Hej en kanske dum fråga
Jag skall installera en luft luft
Utedelen vill man montera på väg ( inget konstigt i grunden )
Men placeringen är vid vägg vid badrummet
Min dumma fråga är kan vibrationerna från utedelen påverka och skada kaklet i badrummet ?
Mvh
 
Nej, det kan de inte, men det kan uppstå störande ljud. Det finns markstativ man kan sätta utedelen på.
 
Du skriver att utedelen skall stå på en väg.
Tror du även att trafik på vägen förstör ditt kakel?

Rakt svar: Nej det är ingen fara!
Bättre att ställa värmepumpen på marken än att hänga den på husväggen.
Det sistnämnda skapar lätt vibrationer i husets stomme, som kan fortplanta sig in i bostaden.

Och vill man ha det riktigt bra så gjuter man en grundplatta, som man ställer utedelens benställning på.
Tyngden i betongklumpen dämpar effektivt alla vibrationer :)
 
Kaklet kommer inte att skadas men det kan som Anna_H skrev uppstå störande ljud. Hur störande beror på hustyp, jag har en pump monterad i ett nybyggt fritidshus aka "gipslåda" och där hör man pumpen morra tydligt genom väggen. En annan pump har jag monterat på en timrad norrbottensgård och där hörs den knappt ens vid maxvarv. Har du ett hus med tunna väggar är nog badrumsväggen att föredra framför ett sovrum eller annat rum man ofta vistas i.
 
Gjut en liten platta och ställ pumpen på markstativ.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Ber om ursäkt att frågan var dum Knockonwood ......
Lovar ,kommer aldrig göra om detta.
 
H Badboll99 skrev:
Ber om ursäkt att frågan var dum Knockonwood ......
Lovar ,kommer aldrig göra om detta.
Nej, det var inget fel på frågan.
Jag vet att jag ibland (ofta?) uttrycker mig plumpt och burdust.
Men hoppas att sakinnehållet i mina inlägg i alla fall ligger över gränsen till godkänt.

Och jag hoppas att du nu har fått förståeliga råd. Annars är det ju bara att fråga på :)
 
Svaret var sakligt
Kommer titta på att ev gjuta
Ha en trevlig kväll knockonwood :)
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Vår egen utedel till L/L-värmepumpen står på ett stativ med fyra ben.
Och de, benen, står på fyra vanliga betong-markplattor ca 5 cm tjocka.
Utedelen står utanför vårt badrum, och ingenting hörs eller känns in.
Men vi har ju inte kakel och klinker, utan bara plastmattor :)
 
  • Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
L
H Badboll99 skrev:
Svaret var sakligt
Kommer titta på att ev gjuta
Ha en trevlig kväll knockonwood :)
Gör som KnockOnWood gräv ur lite och grusa lägg 4 betongplattor och ställ den på , jag har lika
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Svaret på din fråga är att ett riktigt installerat kakel inte kommer att skadas av vibrationerna. Speciellt inte om du monterar utedelen på fjädrar i stället för gummikuddar.
 
richardtenggren
Vi monterade vår på Jirva konsoler med ”motorkuddar”, den sitter bultad på sockeln/källarväggen och vi har inget problem med vibrationer. Då ligger ändå sovrummet på andra sidan väggen.
Mina föräldrar hade samma typ av upphängning på träfasad och där kunde det höras lite vibrationer.

Orsaken till vårt montage på vägg var dels att rätta till det fula montaget den tidigare ägaren hade gjort, de hade monterat utedelen på ett stativ på en lastpall direkt på mark, vilket såg riktigt illa ut.
Sen skulle vi gräva in fiber och vatten under utedelen så det underlättade med väggmontage vid grävningen.
 
  • Gilla
Valkyr
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Vi monterade vår på Jirva konsoler med ”motorkuddar”, den sitter bultad på sockeln/källarväggen och vi har inget problem med vibrationer. Då ligger ändå sovrummet på andra sidan väggen.
Mina föräldrar hade samma typ av upphängning på träfasad och där kunde det höras lite vibrationer.

Orsaken till vårt montage på vägg var dels att rätta till det fula montaget den tidigare ägaren hade gjort, de hade monterat utedelen på ett stativ på en lastpall direkt på mark, vilket såg riktigt illa ut.
Sen skulle vi gräva in fiber och vatten under utedelen så det underlättade med väggmontage vid grävningen.
Skönt att höra, skall montera min utedel på gavelsidan på min souterrängkåk. I källarväggen då, kunde inte tänka mig att det skulle kunna bli vibrationer. Men skönt att få det bekräftat.
 
Markstativ är det säkraste sättet att undvika stomljud på
Gäller bara att stativet står stadigt och inte riskerar att börja luta åt fel håll så kondensvattnet inte rinner ut och kanske fryser till ett mindre berg i utedelen.
Tjäle eller dåligt underarbete kan tex göra detta.

Man kan även komplettera konsollen på väggen med stålfjäderdämpare istället för dom traditionella gummidämparna.
Beroende på kvalitet på gummidämpare så blir dom hårdare med kylan och åren och därmed
strörre risk för stomljud.
Kostar runt 500:- för 4 stycken i samband med installation
Stålfjäderdämpare används som alternativ till gummidämpare för att minska stomljud.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.