Vulcan61
Hej

Vi har 2 små fönster som sitter 20 cm ifrån varandra. Vi tänkte sätta dit ett stort fönster istället. Vi har sågat upp väggen i mitten mellan fönstren. Där sitter 45x80 regel innanför. Kan denna regel vara bärande eller liknande? Har för mig det bruka vara mycket kraftigare reglar för bärande delar. Detta är en stuga från 60 talar någon gång.
 
  • Utsågad vägg mellan två små fönster med synlig 45x80 regel, isolering och rester av väggmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kolla vart takstolarna sitter, det är en ledtråd. Om det är en liten stuga och det här är gaveln så är chansen större att det inte finns något bärande. Men om det är långväggen är det är troligt att det är NÅGOT som är bärande mellan fönstren. Därför bör du för säkerhets skull växla av med en lång regel över hela bredden. Det kostar ju inte direkt något extra att göra det ordentligt.
 
  • Gilla
Vulcan61
  • Laddar…
Vulcan61
Detta är i mitten av huset. Badrummet. Växla med en lång regel som du säger. Hur menar du då? Inte så jätte duktig på det här med bygg. Tacksam för all hjälp
 
Vulcan61
Den regel som sitter i mellan fönsterna sitter i mellan takstolarna som man ser utvändigt. Takstolarna sitter typ 1,5 meter från varandra. Så reglen sitter mitt i mellan stolarna
 
  • Vitmålad takregel placerad centralt mellan två takstolar, synliga i ett inomhusbyggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vulcan61
Förmodar att du menar att jag få riva väggen över till. Sedan lägga en längsgående regel där den reglen i mitten sedan få vila på? Blir en hel del extra jobb. Men klart värt om det nu behövs
 
Vulcan61
Ja givet måste det reglas om. Dom 3 reglarna i mitten ska ju sågas av.. så blir ju 2 nya reglar under och över delen. Sidorna gå säkert ha kvar dessa är ju 45x70 så ja kan jag skarva den nya bärande reglen i dessa då va? Fundera på vilken tjocklek jag ska ha på den bärande 120x45 bör räcka ?
 
Vulcan61
Så här blir det då..bilden visar 2 fönster i mitten bärande regeln från tak till golv. Kapa mittstolpen bärande där jag gjort två kryss.. sedan sätter jag en längsgående regel svarta strecket på bilden som fästes i reglarna som håller fönster. Har ja förstått det rätt då?
 
  • Illustration av väggsektion med två fönster, kryss markerar skärningspunkter på mittstolpen och ett svart streck visar planerad regel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, precis, så att det blir som på den vänstra elelr den högra delen, beroende på vad det finns för reglar i väggen. Öppna upp väggen helt och hållet på insidan så att du hittar reglarna.
 
Nej nej, det går inte att bara kapa en bärande stolpe och regla upp lite ovanför.
Som jag förstod så ska du ersätta 2 små fönster plus vägge mellan dom med ett stort fönster?

Hur brett blir det nya fönstret? Du måste sätta upp en ny bärande regel/balk över hela fönstrets bredd, och som ligger på de bärande "stolparna" på sidorna.
Balkens dimension beror på öppningens bredd. Inget man gissar sig fram till.

Det är egentligen ingen svår operation, men eftersom du själv skriver att du inte är duktig på "det här med bygg", så föreslår jag att du tar in hjälp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.