Hej,

Precis fått våran NIBE 750 värmepump inkopplad, men lyckas inte riktigt bli klok på hur det hela hänger ihop.
I värmepumpen har jag en kurva att ställa in (jag tycker att det borde varit två) en för golvvärmen och en för radiatorerna med tanke på att dem skall ha olika framledningstemp 40 grader respektive 25 om jag läst på rätt.

Men nu har jag bara en utgång så att säga, så jag antar att jag måste ställa in framledningstempen till 40 grader (som skall till radiatorerna), och sedan justera KRAN 1 och KRAN 2 (bild).
Men med dessa tycker jag bara att jag kan justera flödet, inte värmen på vattnet..

Samma sak vad det gäller tryckmätaren här den står hela tiden på 0 bar, är det så att den bara går upp när pumpen jobbar tro? Borde det inte ligga något tryck där hela tiden?
 
  • Värmesystem med NIBE värmepump, rör, ventiler, och tryckmätare i ett pannrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tryckmätare vid 0 bar i en NIBE 750 värmepumpsinstallation med kablar och rör i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Helt rätt med att du ställer kurvan för raddisarna och sedan justerar Max temp till golvvärmen på kran 1.
MEN som du skrev så måste du ha tryck i pannan, 1 bar = 10 meter lufthöjd. Var noga med att lufta pannan, ganska klurigt att få ur all luft ur en 750.

//Rickard
 
riob riob skrev:
Helt rätt med att du ställer kurvan för raddisarna och sedan justerar Max temp till golvvärmen på kran 1.
MEN som du skrev så måste du ha tryck i pannan, 1 bar = 10 meter lufthöjd. Var noga med att lufta pannan, ganska klurigt att få ur all luft ur en 750.

//Rickard
Tack, men vad är skillnaden på kran 1 och kran 2, dem sitter ju på samma rör tycker jag?
Blir det inte bara flödet jag minskar, det är väl inte samma sak som lägre temp? (Det blandas ju inte med något så att säga).

Vad det gäller att få ur all lust, är detta i både golvvärmen och radiatorerna du syftar på att jag skall luft, det porlar i radiatorerna så tänker att det finns luft där i. Men detta är något som installatören bör gjort antar jag?
 
Kran 2 styr flödet över slingorna. Japp installatören bör fixa trycket och luftningen.
 
riob riob skrev:
Kran 2 styr flödet över slingorna. Japp installatören bör fixa trycket och luftningen.
Det jag inte får ihop, jag tycker att dem bör ha samma funktion.
Kran 1 sitter ju på exakt samma rör som kran 2, varför räcker det inte med bara kran 1?
Och visst är det ett stopp mellan vatten ut och vatten in?
Försökt att rita in hur jag tror vattnet går ; )
 
  • Värmesystem med rör, kranar, cirkulationspump och anteckningar om vattenflödet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du skruvar av locket höger om den nedre termometern och stryper flödet där så går mindre flöde direkt till pannans retur
 
  • Gilla
PatrickA
  • Laddar…
Snailman
Du verkar ha en sån här shuntventil

https://golvvarmebutiken.se/Vattenburen-golvvaerme/Shuntar/LK-Foerdelarshunt-VS.htm

Kanske gör det lättare hitta info.

Ja mätaren på pumpen ska visa 1 (åtminstone på min)

Här är en bild med mer korrekt värde

https://www.byggahus.se/forum/threa...automation-med-vera-micasaverde.231182/page-3

Installatören ställde in på ett och luftade några gånger, sen fick jag lufta under nån veckas tid, det tar tid innan syret försvinner, under den tiden behöver man lufta och fylla på vatten med kranen i pumpen.

Jag har bara golvvärme, så enklare med min 750

Installatören satte automatisk lyftning på golvvärmefördelaren en på returen och en på den andra.

Hoppsan var visst lite gammal tråd.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.