Hej,

Jag har sökt efter trådar som avhandlar detta och har hittat några stycken, tyvärr har jag inte blivit klokare för det så jag startar en egen. :)

Jag har alltså indragen fiber till huset och nu vill jag dela denna anslutningen till två separata nätverk (både två trådade och två trådlösa nätverk).
Jag har ännu inte valt någon leverantör, men jag utgår ifrån att jag bara kan få en IP-adress utåt.

När allt är inköpt och färdigkonfigurerat så ska det alltså finnas:
2st trådade-nätverk (som inte kommer åt varandra)
2st WiFi-nätverk (som inte kommer åt varandra)

Dock ska trådat nätverk #1 komma åt WiFi #1 samt trådat nätverk #2 komma åt WiFi #2 så att säga.

De båda trådade nätverken ska ha möjligheten att ha (säg) 8st uttag vardera.

Någon som kan ge mig förslag på vad jag behöver köpa?

Mvh
ErOx
 
Att få mer än en IP-adress utåt borde inte vara så svårt, och när du väl har det så är det tämligen enkelt, men du får kolla med de leverantörer du har tillgång till, det är antagligen olika möjligheter på olika leverantörer, och inte helt sällan olika på en och samma leverantör beroende på vart i landet du befinner dig.
Rent fysiskt så behövs två Routrar som kopplas in parallellt, antingen direkt in i mediaomvandlaren (om den har flera användbara uttag för detta), eller in i en Switch som i sin tur är inkopplad i mediaomvandlaren.

Men sen går det antagligen att lösa med en mer avancerad Router också, både avseende antalet adresser och antalet Routrar, men det får någon annan redogöra för.
 
Redigerat:
Ja, frågan är hur kunnig och villig du är att hacka lite. 'Vanliga' routrar brukar inte ha stöd för flera isolerade nät out-of-the-box, men om man byter till någon friare firmware, typ openWRT eller liknande, så finns det en massa möjligheter.
Enklaste lösningen annars är, som sagt var, två routrar kopplade parallelt. Behöver du fler trådade uttag än dom som finns i routern så är det bara att koppla in en switch i lämplig storlek.
Om internetleverantören bara tillåter ett IP på ett uttag så kan man lösa det genom att koppla in ytterligare en router först och dom andra två bakom den (den första routern behöver inte ha något trådlöst nät eller annat lull-lull, bara den kan NAT'a trafiken). Nackdelen med det är att det blir lite svårare om man vt ex ill öppna portar utifrån och in för specifika ändamål.
 
tommib
Vad är syftet? Ska du sälja vidare tjänsten till hyresgäster? I så fall finns det troligen restriktioner i villkoren hos de flesta leverantörerna. Rent tekniskt är det inga problem alls att fixa, exakt lösning beror på hur de två uppkopplingarna levereras till dig. Om du kan få två publika IP-adresser direkt så räcker det med en switch och två Routers (som egentligen är Brandvägg/Router/AP/Switch i ett paket). Om du har en lösning med VLAN så kan du köra det i en mer avancerad router men kommer då troligen behöva separata AP.

Antalet uttag i de trådade nätverken är helt sekundärt, det löser man med en switch. Om du vill hålla nere mängden utrustning kan de två näten dela en 24-portars switch som konfigureras med separata VLAN.
 
Finns två utgångar på på min inbox, bara att sätta två routrar brevid varandra
 
Den enklaste lösningen bör vara att använda en switch där man kan konfigurera portar så att de inte kan kommunicera med varandra. Den förmodligen billigaste som klarar det är TP-Link TL-SG108E i mode "MTU VLAN". MTU betyder i det här fallet "Multi-Tenant Unit".
En port konfigureras som "uplink". De övriga 7 kan endast kommunicera med uplink, ej med varandra. Du kopplar "uplink" till din router och använder två av de övriga för att skapa två isolerade delar av ditt subnät. I det här fallet kan du inte använda de övriga 5 portarna på "MTU VLAN"-switchen, så du måste ha ytterligare switchar för att ansluta övriga enheter och accesspunkter.
Du kan inte använda eventuell WiFi-del i routern, för den kommer se alla enheter eftersom den sitter på "uplink"-sidan om switchen. Samma sak gäller LAN-anslutningarna på routern. Den enda som kan användas är den som går till "uplink" på switchen. Om något kopplas in på någon annan LAN-port på routern så kommer den se alla andra enheter.

Fördelar med den här lösningen:
Endast en router
Endast en extern IP-adress
 
Börja med att läsa på om vlan, du behöver förmodligen läsa på om hur brandväggar fungerar också.

Du kommer behöva switchar som du kan konfigurera portarna på och wifi ap's som kan dela flera vlan.

Kör isolerat vlan för min hemautomation.

Detta är min setup, men det är ju inte plug and play för att sätta upp vad du vill ha.
1. Ubiquiti edgerouter-x
2. Ubiquiti unifi AC PRO(kan dela flera vlan)
3. Netgear SOHO switchar, typ prosafe GS108t
 
  • Gilla
jberndes och 1 till
  • Laddar…
De flesta 'standardrouteraccesspunkter' har väl stöd för gästnät och DMZ? Jag vet dock inte hur isolerade dom är ifrån varandra och om det är ett alternativ? Det beror lite på vad man försöker uppnå.
 

Bästa svaret

Jag hade kört på Ubiquitis produkter.

En Ubiquiti USG som router.
Ubiquiti Unifi APs för att täcka byggnaden med trådlöstnätverk.
Behöver du fler fasta uttag så skaffa Ubiquiti Unifi switchar.

Du kan då sätta upp två virtuella nätverk som använder samma utrustning men är isolerade från trafik emellan dem. Du kan även skapa två trådlösa nätverk, ett för vardera virtuellt nätverk. De trådlösa nätverken använder samma Accesspunkter så du får lika bra täckning vart du än är oavsett vilket nätverk du är ansluten på. :)

Skulle du sedan vilja ha ett tredje eller kanske ett fjärde nätverk så krävs ingen mer utrustning utan bara lite mer konfiguration :)
 
  • Gilla
jberndes och 1 till
  • Laddar…
Hur vill du dela upp? Vill du ha två abonnemang i en fiber så får man prata med leverantören vad som är möjligt och inte.
 
tommib
Igen, om du vill låta någon utanför ditt hushåll ta del av din internetanslutning finns det förmodligen avtalsrättsliga komplikationer med din tjänsteleverantör.

Om du skiter i det är det portisolering som du vill ha.
 
@Stefan1972 @tommib Jag har inte haft några tankar kring abonnemangsfrågor här hemma. Bra att ni tog upp det! Jag tänkte mig ett gästnätverk på samma sätt man kan sätta upp i en standardrouter först. Men vill helst dela vår 250MB fiber i två delar 200/50MB och därför började jag tänka i banorna med två nätverk. En firma som har installerat de flesta näten här i Järvsö har gett mig rekommendationer på brandvägg och switch och de borde nog ha koll på den enda leverantören som finns här uppe om det tillåter två nätverk på en anslutning.

Tack för tipsen på portisolering. Ska titta på det också så klart så får vi se vad som passar oss bäst.
 
ska ni dela på ett abonnemang så kan man ju dela upp resten precis som man vill med alla möjliga grejer.........Det tråden i början specifikt handlade om var ju vad jag förstår att ha två separata linor på samma fiber. Typ två skiljda abonnemang.
 
  • Gilla
jberndes
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
ska ni dela på ett abonnemang så kan man ju dela upp resten precis som man vill med alla möjliga grejer.........Det tråden i början specifikt handlade om var ju vad jag förstår att ha två separata linor på samma fiber. Typ två skiljda abonnemang.
Jag tolkade det som att han har samma önskemål som oss.
"Jag har alltså indragen fiber till huset och nu vill jag dela denna anslutningen till två separata nätverk"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.