Hej alla husägare, har sökt runt för fullt men har varit otroligt svårt att hitta firmor som bygger stenhus i Stockholm med total entreprenad och behöver er hjälp. Någon firma ni kan rekommendera?

Finns tyvärr alldeles för många som sitter på liknande, om inte identiska ritningar och lovar guld och gröna skogar, men alla jag hittar har väldigt låg omsättning.

Alla tips uppskattas.
 
Fick du någonsin svar på din fråga? Sitter själv i samma sits nu.
 
Vi hade samma problem när vi startade vårt projekt för två år sen. Verkar vara få byggföretag i Stockholm som vill befatta sig med sten om de inte får en förmögenhet. För oss slutade det med murare från öst under egen arbetsledning. Blev väldigt bra. Vad jag förstod på dem byggs de flesta hus i östeuropa i sten och därför finns det gott om duktiga murare där.
 
  • Gilla
AnnTeel
  • Laddar…
T Tomas_Sthlm skrev:
Vi hade samma problem när vi startade vårt projekt för två år sen. Verkar vara få byggföretag i Stockholm som vill befatta sig med sten om de inte får en förmögenhet. För oss slutade det med murare från öst under egen arbetsledning. Blev väldigt bra. Vad jag förstod på dem byggs de flesta hus i östeuropa i sten och därför finns det gott om duktiga murare där.
Om du kan tipsa om några namn eller kontakter skulle jag verkligen uppskatta det. Låter som om vi kommer göra samma sak men har ännu inte hittat rätt person/företag att bygga åt oss.
/Johan
 
Stockholm Bygg & Design byggde åt mig.
Dom hyrde in två duktiga estländare som murade.
 
Q QT1 skrev:
Om du kan tipsa om några namn eller kontakter skulle jag verkligen uppskatta det. Låter som om vi kommer göra samma sak men har ännu inte hittat rätt person/företag att bygga åt oss.
/Johan
Tack för tipset
V vanpire skrev:
Stockholm Bygg & Design byggde åt mig.
Dom hyrde in två duktiga estländare som murade.
Tack för tipset!
 
Spännande tråd! QT1, Är bygglovet och ritningarna klara?
 
D dextrocell skrev:
Spännande tråd! QT1, Är bygglovet och ritningarna klara?
Ja, allt är klart.
 
Q QT1 skrev:
Om du kan tipsa om några namn eller kontakter skulle jag verkligen uppskatta det. Låter som om vi kommer göra samma sak men har ännu inte hittat rätt person/företag att bygga åt oss.
/Johan
Tyvärr kan ni nog inte använda dem. Vi fick tag på dem genom en gammal bekant och de är uppbokade minst ett år till på annat jobb åt honom. De har inga arbetsledare i Sverige så om de ska användas krävs att man kan arbetsleda dem själv.
Om du som vanpire kan hitta ett svenskt företag som hyr in öststatare utan att ta en förmögenhet i mellan är det en bra lösning. Hur du ska hitta dem vet jag tyvärr inte. Vi försökte utan framgång för två år sen.

Eftersom vi bygger med byggkredit var vi tvungna att lämna ett fast pris till banken.
Det gjorde att de flesta byggare backade då de har så mycket jobb att de inte vill lägga pengar på att räkna på ett jobb de kanske inte får, eller riskera att räkna för lågt och gå back.

Om ni inte är beroende av att i förväg vet exakt vad det kostar kan det vara lättare.
Då kan ni söka företag till jobb på timme. Blir oftast billigare, i synnerhet om ni har möjlighet att närvara hyfsat ofta och övervaka.
Har ni dessutom konstruktionsritningar är det ännu lättare att hitta nån då företaget kan överblicka hur stor omfattningen är.

Lycka till iaf.
Stenhus är väldigt trevligt :)

/Tips när ni räkna på ekonomin om ni inte redan har gjort det och ska ha gjutna bjälklag (vilket är VÄLDIGT trevligt). Betong på bil är DYRT, iaf i Stockholm. Landade på närmare 3000kr/kbm ink moms. (Vi gjorde av med 65kbm)
 
QT1, du har ett PM i inkorgen.

Tomas_Sthlm, har du något tips på vettig konstruktör så tar jag gärna emot det...
 
Den konstruktör vi använde gjorde förvisso en välgjord och ambitiös konstruktion men det tog VÄLDIGT lång tid och man fick stöta på honom ett antal gånger för att överenskomna saker skulle bli gjorda så jag vet inte riktigt om jag kan rekommendera honom. Att saker tar lång tid verkar iofs vara ett generellt problem i branschen. Som självbyggare hamnar man säkert sist i prioritetsordningen hos de flesta när det finns hur mycket jobb som helst bland storkunderna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.