Hej!
Vi har ett nybyggt hus.
Skulle elda i braskaminen igår kväll.
Det resulterade i röklukt i samtliga sovrum, svart aska på möbler och i båda badrummen.
Filtret i frånluftsvärmepumpen blev "igensotad" och fick felmeddelande om lågt luftflöde.
Elden brann bra i braskaminen dock.
Tänkte samla information och lite "kött på benen" innan jag vänder mig till hustillverkaren.
Finns det någon här på forumet som kan något EM detta?

Tacksam för hjälp och svar!
Med vänlig hälsning, Micke
 
  • Braskamin i ett mörkt rum med eld, trägolv och en världskarta på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Frånluftsvärmepumpens display visar ett felmeddelande om lågt luftflöde med en röd varningslampa tänd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Luftfilter täckt med svart sot som illustrerar problem med lågt luftflöde efter att ha eldat i braskamin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L
Sånt ska inte hända med rätt installation
Ni har fått ett häftigt undertryck i huset , det har inte kommit in lika mycket som behövs , både till brasan och ventilationen , tydligen är det något som dragit in luft utifrån , ( finns det något speciellt inluftdon , värmeväxlare som inte är tät mellan in och ut ) eller rök som slagit ner från skorstenen och sugits in
 
  • Gilla
Luscum
  • Laddar…
L Liteavvarje skrev:
Sånt ska inte hända med rätt installation
Ni har fått ett häftigt undertryck i huset , det har inte kommit in lika mycket som behövs , både till brasan och ventilationen , tydligen är det något som dragit in luft utifrån , ( finns det något speciellt inluftdon , värmeväxlare som inte är tät mellan in och ut ) eller rök som slagit ner från skorstenen och sugits in
Super tack för svar!
 
Har du eldat tidigare? Har all sot i filtret kommit nu, eller har filtret suttit i länge utan tillsyn? Om jag förstår dig rätt rök det inte in från kaminen direkt utan det kom in rök via ventilationen. Finns det tilluftsrör till ventilationen och var mynnar dessa rör i förhållande till skorstenen? Man vill ju ogärna tro att någon skulle ansluta en kamin till ett ventilationsrör, men om filtret ser ut så efter en eldning måste något vara ordentligt fel.
 
A Avemo skrev:
Har du eldat tidigare? Har all sot i filtret kommit nu, eller har filtret suttit i länge utan tillsyn? Om jag förstår dig rätt rök det inte in från kaminen direkt utan det kom in rök via ventilationen. Finns det tilluftsrör till ventilationen och var mynnar dessa rör i förhållande till skorstenen? Man vill ju ogärna tro att någon skulle ansluta en kamin till ett ventilationsrör, men om filtret ser ut så efter en eldning måste något vara ordentligt fel.
Igår var det första gången som vi eldade.
Sotet måste ha kommit in i filtret via skorsten/ventilationen.
Jag har ingen aning om hur det är kopplat.
Har nog fått ritningar men jag vet inte vad som är rätt och fel installation.
Vi har ett tilluftsrör till braskaminen som är ingjuten i betongplattan och går ut till husfasaden.
 
L Luscum skrev:
Igår var det första gången som vi eldade.
Sotet måste ha kommit in i filtret via skorsten/ventilationen.
Jag har ingen aning om hur det är kopplat.
Har nog fått ritningar men jag vet inte vad som är rätt och fel installation.
Vi har ett tilluftsrör till braskaminen som är ingjuten i betongplattan och går ut till husfasaden.
Just ja!
Vi har bott i huset i 3 månader
 
L
Har ni eller något företaget monterat kaminen enligt montageföreskrift
 
L Liteavvarje skrev:
Har ni eller något företaget monterat kaminen enligt montageföreskrift
Jag antar att detta är gjort efter alla bestämmelser.
Vi köpte huset av Fiskarhedenvillan.
Sedan har dom haft egna underentreprenader som har byggt huset.
Det har blivit godkänt på slutbesiktning.
 
"Vi har ett tilluftsrör till braskaminen som är ingjuten i betongplattan och går ut till husfasaden."
Är det verkligen luftdrag i det röret när ni eldar? Har ni försökt känna efter det?
 
Om det är så som det sägs att filtret till ventilationen samlat på sig detta sot av eldning i kaminen så räcker inga förklaringar om undertryck i huset. Det spelar ingen roll varifrån man tar tilluften till kaminen. Det kräver så lite luft att den inte kan ha någon relevant påverkan på ventilationen. Och om undertryck vore problemet skulle det ryka in från kaminen i rummet. Inte från skorstenen till ventilationssystemet. Det måste vara något allvarligt fel om uppgifterna här stämmer.
 
Vet inte om det är samma problem vi upplevde men ...?
I vårt tidigare nybyggda hus upplevde vi ungefär samma problem. Speciellt vid start av brasan. Röken ville in i huset snarare än ut genom skorstenen. Försökte vi samtidigt använda köksfläkten gick all rök in i huset.

Efter samtal med hustillverkaren och återförsäljaren av kaminen gjorde vi därefter enligt följande, som visade sig fungera bra.

Vid uppstart av brasan öppnade vi en dörr eller ett fönster lite på glänt. Luckan till brasan fick stå lite på glänt också. När skorstenen fått upp temperaturen och draget kommit igång stängde vi luckan och dörr/fönster. Då räckte den separata tilluften som monterats för braskaminen. Vi kunde dock inte ha mindre än hälften öppet på luftspjället. Då började det dra in igen.

Enligt hustillverkare och kamintillverkare är undertrycket så pass stort i moderna hus att draget i en kall skorsten inte räcker till. Jag upplevde även att det luktade sot och gammal aska från den kalla kaminen. Så jag gjorde det till rutin att alltid skrapa ur alla aska direkt efter att kaminen kallnat.

Jag vet inte om detta hjälper er men ni kan testa och se om det gör skillnad.
 
Vad eldade ni egentligen? sot och rök ska ju bara gå via skorsten och ut. Kan det va så att röken gått fel håll? Tveksamt. Helt klart är att röken gått direkt in i tilluften. Verkligen märkligt fenomen.
 
Redigerat:
Polacoloco Polacoloco skrev:
Vad eldade ni egentligen? sot och rök ska ju bara gå via skorsten och ut. Kan det va så att röken gått fel håll? Tveksamt. Helt klart är att röken gått direkt in i tilluften. Verkligen märkligt fenomen.
Vanlig köpt ved, se bild
 
L Luscum skrev:
Vanlig köpt ved, se bild
Bilden går inte att ladda upp ser det ut som.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.