Hej! Rivit ner lite gamla väggskivor av tretex för de luktade gammal rök och, ja gammalt. Hittade lite missfärgningar, inte prickigt som svartmögel men kanske kan vara det ändå ?

Testade min fuktmätare (som funkar sådär) men det var torrt, luktar inget speciellt mer än vad väggarna luktar i övrigt..

Var liknande fläckar i vardagsrummet när jag renoverade där, körde på med gips där... Bör ja ta bort och kolla läget bakom eller tror ni ja kan köra på med gipset? Kan de bero på dålig ventilation ? Mvh Gustav

Missfärgade fläckar på träväggspaneler, möjlig indikation på fuktproblem eller mögel, i enlighet med en renoveringsdiskussion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trävägg med svarta missfärgningar som möjligtvis är mögel, givet kontexten av fuktproblem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Missfärgade fläckar på träpanel som kan vara mögelskador, efter rivning av gamla väggskivor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träpanel med missfärgningar som kan misstänkas vara fuktskador eller mögel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser ut som fuktskador. Kan vara missfärgning, men kan också vara fläckvis svartmögel.

Har det varit ngn vattenläcka i eller ovanför den väggen?
Eller är det en yttervägg där vatten kommit in via blåst eller t ex läckande stuprör/hängränna?

Vad har det varit för rum? (Toort typ vardagsrum eller kök, badrum, tvättstuga)

När sattes treetexen upp?
 
Mja, nån gång har det varit fukigt, frågan är när. Har kåken stått kall någon vinter? Annars kan det vara ända sedan bygget.
 
Vi har bara bott ett år i huset, taket byttes 2011 tror de va rättt dåligt innan. Tretexen är säkerligen från 1955 då huset byggdes.. väggen med svart längst ner är mot ett badrum som ska renoveras nästa år, den andra väggen är mot en hall, ovanför är vinden. Ytterväggen har inga missfärgningar..

Blr ja bryta loss några bräder och kolla reglarna?
 
  • Gilla
Dusa
  • Laddar…
Konstatera först om det är torrt. Är det det så behöver du inte bry dig i det där. Det är ändå bara statiska missfärgningar som inte lever vidare så länge det inte matas med fukt.
Så där kan nytt virke se ut också om det varit nån fuktknäpp och de haft nåt legat mot virket.
 
Min fuktmätare verkar inte mäta låga värden, den säger 0% fukt, mäter ja på min arm eller fuktat trä säger den dock runt 30% men kanske kan låna hem em vettig och testa lite mer.. känns väldigt torrt dock. Köra nått antimögel medel och borsta bort kanske känns vettigt
 
  • Gilla
snj
  • Laddar…
mögelsporer finns omkring oss hela tiden i mer eller mindre koncentrationer och så länge det är torrt så kan det inte leva och är därmed "dött" . Det är inte så att man förhindrar framtida mögelangrepp bara för att man behandlar lokalt eller borstar bort utan blir det fuktigt igen så möglar det och detta då oavsett om det har varit påväxt där tidigare eller inte.
 
Min gissning är Blånadsvamp! Pensla el spruta mögel-fri på drabbat område, låt torka några dygn sen upp med gipsen.
 
  • Gilla
Tvapac och 3 till
  • Laddar…
Det spelar ingen roll huruvida det är torrt nu eller inte, skadan är ju redan skedd! Det du blir sjuk utav finns där även om den mikrobiella skadan är uttorkad. Dessutom sprids sporer lättare när det är torrt.

Du bör öppna upp för att kolla regelstommen samt isolering. Jag hade även tagit på mig skyddsmask med P3 samt A2 filter och inte kembehandlat utan bytt ut det som är synligt påverkat.
 
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
Hur menar du där? Mögelsporer finns omkring oss 24/7 helt naturligt och skulle man bli sjuk av ett torrt gammalt angrepp så skulle man bli lika sjuk av att andas vanlig luft också.
 
  • Gilla
Needas
  • Laddar…
Kan det vara blånadssvamp? Isf helt ofarligt. Om det är torrt och fint så kan de vara från brädgården blånadssvampen uppstått. Det är inte vackert, men rent konstruktionsmässigt har det ingen betydelse.
 
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
Allt handlar om vilka som utsätts, vilken dos man utsätts för samt under vilken tidsperiod. Är det blånadssvamp så har virket bevisligen varit gynnsam miljö för mikrobiell växt och troligen förekommer en blandad flora.
 
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
Staffans2000
Bry dig inte om "vargenkommerförespråkarna". Smäcka upp gipsen bara. Internet är den största gudagåvan till mänskligheten näst efter glasögonen. Men ibland blir den ett gissel när allehanda domedagsprofeter får sprida sitt evangelium hejvilt.
 
  • Gilla
ylven och 4 till
  • Laddar…
Vad tråkigt att höra här att fukt och mögelskador inte ska saneras.
Många människor är i dag drabbade av sjukahussymptom och bla barn riskerar att få Astma med livslånga problem.
Jag tycker inte heller att man ska gå och vara rädd men däremot ha respekt och skydda sig extra vid ex provtagningar el då det rivs upp.
Det går inte att bara torka ut en fukt och mögelskada, den ska saneras.
Det enda hållbara i dag är att byta ut skadat material och åtgärda grundproblemet till skadan.
Bla Folkhälsomyndigheten, WHO, Miljöbalken med flera uppger åtgärda!
Tips som kan vara värt i längden att göra Om du själv är osäker på vad och varför du har problemen i din bostad kan du låta utreda det av kunniga och få svar på åtgärd. Du kan ju också ta prov/låta ta prov på skadat material och få det analyserat på på ex Eurofins Pegasus labb el annat.
Lycka till
 
  • Gilla
Bosch
  • Laddar…
Staffans2000
B brfbo skrev:
Om du själv är osäker på vad och varför du har problemen i din bostad kan du låta utreda det av kunniga och få svar på åtgärd. Du kan ju också ta prov/låta ta prov på skadat material och få det analyserat på på ex Eurofins Pegasus labb el annat.
Lycka till
Eller...så smäckar du upp gipsen bara!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.