Hej,
På tomten mittemot oss skall det börja byggas snart.
De kommer behöva spränga en hel del.
Har jag någon möjlighet att stoppa detta då jag är orolig för vårt hus?
Kan jag påverka vilken metod de använder?
Vad har jag för rättigheter?
 
Din rättighet är att inte lida någon skada av grannes byggnation.
Har dom fått bygglov är det inte mycket du nu kan göra.
 
  • Gilla
toolman77 och 3 till
  • Laddar…
Nej det har du inte. Det du kan göra är att se till att de besiktar ditt hus innan och efter sprängningen.
 
  • Gilla
maxmsm och 2 till
  • Laddar…
Misstänkte det.
Men idag finns det ju fullgoda alternativ till att spränga med dynamit.
Kan man begära att de använder typ "snigeldynamit" eller mindre ytligare laddningar?
 
Hör med din granne/sprängaren om alternativ finns.
 
  • Gilla
TPettersson
  • Laddar…
Ytterligare en fråga.
Hur vet man vilka gränsvärden på vibrationer som är lämpliga för just vårt hus?
Vem bestämmer gränsvärdena och kan jag ta in en inspektör som är på vår sida?
 
tommib
Nej. Se till att ditt hus besiktigas innan och efter sprängning. Dokumentera gärna själv också. Sprängare har strikt ansvar så de seriösa firmorna är normalt väldigt noga med att besiktiga. Storlek på salvor beräknas efter besiktningen, när man vet vilka vibrationsvärden som är ok.
Snigeldynamit kan du glömma, det är till för folk utan spränglicens eller inomhus. Krutpatroner är ett alternativ men betydligt långsammare (=dyrare) än dynamit så det lär nog inte hända heller.

Edit: Självklart kan du ta in en egen besiktningsman. Det får du betala själv för.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
L
Är det nära och dom är ett seriöst sprängföretag , så ska det sättas upp en indikator i din
grundmur för att få exakt värde på vibbrationer , så gör alltid kommunerna för att ha sin rygg fri
Fotografera alla väggar som består av sprickvänligt materiel , även träväggar
 
  • Gilla
MiaSthlm och 2 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Nej. Se till att ditt hus besiktigas innan och efter sprängning. Dokumentera gärna själv också. Sprängare har strikt ansvar så de seriösa firmorna är normalt väldigt noga med att besiktiga. Storlek på salvor beräknas efter besiktningen, när man vet vilka vibrationsvärden som är ok.
Snigeldynamit kan du glömma, det är till för folk utan spränglicens eller inomhus. Krutpatroner är ett alternativ men betydligt långsammare (=dyrare) än dynamit så det lär nog inte hända heller.

Edit: Självklart kan du ta in en egen besiktningsman. Det får du betala själv för.
Fasiken va maktlös man är.
Om jag ändå hade fått veta detta tidigare så man kunde ha förberett sig lite med (läsa på om rättigheter osv.)..
Jag har läst om något som heter Simplex, är det ett bra alternativ till dynamit?
 
Det skulle vara något jobbigt för grannarna om du kan komma och diktera villkoren. Jag tycker inte på något vis att dina rättigheter är för små. De har väldigt svårt att komma och skylla på att ditt hus borde ha klarat sig. De får göra som de bedömmer lämpligt, men är ansvariga för eventuella skador. Är du orolig för skador, så dokumentera skicket innan sprängning noga.
 
  • Gilla
RoBo och 1 till
  • Laddar…
tommib
Simplex är just krutpatroner. För större jobb är det inte något alternativ vad jag förstår, det är såpass mycket långsammare.

Apropå maktlös, vänd på resonemanget. Du har köpt en tomt och ska bygga hus men din granne hindrar dig genom att obstruera på alla sätt och vis och tvinga dig att använda mycket dyrare och långsammare arbetssätt.

Som etompau sa i första svaret, du har rätten att vara skadelös. I övrigt har du inte någon rätt att lägga dig i grannens bygge.

Ställ dig frågan, handlar detta om din oro? Den kan vara befogad, absolut, men livet är inte riskfritt. Se till att dokumentera skicket på ditt hus noga.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
Vi försökte hindra vår granne från att spränga, men de sket totalt i våran önskan. De körde förbesiktning (utan anmärkning), huset blev skadat och vi har trots detta hållt på i över 2 år med länsförsäkringar och ändå inte fått det åtgärdat. De hittar på allt möjligt från att solen har spräckt kakelplattorna till att väggar separat pga bastubad. Utöver sprängarens egen förbesiktning som var utan anmärkning, så hade vi också filmat huset meter för meter, vittnen m.m. men inget har räckt varför det nu blir domstol. Mitt tips är att bjuda in alla dina vänner och filma i realtid med ljud i de olika rummen så man ser skadorna uppstå samtidigt som smällarna kommer, för det kommer i vilket fall fungera i rättegången även om försäkringsbolagen kommer försöka trötta ut dig. Beklagar....
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
T TPettersson skrev:
Hej,
På tomten mittemot oss skall det börja byggas snart.
De kommer behöva spränga en hel del.
Har jag någon möjlighet att stoppa detta då jag är orolig för vårt hus?
Kan jag påverka vilken metod de använder?
Vad har jag för rättigheter?
Hur långt är det från er fastighet till tänkt sprängplats? Beror ju lite på vad det är för typ av mark runt "berget" där det ska sprängas.

Vad har ni för undergrund, samt fasad/stomme?
 
bästa är väl att vara på som en igel på sprängaren innan han drar igång. Be att få se hans tillstånd från polisen först. Sen ber du att få granska hans sprängplan. Det går säkert att vara extremt petig med det formella. Exempelvis borde man kunna kräva att han laddar lite mindre i varje salva, tar mer tid och kostar mer men vibrerar mindre. Det går säkert att kolla upp precis all formalia som sprängaren skall kunna visa upp och göra sig lite besvärlig på det sättet. Då kanske han självmant går dig till mötes..

Tar man det bara lite lungt så behöver du inte vara rädd för sprängning. Har exempelvis suttit på ett kontor där man sprängt i källaren två våningar ner och det var inga problem...
 
T
Men vad är problemet, att spränga bredvid andra hus görs ju hela tiden utan att skador uppkommer?
 
  • Gilla
RoBo och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.