Y
Det har trappat upp med främmande besökare här och obehagskänslan ökar.

Hade behövt något kamerasystem som reagerar på när folk närmar sig dörren, eller rentav tidigt ute på tomten.

Tänker mig att jag får något diskret larmljud, och ska inte behöva gå till en dataskärm vid dörren utan kunna se detta direkt på mobil eller i aktuellt rum man är i på annat sätt. Detta för att jag har endel fönster så besökarna kan se mig om jag ska behöva gå fram till dörren.

Något sådant, jag vet inte, men det är inte kul att vara orolig hela tiden att jag inte upptäcker att det kommer folk förrän de är vid dörren eller baksidan av huset.

Helst fristående utan vaktbolag dock.

Har ni några tips på bra system?
 
L
Gå in på Kjell & Company och lyssna med dom , allt finns där som behövs , få ett förslag och kör vidare till andra med spec , så får du en kostnadsindikation
 
D
Vad händer om de ser dig?
Är det svärmor, inkasso eller inbrottstjuvar det rör sig om?
Du får sätta upp ett gäng riktiga IR-detektorer längs huset som du kopplar till en t.ex. ringklocka.
Kamerasystemet använder du sedan för att se vad det rör sig. Du kommer bara få massa fellarm om du ska låta kameran sköta jobbet. Alternativet kan vara att koppla IR-detektorn till i/o-ingång på kameran så kan denna skicka ett mail varje gång detektorn reagerar på något. Då får du även notis när du inte är hemma.
 
Redigerat:
tommib
För att komma med ett bra förslag måste man veta mer om förutsättningarna. Är det en stor fastighet? Finns det en grind eller liknande in till tomten där man skulle kunna sätta en fotocell? Vad för besökare vill du skydda dig mot (dvs vad är ambitionsnivån, hur många missar resp fellarm kan du tolerera).

Kan du tolerera att besökarna får veta att du vet att de kommer, dvs kan du ha en ringklocka som hörs tydligt på gården eller måste du ha något som skickar ett meddelande till dig?
 
L
Bor du på landet med djuriska besökare får du nog problem , och får sitta vid datorn eller telefonen hela nätterna med en anläggning som känner allt
 
Kanske en Hikvision kamera ? Jag köpte min 5mp kamera (modell DS-2CD2752F-IZS) på eBay från Northern Security. I webgränssnittet kan du lägga in områden som du vill övervaka och få larm om.

Område #1# ger larm om någon rör sig i den rutan
Hikvision kameraanvändargränssnitt med markerat övervakningsområde runt en bil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sedan kan du även lägga in en linje...om den överträds som i mitt fall från både rikting A och B, då får du larm
Övervakningskamerans gränssnitt med inställda larmområden och en bild av en bil parkerad nattetid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Länkningsmetod...här ställer du in vad som ska ske vid ett larm. Jag har inställt att den skickar e-post (3 bilder med 3s fördröjning) samt att "meddela övervakningscentral" gör att appen i telefonen ger larm och man kan titta direkt på en inspelning.
Skärmbild av Hikvision kamera gränssnitt med inställningar för larm och e-postnotiser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Y
Nej inte inkasso. Min mor - ja. Det har varit ett rånförsök där en person med vapen försökte slå sönder rutan på dörren. En upplevelse vilket nog gör dom flesta nojjiga. Hör man dessutom att den utländska ligan kommer varje år till byn så, ja, då vill man skydda sig lite. Det gör väl inget att dom ser mig i sig genom rutan, men känner obehag när det plötsligt knackar på dörren och jag inte vet vem som står på andra sidan förrän jag antingen sprungit och kikat ut genom fönster, eller spontant öppnat dörren.

Tomten är stor, uppfarten likaså, saknar staket men tänkt skaffa (för att se fint ut).

Jag hör inte bilar som kör upp. Hade önskat rörelsesensor längst långsidorna av huset och om man markera zoner samt fått bilder in i mobilen, så vore jag tacksam.

Ska kika närmare på era tipsade produkter imorgon. :)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.