M
N Nils82 skrev:
Nu märker jag ord här men det är inte en lärlingslön på 310 spänn. Det är en debitering för outbildad personal.
Var det en yngling som var med på jobbet? Lärlingens kompetens utvecklas med tid och till sist utfärdas ett yrkesbevis. Han ersättning förljer denna utvecklingsstege.

Det kanske var en 88 %are, dvs personal som är outbildad och inte går på lärlingsanställning. De saknar yrkesbevis och har inte för avsikt attskaffa något heller.
Han är helt outbildad med noll erfarenhet inom yrket. Han visste inte ens vad en cirkelsåg var när han började för nån vecka sen. Han har varit lärarvikarie innan det här men vela prova nåt nytt
 
Traktamente får man BARA om man övernattat på orten! Punkt. :)
 
  • Gilla
EvertL
  • Laddar…
Maarii05 skrev:
Han är helt outbildad med noll erfarenhet inom yrket. Han visste inte ens vad en cirkelsåg var när han började för nån vecka sen. Han har varit lärarvikarie innan det här men vela prova nåt nytt
Om han nu, som du säger, börjat för någon vecka sedan är han 1 utav 2 saker:

1: Yrkeslärling med väldigt få timmar i boken. Jag tror att lönen ligger på 55% av avtalsenlig lön i början.
2: Outbildad personal utan lärlingsanställning. Kan vara vem f-n som helst, så att säga. Går in på 88% lön direkt från start men har aldrig rätt till mer eller mindre.

Observera att lönen och dess procent är något som hanteras mellan arbetsgivare och arbetstagare. Vad man väljer att fakturera är en annan sak.
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
M
N Nils82 skrev:
Om han nu, som du säger, börjat för någon vecka sedan är han 1 utav 2 saker:

1: Yrkeslärling med väldigt få timmar i boken. Jag tror att lönen ligger på 55% av avtalsenlig lön i början.
2: Outbildad personal utan lärlingsanställning. Kan vara vem f-n som helst, så att säga. Går in på 88% lön direkt från start men har aldrig rätt till mer eller mindre.

Observera att lönen och dess procent är något som hanteras mellan arbetsgivare och arbetstagare. Vad man väljer att fakturera är en annan sak.
Ja men vad är rätt här då? Om han nu på sitt anställningsavtal endast får 65% av normallön. Men jag står betalar denna summa för den personen? Jag har ju ingen aning vad han får i lön men jag anser inte att det är rätt pris att betala för någon som inte besitter kunskapen om ett så stort projekt överhuvudtaget som endast kan såga lite reglar..

Och ska man både betala reseersättning plus timlön när man sitter i bilen plus traktamente?
 
Kostnad för traktamente kan du bestridda rakt av och be honom annars förklara vad den avser!

Timmar för lärlingen borde man väl ha pratat om innan känns det som, speciellt med tanke på att ni kommit överens om att ni själva skulle vara med! Här kanske man kan dra av ett antal?

Att de ska åka 8 mil enkel resa varje dag känns också som något man kanske skulle löst på förhand!, här skulle jag bestridda de timmar de inte varit på plats bara för att se vad de kan kontra med.
Kanske en fast etableringskostnad hade varit lämpligare? I vilket fall så har ju deras halvdagar medfört att det blivit minst 1 extra arbetsdag och därmed onödiga resor, bilkostnader osv.
 
Mikael_L
Traktamente är en sak mellan arbetsgivare och arbetstagare.

Det kommer aldrig på kundens faktura.



Det finns många sådana saker, där ett avtalsförhållande gäller mellan arbetsgivare och arbetstagare och andra avtal gäller mellan tjänstesäljare och köpare.
Företaget/arbetsgivaren sitter liksom på två olika stolar, och kan inte rakt av överföra sina avtal (t.ex. kollektivavtal) till sina kunder.
T.ex. att arbetstagaren har rätt till vissa raster under arbetsdagen
Tjänsteköparen har istället rätt till att det utförs arbete under precis 100% av den debiterade arbetstiden.
Därför är det för det mesta i juridiskt fel att kunderna får fakturor på 8 timmar om dagen, om arbetarna inte verkligen har jobbat hela den tiden.
Det är bl.a. därför som timlönen inte är samma som den debiterade timpenningen, det ska täcka en hel del avtalsglapp samt andra företagsomkostnader.
 
  • Gilla
maxmsm och 3 till
  • Laddar…
M
Nu har jag fått exakta tider på när dom varit här
Onsdag 9-15
Torsdag 10-14:30
Fredag 9-15:30

Så då har han alltså tagit betalt för milersättning plus de timmar han och lärlingen suttit i bilen. Så totalt cirka 8000kr för att sitta i bilen.
Är det ett vettigt pris att lägga på fakturan utan att ens ha nämnt det? Vi har ett sms där han skrev att han skulle lägga in resorna i timmarna istället så vi kunde göra rot avdrag så det skulle bli billigare men varför har han då lagt på 3000kr i service bil??
 
Servicebilen är inte resekostnader, utan tillgången till det förbrukningsmaterial och de verktyg som förvaras i bilen.
 
Bestrid ena dagens restid (no förväntafäde er heltidsarbete) traktamentet (vad tänkte han däeär??) och lärlingen (betala nästan full timpeng för en person som inte behövdes?). Om ni behöver ta det till tinget är det väl ett småmål så ni riskerar onga stora pengar, men ni förväntas nog förlika trots att ni är konsumenter.

I värsta fall se det som läropengar och se till att ha allt på papper nästa gång.
 
M
Alltså vad gör vi nu? Min sambo ska prata med snickarn imorgon om att det är ju löjligt vad detta har dragit iväg. Nästan tre dubbla av vad vi fick en muntlig offert på. Dessutom så har han fått vår husvagn och det avdraget finns ju heller inte med på fakturan. Han är ju väldigt mån att inte få dåliga recensioner eftersom han är väldigt ny med eget företag men blir det såhär så j*vlar. Är så arg.. men ska vi alltså betala in det belopp vi anser är vettigt och bestrida resten? Han använder sig ju av ett företag som köper hans faktura så måste vi kontakta företaget som utfärdat fakturan nu eller?
Vad är vettigt att betala enligt er? Min sambo har också alltså varit med alla dessa dagar och slitit. Så tre man, 3 dagar... fast det drog ut pp tiden så det blev ju fyra i slutändan..
 
Det bästa blir väl till att fråga honom vad som hände med det ursprungliga priset. Nämn det här med praxis 15%. Varför ni ska betala för lärlingen och traktamente men framförallt var han köper sina sopsäckar. Var de guldplätterade?

Informera honom att ni kommer att bestrida fakturan och kontakta företaget som köpt hans faktura och fråga om ni måste inkomma med ett skriftligt bestridande. Lider med er:confused:
 
Förstod nästan att det var en nykomling i branchen. Den info som framgått tyder på en entreprenör som inte riktigt vet hur han ska fakturera, vilka poster som ska specas samt skillnaden på kostnader för er som kund kontra hans "egna" kostnader.

Ha det i åtanke när ni tar samtalet med honom.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Maarii05 skrev:
Alltså vad gör vi nu? Min sambo ska prata med snickarn imorgon om att det är ju löjligt vad detta har dragit iväg. Nästan tre dubbla av vad vi fick en muntlig offert på. Dessutom så har han fått vår husvagn och det avdraget finns ju heller inte med på fakturan. Han är ju väldigt mån att inte få dåliga recensioner eftersom han är väldigt ny med eget företag men blir det såhär så j*vlar. Är så arg.. men ska vi alltså betala in det belopp vi anser är vettigt och bestrida resten? Han använder sig ju av ett företag som köper hans faktura så måste vi kontakta företaget som utfärdat fakturan nu eller?
Vad är vettigt att betala enligt er? Min sambo har också alltså varit med alla dessa dagar och slitit. Så tre man, 3 dagar... fast det drog ut pp tiden så det blev ju fyra i slutändan..
Jag tycker inte att du ska komplicera diskussioner genom att diskutera t ex lärlingslöner, milersättning och traktamenten. Gå istället tillbaka och hävda den muntliga offerten som var på 10-15 kkr och erbjud dig att betala max 15% mer det.

En seriös hantverkare kan uppskatta tiden och håller sina prisuppgifter. Skulle något uppstå som gör att hantverkaren inte kan hålla priset har han en skyldighet att direkt ta upp det med kunden och diskutera ev extrakostnader. Om något blivit mer komplicerat av någon anledning som inte gick att förutse tror jag att de flesta kunder kan tänka sig att betala lite mer för det.

Men att först uppskatta 10-15 kkr och sedan fakturera det tredubbla utan någon information innan skulle jag se som en ren förolämpning. Ni verkar ju inte så nöjda i övrigt med jobbet så då ser jag ingen anledning att betala mer än offerten plus 15%.

/Krille
 
  • Gilla
maxmsm och 5 till
  • Laddar…
Jag håller med Krille4, enklast är bara att hänvisa till den ungefärliga prisuppgift ni fått innan arbetet påbörjades och att den inte får översskridas med mer än 15% (finns vissa undantag) och erbjud dig att betala 15 000 :- + 15% och dra av för husvagnen.

Att han är ny som företagare kan säkert förklara att han inte förstår innebörden av att lämna en ungefärlig prisuppgift men det är inget som ni ska drabbas av utan det får han ta som en läropeng. Till hans försvar så verkar det vara en stor okunskap kring konsumenttjänstlagen hos många hantverkare så han är inte ensam om att inte förstå vad det innebär att lämna en ungefärlig prisuppgift.
 
M
Hej igen!
Har en ganska positiv nyhet, hoppas jag! Min sambo kollade igenom alla sms han haft med snickaren och där står det klart och tydligt att han gett oss en offert på 22000kr för EN VECKAS jobb. Och räknar man ihop alla timmar så var dom här 3 dagar. Så 22000 delat med 5 gånger är 13200 kr för arbetet plus materialkostnad på cirka 7000kr och lite resersättning.
Nu är min fråga, hur stabilt är ett avtal på sms?
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.