Hej. Sommarens projekt att dränera om har blivit ett höstprojekt och är snart ett vinterprojekt. Vi insåg att det var bäst att byta de gamla avloppsrören till huset när det ändå var så uppgrävt. Vi behövde gräva upp ganska mycket för att nå dagvattenanslutningen som fanns nära tomtgränsen (inget har varit inkopplat där, tidigare gick stuprören till spillvattnet).

Vi har anlitat en grävfirma som nu har grävt ut tillräckligt. Det är två betongrör som kommer ut från huset, det översta ligger ungefär 110 cm under källargolvet, det andra ca 140 cm. De har satt en provisorisk koppling så länge, se bild.

Nu till frågan: skulle ni bilat upp källargolvet (garage), och grävt fram röret från insidan så att man kan koppla på nytt där?

Jag vill ju helst *aldrig* behöva gräva upp såhär igen...

Eller kan man låta kopplingen vara som den är, och relina eller trycka in rör inifrån den dagen det ev behövs?

Rören är från 1950 skulle jag tippa. Ett av betongrören för avloppet var sprucket. Det ursprungliga dagvattnet leddes i samma typ av rör, och de var spruckna på många ställen och väldigt porösa, så de känns ju inte så pålitliga.

Tacksam för tips såhär på fredagskvällen... försöker förstå vad som krävs av mig i helgen :) .
 
  • Grävt område vid husvägg med nya avloppsrör och provisorisk koppling, i en grusig och stenig byggarbetsplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Någon gång kommer jag att behöva bila upp och byta avloppen ifrån stammarna inne. Det är flera golvbrunnar som ska/kan/bör(?) kopplas bort, och betongen är i dåligt skick i flera rum, så jag tänker mig att man gjuter om golven i samband med det. Men jag hade hoppats att kunna skjuta på det projektet något/några år eftersom vi har andra saker som jag tänkte skulle göras innan.
 
  • Gilla
Niclas_W och 1 till
  • Laddar…
Tror ni att man kan skjuta in plaströr in i betongröret med någon form av flexibel ring, så att röret kommer in under huset. Så kan man bila upp och skarva när det projektet är redo att startas?
 
  • Gilla
Ibanez_patrik
  • Laddar…
Bila upp golvet så du får in plaströren. Inte så jobbigt som det låter.
Då har du plaströr att fortsätta från när du ska byta resten.
Jag hade gjort så, och sluppit ha betongrör en bit med skarvarna också..

//AA
 
  • Gilla
qaws
  • Laddar…
Jag har börjat bila och gräva upp golvet, men känner mig lite rådvill. De två rören ligger så djup, ca 130 cm djupt. Jag har vilat och grävt mig ner ca 90 cm idag. Överväger att strunta i att koppla på mig på de gamla rören och istället bila upp rännor och dra nya rör. Men som sagt, det är egentligen inte ett projekt jag vill göra nu, skulle behöva fokusera på att avsluta dräneringen. Men det känns onödigt och svårt att gräva så djupt att det går att koppla på. Den dagen jag ska sätta nytt avlopp kommer jag sätta det mycket grundare ändå. Frågan är hur mycket jobb det egentligen är att bila rännor och sätta nytt...? Det är två stammar som kommer ner, en från köket och en från toalett och badrum. Och sedan så behövs det golvbrunn i tvättstugan. Och en eller två golvbrunnar i garaget.
 
  • Bild av uppbrutet betonggolv med verktyg och ett stort hål, rör synliga högre upp på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
J Vos
  • Laddar…
Haha, "vilat och grävt mig"... menade såklart bilat och grävt mig, men vilat funkar också..
 
det kallas ÄTA, ändrings- och tilläggsarbeten :rofl: Lycka till med vad du än bestämmer dig för!
 
L
Eftersom dom ligger så djupt är det nog omänskligt att hacka sig ner
Hur skulle det vara att koppla på rören ute , hur kan du tänka dig att lägga rören i källargolvet
behöver du båda på utsidan om du bygger om , ( dom går ihop där ) kan du ha ett rör ut
genom väggen från allt , Och vid ombyggnad av källaren , nya rör , fyller du dom gamla cementrören med betong uppifrån
Nytt hål genom väggen och koppla på ute , bara det ena , så långt ut som möjligt , det verkar vara bra fall ut , så att det skulle rinna baklänges är nog minimalt , rensbrunn kan du ha i golvet inne
Gjorde en skiss
 
  • Skiss över föreslagen rörinstallation med gula linjer och röd markering på bild av ett källargolv under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Blodpudding
  • Laddar…
Hej. Om jag gör om inne så räcker det med ett rör ut. Idag är det tvättstugan och några golvbrunnar som kommer ut med ett rör, och kök och bad i det andra.
 
L
Ta då och titta vilken höjd som du kan ha genom väggen från utsidan för att få fall ut , det beror hur djupt eller grund du kan ha dom i golvet , och var du kan sammankoppla källare och kök
det behövs bara 2% lutning för att skiten ska gå ut säkert , går du snett i genom väggen , så blir
utgående rör snett på insidan , dom vinklar som finns att koppla på inne är 15 , 30 , 45 , 90 , det bör vara något som stämmer på insidan annars svårt att koppla ihop det med det nya
 
Jag har ganska stor frihet med vinklar etc för att koppla på det kommunala spillvattnet eftersom vi grävt ut ca två meter och ska sätta rensbrunnar etc utanför huset.
 
  • Gilla
kluris
  • Laddar…
Jag funderar nu på ett tredje alternativ: låta de befintliga betongrören vara som de är, och ansluta de till avloppet utanför. Borra ett nytt hål genom väggen där jag sätter ett tredje rör ut, som jag pluggar på insidan. Då kan jag ansluta nya rör dit när jag har tid/lust eller när jag måste. Och då bara låta de gamla rören vara. Vad tror ni om det? Vilket djup bör man lägga en sådan framtida anslutning på?
 
L
Utmärkt :) därav min fråga , lägg utgående rör ca 15-20 under färdigt golv som blir , då kan det aldrig bli för litet fall på insidan , sätt ett lock på röret , och fyll hålet inne , när nästa moment blir , skrotar du dom gamla en bit ner och pressar in isolering ca 10 cm , och fyller med betong i och runt så det blir tät , kan lukta annars , du behöver inte gräva upp dom och det på utsidan kan du sluta tänka på
Anslutning på utsidan gör du ca 1 meter ut eller längre från väggen samt att det blir ett rensrör
 
Tittar på bilderna och läser texten och får inte till det men det kan vara missförstånd.
Du skriver att rören ligger 140cm under källargolv. Men har du en grundmur som är så djup verkligen? Ser inte ut som att det är så djupt från fasad ner till rören.
Ligger de nu så djupt under källargolvet kanske det går att stoppa in plaströren utifrån så långt att de går in innanför väggen så kan du knäcka betongrören inne den dagen du byter.
 
Hej. Ja, på denna väggen är väggen mycket djupare än de andra tre. Min morfar, som byggde huset 1950, fick problem med en sättning 1968, så han grävde ut denna sida och gjöt en ny stor sula som har ordentligt stöd (ev mot berg), och murade upp en ny vägg upp till den gamla. Han hade huset på stämpar och en stor domkraft.... därför är grundmuren så djup där. Vad som förvånade mig är att även avloppsrören ligger så djupt. Hursomhelst så gjorde jag nu så att jag bilade upp ett större hål där vattnet kommer in (vilket är på beskedligare djup), och satte in ett pluggat rör där. Så nu har jag tre avloppsrör den huset, med tre spolbrunnar... så kan jag senare byta avloppen inne i huset (de vertikala stammarna är redan bytta) och koppla på det nya. Och i samband med det så tänker jag att jag sänker ner någon form av propp i de två, då gamla, spolrören.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.