Ospino
  • Laddar…
Rafael Ospino
A Anders Holmkvist skrev:
Hej, efter att ha läst igenom uppslagen i tråden så känner jag att detta är det hetaste spåret.


Det bästa vore kanske att kontakta en konsult som jobbar med inomhusklimat. De har ofta möjlighet att mäta vad det är som gör ni mår dåligt, och vet man det är det lättare spåra källan.
Ett förslag är Cowi. Har ingen egen erfarenhet av dem, men har hört de är kompetenta. [länk]
 
C Carl Johansson skrev:
Fungerar en sån här värmeväxlare liknande en AC? Min bils ac stinker och det luktar precis som ni beskriver, instängt, kemiskt och ibland riktigt blöt hund. Kan det ha blivit någon bakterietillväxt någonstans, där organiskt material har samlats. Löv?

Har sett hur lufttryck påverkat ventilation och fått skorstensrök att komma in som sot i toalettstolar. Allt verkar möjligt! Lycka till.
Kolla om kupéfiltret är bytt vid service.
 
Rafael Ospino
M maxmsm skrev:
Kolla om kupéfiltret är bytt vid service.
Kupéfiltret är nog inte boven annat än indirekt. Även de bästa filtren släpper igenom en del små partiklar som pollen och dylikt. Dessa fastnar till en del i AC:ns förångare (den värmeväxlare som kyler luften) och i dess hölje. Dessa växtpartiklar, damm med mera kan med åren bli stora ansamlingar, och eftersom kondensvattnet hela tiden fuktar dem så kommer de att börja mögla/ruttna. Man bör stänga av AC:n emellanåt för att låta geggan torka och dessutom göra rent förångaren med jämna mellanrum.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
A
E Ekonörden skrev:
Alltså hjälp mig att försöka förstå.. :/
Innan jag blir fullkomligt galen!

I vår bostad
4-våningshus i betong byggt 2015 med FTX-ventilation (slutet system till varje lägenhet) känns luften ibland helt bra och vi kan må i princip helt bra.

Dock luktar det ibland någon märklig kemisk lukt i alla rummen förutom badrummen.
Barnen reagerar på lukten och blir ibland röda i ögon och snuviga och nyser.

Vi flyttade in i juni 2016 som första ägare.
Då hade lägenheten stått klar i 11 månader då det var en visningslägenhet.

I lägenheten finns i alla sovrum och vardagsrum tilluftsventiler.
Badrummen är enda rummen som inte har tilluft från FTX-systemet.

Lukten kommer och går och är oberoende av vädring, oberoende av utomhustemperatur och luftrenarna i varje rummed kolfilter i och hepafilter hjälper inte.

Lukten kommer och luktar någon timme eller så och försvinner sen helt av sig själv och kommer sen tillbaka..
Det luktar kemiskt typ lim och blir kvavt!
Luktar inte mögel.


Vi har pågående diskussion med byggfirman som gärna vill hjälpa oss att åtgärda om vi kommer på vad felet är.
Och jag försöker fundera vad lukten kommer från..

Tänker jag rätt eller fel tycker ni?:

Lukten finns bara till och från oavsett temperatur och kommer och går under dygnet.

1. Om lukten kom från byggmaterial borde lukten vara konstant mer eller mindre?
Alltså borde den inte bero på emissioner?

2. Om det var mögel (vilket vi är ganska säkra på att det inte är eftersom det inte luktar mögel) borde vi vara sjukare och det borde lukta hela tiden?
Alltså borde det inte vara mögel?

3. Att lukten aldrig finns i badrummen som är de enda rummen som Inte har tilluftsventiler från FTX talar för att lukten skulle kunna komma från FTX-ventilationen när den skjuter ut tilluft i övriga rum?

4. Att lukten kommer och går skulle kunna förklaras med att ventilationen inte skjuter ut tilluft hela tiden utan systemet är ju på hela tiden men vad jag förstår går det lite i intervall..
Det skulle förklara att lukten kommer och går..?
Eller är det ett jämnt luftflöde?
Jag kan inte mycket om ventilation..


Jag hittar inga andra rimliga förklaringar till denna lukt som kommer och går.
Men jag vet för lite om ventilationssystemet för att kunna säga att det är det och stå på mig mot byggaren som säger att det är omöjligt att lukten kommer därifrån..


Nästa vecka kommer de hit och gör 6 månaders-besiktning (6 månader sedan vi skrev kontrakt)

Vi har då möjlighet att ta upp alla frågor vi har..

De hävdar att de varit här inne (vilket de ju har när vi kollade golven..) och ingen känner (såklart) någon lukt..

De tycker ju att vi är knäppa.. :/

Men lukten är SÅ påtaglig alltså..
Men som sagt, ibland är luften 100% bra och det känns friskt hemma och luktar INGENTING!

Sen kan det vara så att det luktar i ena sovrummet i en timme..
Sen luktar där ingenting, men då plötsligt börjar det lukta i andra sovrummet som inte luktade alls nyss..

Stänger man till lägenheten i 3 dygn, drar på FTX på max, luftrenarna 100% max i alla rum..
Sen när man kommer hem så är det DÅLIG luft! Det luktar då överallt och tar ett par timmars korsvädring att få bort..

Men nej då, det är ju vi som är knäppa...


Det enda jag vet är att vi inte kan bo kvar om vi inte får bukt med detta och vi har redan tvingats flytta 4 gånger på 4 år så för barnens skull vill vi gärna slippa flytta igen.. :(


Snälla bistå mig med all kunskap ni har!!
Hej,
Jag undrar om du lyckades lösa problemet. Vi har nämligen samma problem med kemisk lukt som kommer på natten. Har försökt undersöka det men inget gar hjälpt att upptäcka felet. Är desperat för hjälp!
 
En fråga utifrån egna erfarenheter till er som har lukt från FTX (som trådskaparen): Har ni långa rör för uteluften? Dvs röret för frisk luft från fasad fram till aggregatet? Dammet som avlagras i detta rör kan det börja lukta metalliskt speciellt vid kallare väder enligt min erfarenhet. Varför vet jag inte, men tänker att det kan ha med luftfuktighet utifrån att göra. I övriga rör (frånluft/avluft/tilluft) är fuktsammansättningen och temperatur annorlunda. Kan det vara en ledtråd?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.