Har någon på forumet nyligen byggt till sitt källarhus utan källardel och i så fall hur gör man lämpligast vid valet av grund? Har tillbyggnadsplaner 2018 men blir inte klok på hur man bäst gör detta är ganska novisa själva.

Arbetet kommer att läggas ut på hel/del entreprenad men vill själva vara lite pålästa då det är ett stort projekt för oss ska ju bli bra. Har börjat jaga offerter.

Förutsättningar är alltså ett källarhus byggt 54, behovet av att bygga med källardel har vi räknat bort. Marken är mestadels sand, behöver komma upp cirka 90 cm från mark för att möta befintligt golv.

Huset ska i samband med detta dräneras hur gjorde ni här?

Ska byggas ut i ett plan cirka 40 kvm ett vardagsrum+sovrum.

Tack på förhand
 
L
Du får visa lite hur du tänker med skiss eller foto
 
H Huskomling skrev:
Har någon på forumet nyligen byggt till sitt källarhus utan källardel och i så fall hur gör man lämpligast vid valet av grund? Har tillbyggnadsplaner 2018 men blir inte klok på hur man bäst gör detta är ganska novisa själva.

Arbetet kommer att läggas ut på hel/del entreprenad men vill själva vara lite pålästa då det är ett stort projekt för oss ska ju bli bra. Har börjat jaga offerter.

Förutsättningar är alltså ett källarhus byggt 54, behovet av att bygga med källardel har vi räknat bort. Marken är mestadels sand, behöver komma upp cirka 90 cm från mark för att möta befintligt golv.

Huset ska i samband med detta dräneras hur gjorde ni här?

Ska byggas ut i ett plan cirka 40 kvm ett vardagsrum+sovrum.

Tack på förhand
Har en liknande plan, hus m källare o vidbuggt garage, ska riva garage o göra boyta. Men jag har inte tänkt möta befintligt golv utan istället ta vara på extra takhöjden. Blir en liten trappa. Däremot "måste" man i princip dränera om o i vårt fall sätta isodrän den sida i vårt fall gaveln innan man gjuter plattan. Sen är jag inne på lägga en dränering runt nya plattan.
 
Ditt hus från 1954 har säkert källarväggar av murad betonghålsten. De tål ganska mycket. Dessutom finns antagligen ett armerat betongvalv ovanpå dessa som stabiliserar ytterligare. Något jordtryck behöver du nog inte oroa dig för. Oavsett vilken nivå golvet skall ligga på är en isolerad betongplatta direkt på marken bäst. I anslutningen till den befintliga källarväggen bör du placera en tunn frigolitskiva som en rörelsefog. Vill du behålla den gamla golvnivån får du regla upp en oisolerad konstruktion och se till att utrymmet under golvet luftas på lämpligt sätt. Själv har jag gjort något liknande. Jag valde då att ha tillbyggnaden i marknivå, för att lätt komma ut via en fönsterdörr. Jag fick ett rum med ca 3 meters takhöjd och var tvungen att göra en trappa, men som också bidrog till att det blev ganska snyggt.
 
  • Gilla
Huskomling
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Ditt hus från 1954 har säkert källarväggar av murad betonghålsten. De tål ganska mycket. Dessutom finns antagligen ett armerat betongvalv ovanpå dessa som stabiliserar ytterligare. Något jordtryck behöver du nog inte oroa dig för. Oavsett vilken nivå golvet skall ligga på är en isolerad betongplatta direkt på marken bäst. I anslutningen till den befintliga källarväggen bör du placera en tunn frigolitskiva som en rörelsefog. Vill du behålla den gamla golvnivån får du regla upp en oisolerad konstruktion och se till att utrymmet under golvet luftas på lämpligt sätt. Själv har jag gjort något liknande. Jag valde då att ha tillbyggnaden i marknivå, för att lätt komma ut via en fönsterdörr. Jag fick ett rum med ca 3 meters takhöjd och var tvungen att göra en trappa, men som också bidrog till att det blev ganska snyggt.
Hej, undrar om jag får komma med en fråga lite så här från sidan i tråden? Har hus med källare från 1974 o funderar på att gjuta platta på "marknivå" på ena gaveln. Hade du källare intill din tillbyggnad? Hur gjorde du isåfall med dränering? Dels runt befintlig källare o dels runt nya plattan? Min är aldrig omgjord men har å andra sidan Inga problem med fukt. En del menar att om man inte har problem ska man inte börja dra i det. Men jag är inne på att dränera innan jag gjuter plattan och även isolera med typ isodrän. Men sen gjuter jag ju plattan ovanpå det hela så möjligen blir det problem igen om 40 år, fast inte mitt....
 
Huset jag byggde till har en rätt hög stensockel i huggen granit, och alltså ingen källare. Problemen är dock ganska likvärdiga. Det gamla huset har ingen dränering eftersom det ligger på en grusås. Runt tillbyggnaden, som av någon anledning delvis ligger på lera, finns dock dränering.

Om det inte är lämoligt för att knyta ihop dräneringen som system, tycker inte jag att det finns någon anledning att lägga dränering och sedan gjuta en platta ovanpå det. När man följer diskussionen på ByggaHus så får man ofta intrycket att det fuktproblem som man vill lösa med ny dränering snarare beror på kondens från inneluften. Med många äldre hus är en utvändig isolering av källarväggarna, isodrän eller liknande, viktigare än själva dräneringen (som man givetvis ändå gör om i det sammanhanget).

Ett hus med källare från 1974, där man inte använder källaren som en bostadsvåning (dvs har 20 ° eller mer) och där det inte finns synliga fuktproblem, behöver inte dräneras om.

Som jag hoppas framgår av denna utläggning så är problemet sammansatt och kräver att man tänker till lite.
 
J justusandersson skrev:
Ditt hus från 1954 har säkert källarväggar av murad betonghålsten. De tål ganska mycket. Dessutom finns antagligen ett armerat betongvalv ovanpå dessa som stabiliserar ytterligare. Något jordtryck behöver du nog inte oroa dig för. Oavsett vilken nivå golvet skall ligga på är en isolerad betongplatta direkt på marken bäst. I anslutningen till den befintliga källarväggen bör du placera en tunn frigolitskiva som en rörelsefog. Vill du behålla den gamla golvnivån får du regla upp en oisolerad konstruktion och se till att utrymmet under golvet luftas på lämpligt sätt. Själv har jag gjort något liknande. Jag valde då att ha tillbyggnaden i marknivå, för att lätt komma ut via en fönsterdörr. Jag fick ett rum med ca 3 meters takhöjd och var tvungen att göra en trappa, men som också bidrog till att det blev ganska snyggt.
Tror du man kan göra en typ av förhöjd platta på mark konstruktion. Att man murar upp med typ lecablock och sedan fyller denna ram med bärande material och sen gjuter en isolerad platta på mark på detta? Vill ju gärna komma rätt nivå med befintligt vardagsrum i detta fallet frågan är hur Leca väggarna påverkar konstruktionen saknar ju isolering väl.

Tack på förhand
 
Jag tror det är bättre att göra en platta och en lecamur och sedan bygga ett upphöjt träbjälklag däri. Lecasten har ett isoleringsvärde som är allt från 20% av mineralull och uppåt beroende på kvalitet och utförande. Se bifogade bild.
Schematisk illustration av en byggsektion med leca, isolering, betongplatta, makadam och upphöjt träbjälklag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J justusandersson skrev:
Jag tror det är bättre att göra en platta och en lecamur och sedan bygga ett upphöjt träbjälklag däri. Lecasten har ett isoleringsvärde som är allt från 20% av mineralull och uppåt beroende på kvalitet och utförande. Se bifogade bild.
[bild]
Novis fråga men vi kan fortfarande ha golvvärme med denna konstruktion va?
 
J justusandersson skrev:
Huset jag byggde till har en rätt hög stensockel i huggen granit, och alltså ingen källare. Problemen är dock ganska likvärdiga. Det gamla huset har ingen dränering eftersom det ligger på en grusås. Runt tillbyggnaden, som av någon anledning delvis ligger på lera, finns dock dränering.

Om det inte är lämoligt för att knyta ihop dräneringen som system, tycker inte jag att det finns någon anledning att lägga dränering och sedan gjuta en platta ovanpå det. När man följer diskussionen på ByggaHus så får man ofta intrycket att det fuktproblem som man vill lösa med ny dränering snarare beror på kondens från inneluften. Med många äldre hus är en utvändig isolering av källarväggarna, isodrän eller liknande, viktigare än själva dräneringen (som man givetvis ändå gör om i det sammanhanget).

Ett hus med källare från 1974, där man inte använder källaren som en bostadsvåning (dvs har 20 ° eller mer) och där det inte finns synliga fuktproblem, behöver inte dräneras om.

Som jag hoppas framgår av denna utläggning så är problemet sammansatt och kräver att man tänker till lite.
Tack. Vi använder iofs källaren som boyta. Har lagt vattenburen golvvärme på hela ytan ca 140 m2, klinkergolv och putsade väggar. Klimatet mkt bra, det är nog snarare ventilation än dränering som kunde hjälpa ytterligare.
 
Ni eldar för mössen, men det får ni nog stå ut med. Bra att undvika organiska material.
 
Vi har byggt till vårt hus som står på källare med en tillbyggnad som står på platta på mark. En övergång med källardörren under som du ser, leder på insidan till en trappa ner till tillbyggnaden.

Hus med tillbyggnad och källardörr under en övergång samt trappa ner till tillbyggnaden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Huskomling
  • Laddar…
Snyggt, men också bra tänkt med övergången och källardörren!
 
Smart och snygg tillbyggnad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.