L
När man tittar på hus , ska man gå igenom riktigt i tänkt möblemang , samt passar huset oss
i planlösningen
Har varit och tittat för kul skull på hus , en hel del folk ( så som mäklarna vill ha det ) i hörnen kunde man höra och viskas , citat : du om man tar bort den väggen och gör en ny dörr , vad snyggt och bra det kan bli ,
Osökt undrar man vad dom tänker med och har mellan öronen , då passar inte huset för dom
varför ha sådana tankar med kanske 200Kkr till
Nej titta och begrunda , är planlösningen något som passar oss , utan att börja bygga om ,
lite färg och tapeter skadar inte , och är förhållandevis billigt
 
L Liteavvarje skrev:
Nej titta och begrunda , är planlösningen något som passar oss , utan att börja bygga om ,
lite färg och tapeter skadar inte , och är förhållandevis billigt
Detta var inget bra svar.
I första hand är det läget som gäller. Man kan köpa hus även om planlösningen inte passar. Allt sådant går att ändra. Om läget är perfekt och huset bjuder på möjlighet att anpassa planlösningen så kan man slå till.
Man måste dock vara beredd på att det kostar att slå ut väggar. Det är en välbeprövad metod att bo in sig först några månader innan man planera för ändring av planlösning.
 
  • Gilla
johel572 och 3 till
  • Laddar…
Just nu är det mer eller mindre tvärnit på husmarknaden - åtminstone i Stockholm. Så nu är det fyndläge. Massor med fina hus ute, men nästan inga bud. Och på de få hus som har bud så ligger ofta buden långt under utgångspris. Och det gäller åven de mest attraktiva områdena.

Så jag tror att ni måtte ha haft maximal otur om ni hamnat på visningar där priset stuckit iväg. Vi har kollat en del i Nacka, och det är egentligen bara två av husen som kommit ut under hösten där jag sett en dramatisk budgivning.

Så det kan mycket väl vara värt att lägga ett skambud just nu. Men det är klart - det kan ju variera en del geografiskt.

Annars är väl grundprincipen att man behöver ha kanske åtminstone 15-20% "headroom" i sin kalkyl om du bor på en ort med en marknadssituation där det ofta blir budgivningar. Dvs om man har råd med ett hus för 6 miljoner så får man titta på hus för 5. Tyvärr verkar också lockpriserna vara på väg tillbaka, vilket även flera mäklare erkänner.
 
BirgitS
J jocke31 skrev:
Så jag tror att ni måtte ha haft maximal otur om ni hamnat på visningar där priset stuckit iväg. Vi har kollat en del i Nacka, och det är egentligen bara två av husen som kommit ut under hösten där jag sett en dramatisk budgivning.
Det är hittills nog bara i Stockholmsområdet som priskarusellen verkar ha saktat in.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det är hittills nog bara i Stockholmsområdet som priskarusellen verkar ha saktat in.
Så kan det vara. I Stockholm är det en väldigt tydlig trend under september. Kolla t ex den här listan från hela Stockholms län så syns det tydligt hur segt det är just nu. I princip alla budgivningar startar långt under utgångspriset, pågår i flera veckor och ofta dras husen tillbaka utan att bli sålda eftersom säljaren inte vill sälja till marknadspris…
 
L Liteavvarje skrev:
När man tittar på hus , ska man gå igenom riktigt i tänkt möblemang , samt passar huset oss
i planlösningen
Har varit och tittat för kul skull på hus , en hel del folk ( så som mäklarna vill ha det ) i hörnen kunde man höra och viskas , citat : du om man tar bort den väggen och gör en ny dörr , vad snyggt och bra det kan bli ,
Osökt undrar man vad dom tänker med och har mellan öronen , då passar inte huset för dom
varför ha sådana tankar med kanske 200Kkr till
Nej titta och begrunda , är planlösningen något som passar oss , utan att börja bygga om ,
lite färg och tapeter skadar inte , och är förhållandevis billigt
Tyvärr är det i stort sett omöjligt att ha den taktiken på en överhettad bostadsmarknad. Ska man ha en chans att få ett hus till ett "rimligt" pris får man nog räkna med både behov av renovering och ombyggnationer. Objekt med bra planlösning och enbart behov av ytskiktsrenovering når i alla fall i Umeå absurda nivåer i budgivningar.

/Krille
 
  • Gilla
Frida Rindestig
  • Laddar…
L
Det är klart beroende av hur fastigheten är
Det är en utopi att hitta något som passar till ett vettigt pris som matchar 3 kriterier
läge , planlösning , skick ( in och utsida ) , kan nog säga att det inte går att få alla dessa
3 på samma gång utan ha tumme med fortuna
 
S Snål-Jocke skrev:
En bidragande orsak till att många upplever frustration över att förlora budgivning efter budgivning är att det redan från början var minst en prisklass över den eget satta nivån.

Skulle dessa objekt vara prissatta med slutpriset direkt så skulle säkert hälften av intressenterna redan där fort tittat vidare efter hus som passar deras plånbok/budget.

På sätt och vis är detta förståeligt, är man ute efter något för säg 3 millar så är det klart att man kastar sig in i budgivning efter budgivning på kåkar som kanske har ett egentligt försäljningspris på 4 millar eller mer. Dessa är ju trots allt antagligen finare bättre och har mer önskvärda egenskaper än de lite billigare objekten på marknaden. Bara det att när kommer upp på försäljningssidorna prissatta till 2 950 000:- är det många som tror sig ha hittat sitt drömhem.
Törs jag fråga var man hittar ett bra hus för tre till fyra miljoner? Jag är säkert färgad av min stad (Uppsala) och här får man ett 67 m2 renoveringsobjekt med utgångspris 4.500.000kr. Köpte själv ett radhus,cirka fyra kilometer från centrum, nyligen för 6 miljoner jämt. Låg ute hos mäklare, innan den gick ut på hemnet, för 5.500.000kr. Lyckades köpa för 6 miljoner innan visningar. Skulle sannolikt passerat sex miljoner men säljarna vågade inte chansa.
 
  • Skärmklipp av bostadsannons för en friliggande villa i Fålhagen, Uppsala, listad för 4 500 000 kr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D
L Latitud79 skrev:
Törs jag fråga var man hittar ett bra hus för tre till fyra miljoner? Jag är säkert färgad av min stad (Uppsala) och här får man ett 67 m2 renoveringsobjekt med utgångspris 4.500.000kr. Köpte själv ett radhus,cirka fyra kilometer från centrum, nyligen för 6 miljoner jämt. Låg ute hos mäklare, innan den gick ut på hemnet, för 5.500.000kr. Lyckades köpa för 6 miljoner innan visningar. Skulle sannolikt passerat sex miljoner men säljarna vågade inte chansa.
Det beror ju lite på hur budgivningen går, men dom här ser väl ganska vanliga och trevliga ut?

https://www.hemnet.se/bostad/radhus-4rum-ekeby-uppsala-kommun-reykjaviksgatan-9-13635056
https://www.hemnet.se/bostad/radhus-5rum-arsta-uppsala-kommun-rotfruktsgatan-11-13947797
https://www.hemnet.se/bostad/radhus-4rum-herrhagen-uppsala-kommun-herrhagsvagen-198-13917422
https://www.hemnet.se/bostad/radhus-5rum-savja-uppsala-kommun-olandsresan-39-13912056
https://www.hemnet.se/bostad/villa-3rum-nantuna-uppsala-kommun-bonadsvagen-64-13980237
https://www.hemnet.se/bostad/radhus-4rum-malma-backe-uppsala-kommun-malma-backe-7o-13908015
https://www.hemnet.se/bostad/radhus-5rum-norby-uppsala-kommun-tryffelvagen-61-13745743
 
L Latitud79 skrev:
Törs jag fråga var man hittar ett bra hus för tre till fyra miljoner? Jag är säkert färgad av min stad (Uppsala) och här får man ett 67 m2 renoveringsobjekt med utgångspris 4.500.000kr. Köpte själv ett radhus,cirka fyra kilometer från centrum, nyligen för 6 miljoner jämt. Låg ute hos mäklare, innan den gick ut på hemnet, för 5.500.000kr. Lyckades köpa för 6 miljoner innan visningar. Skulle sannolikt passerat sex miljoner men säljarna vågade inte chansa.
Det förändrar väl inte meningen med mitt inlägg om jag namnger en ort där husen kostar en viss summa?
Det finns glesbyggdskommuner i Norrland där du får en fin kåk för under 500K och det finns orter där du inte får något alls som ligger någorlunda till för mindre än det tioddubbla.

Eller hur menade du?

Edit: Ditt inlägg bekräftar dessutom mitt påstående, skulle du däremot haft en smärtgräns på 4,5 miljoner för en kåk och trott dig ha funnit ditt drömhus och också trott att du skulle få det för just de 4,5 millarna skulle du sannolikt ha ondgjort dig över en förlora budgivning.
 
Hur har det gått Humlo?
 
  • Gilla
Carro_D
  • Laddar…
Humlo
fia_mstd fia_mstd skrev:
Hur har det gått Humlo?
Vi har inte hittat rätt hus än, men inte för de drar iväg i pris längre utan för att vi vet vad vi vill ha och utbudet just nu är lite tunt. För nästan ett år sen kunde ett hus gå upp med 5-800 000 om vi hade otur. Nu går de för utgångspris och ibland något under. (!) Så hoppet om hus har inte dött. Tvärtom då vi nu ligger precis i rätt budget för att kunna köpa ett bra, bara det kommer ut ett vi är intresserade av på marknaden. :)
 
  • Gilla
johel572 och 2 till
  • Laddar…
D Drömtroll skrev:
Det beror ju lite på hur budgivningen går, men dom här ser väl ganska vanliga och trevliga ut?

[länk]
[länk]
[länk]
[länk]
[länk]
[länk]
[länk]
De flesta exemplen är antingen brf med mkt hög avgift/ är tämligen små /ligger i tveksamma områden. Ett av dem är kraftigt inrökt.
 
Humlo Humlo skrev:
Vi har inte hittat rätt hus än, men inte för de drar iväg i pris längre utan för att vi vet vad vi vill ha och utbudet just nu är lite tunt. För nästan ett år sen kunde ett hus gå upp med 5-800 000 om vi hade otur. Nu går de för utgångspris och ibland något under. (!) Så hoppet om hus har inte dött. Tvärtom då vi nu ligger precis i rätt budget för att kunna köpa ett bra, bara det kommer ut ett vi är intresserade av på marknaden. :)
Vi skrev precis nyligen på precis det vi ville ha, och det lönade sig att ha is i magen ett år! Men känslomässigt är det tufft när det ena efter det andra går förbi en... Håller tummarna för er!
 
  • Gilla
jocke31 och 3 till
  • Laddar…
D
L Latitud79 skrev:
De flesta exemplen är antingen brf med mkt hög avgift/ är tämligen små /ligger i tveksamma områden. Ett av dem är kraftigt inrökt.
Det var ju bara den sista som var en BRF, och ingen av dem var "67 m2 renoveringsobjekt". Men visst, om man prompt måste ha 170 kvadrat villa i centrala Uppsala springer det säkert iväg. Det är inte samma sak som att det är omöjligt att köpa radhus för under 4,5M.

Men TS verkar ha betydligt rimligare förväntningar, så jag önskar dem lycka till innan vi springer iväg alltför långt på OT-stigen.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.