Hej!

Tänkte hänga upp en 40-tums-platt tv på väggen. Det är träpanel på väggen och tv:n väger runt 10kg. Panelen är relativt tjock, cirka 2cm i djup och sedan kommer isoleringen bakom. Hur är smartast att fästa, med träplugg och skruvbult eller att köra med mindre reglar?

Bifogar en bild på väggen.

http://www.forumbilder.com/image/cXl

Ha det gött allesammans :)
 
Vanliga träskruvar borde räcka.
 
J
Du behöver inte krångla till det. Leta upp reglarna bakom panelen, viktigast är i överkant på fästet. Dra i vanliga träskruv så långa att det går i regeln åtminstone för de övre hålen eftersom det där blir en dragande kraft. Det håller.
 
tommib
Om TVn väger 10 kg och inte ska sitta på någon utfällbar arm (=hävarm) så borde det räcka utmärkt att bara skruva i panelen om den är vettigt uppfäst. Visst är det bättre att montera i reglarna men ärligt talat, 20mm träpanel borde alla gånger klara 10 kg fördelat på säg fyra skruv.
 
  • Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
Hej!

Har nu hittat regeln, och testade att fästa väggfästet med träskruv och skruvdragare. Det tog hela vägen in och spände riktigt bra. Satt som gjutet. Inte behöver jag använda plugg? utan istället bara dra fast fästet i regeln med träskruv och skruvdragare?
 
T Trycknisse skrev:
Hej!

Har nu hittat regeln, och testade att fästa väggfästet med träskruv och skruvdragare. Det tog hela vägen in och spände riktigt bra. Satt som gjutet. Inte behöver jag använda plugg? utan istället bara dra fast fästet i regeln med träskruv och skruvdragare?
Ingen plugg i en trävägg.
 
  • Gilla
fahlis och 1 till
  • Laddar…
J
Nejdå det räcker fint. Precis som sagt håller det tom även utan att sitta i regeln, men ännu bättre med. Aldrig plugg i trä.
 
Det går i stort det hänga på fästet, men det gör jag inte. Tack för hjälpen.
 
  • Gilla
16386
  • Laddar…
Om Tv är 40" och 10kg kanske är en idé att titta på en nyare direkt ? ;):p
 
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
7,7 kg om man ska vara mer exakt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.