Hej,
När jag slitit bort plastmattan från golvspånet så är det mycket rester kvar, "håriga limrester"
Hur får man bort detta på bästa sätt?
Bort måste det då det luktar dåligt.

Har än så länge försökt med
Ångmaskin, fungerar inte.
Skrapa, fungerar inte.
Giraff med 80papper, får bort en del framför allt fibrena men kommer inte ner till trä rent.

Vinkelslip med grovrengöringsskiva från biltema. Fungerar men tar tid och samtidigt slits skivorna snabbt så kommer bli ganska dyrt i längden.
Kan lamell skivor vara ett bättre alternativ?
Golvspån med limrester och två verktyg, en vinkelslip och en annan slipmaskin, på ett dammigt byggprojektsgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
L
Hade samma sak i ett par rum , men med masonit under , provade alla varianter , satt med en morakniv och skrapade , tog ett tag att få bort det , skam den som ger sig , bara att gnaga på , Att använda maskin kan bli så att det blir ränder i spånet som syns efter mattläggningen
 
Kan det funka m "is-pik"? Använde det själv i somras när jag tog bort limrester innan parkettläggning. Ca6 centimeter bred. Tyngden i hela verktyget räckte så det var "bara" att dra fram o tbaka utan att pressa för mycket. Tog några timmar men bättre än ligga på knä o pilla.
 
Abs-slip med 36 papper
 
Ingen fara om det blir lite ränder när jag kör med vinkelslip då jag ändå ska lägga spånremsor för golvvärmen sen.

@MasMats är det en sån man använder till att skrapa bort is på uppfarten typ?

@nino ser onekligen smidig och effetiv ut så dumt att vara bunden att hyra bara Gör rum för rum så blir många vändor till hyrfirma isåfall. Men kanske värt det iallafall
 
richardtenggren
Jag har kört med en Fein och det där bladet som följer med för att ta bort mattor. Men vet inte om mina limrester var speciellt håriga.
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Jag har kört med en Fein och det där bladet som följer med för att ta bort mattor. Men vet inte om mina limrester var speciellt håriga.
Tänkte du på det helt plana bladet? Det är värt att testa.

"Behåringen" försvinner tokenkelt med vinkelslipen och sliter inte speciellt mycket på skivan.
 
richardtenggren
chaser chaser skrev:
Tänkte du på det helt plana bladet? Det är värt att testa.

"Behåringen" försvinner tokenkelt med vinkelslipen och sliter inte speciellt mycket på skivan.
Precis, det här bladet körde jag med:
63903178017i.jpg
 
  • Gilla
chaser
  • Laddar…
Statusuppdatering

Inköpt en ishacka och testat Feinen.
En vinkelslip och en ishacka ligger på ett mönstrat golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tyvärr inte en hållbar lösning
Det som fungerar bäst är grovslipen på vinkelslipen men det kommer kosta lite väl mycket då de slits för fort.

Det blir att lägga ner projektet med golvet över helgen och sen ta @nino s förslag och hyra en ABS på måndag.
Tack för alla tips!
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Ta hellre 16 eller 24 papper kom jag på...
 
nino nino skrev:
Ta hellre 16 eller 24 papper kom jag på...
Lär behövas det grövsta de har, sitter som fan. Feinen brände fast klistret tillslut.
 
L
Oavsett vilken maskin du tar så kommer det att bli varmt , då kladdar det ihop , har provat med alla maskiner jag har , feen , bandputs , rondell , bäst med att handjaga ingen värme
 
En abs går sakta så det blir ganska lite värme
 
Valsmaskin (som man slipar parkett med) har jag använt ett par gånger till liknande fungerar perfekt. Det går snabbt, man får bort allt med en gång och arbetsställningen är ok. Det man inte kommer åt längs kanterna med valsmaskinen tas bort med sickel.
 
  • Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.