Hejsan allihopa.
Jag har hängt här sedan 2014 och fått massvis med hjälp genom att läsa runt här inne, men nu så finns inte min fråga besvarad så här kommer första inlägget.

Vi bor i ett hus byggt 1900 och har torpargrund. I botten ligger det kolstybb och ca 40cm över detta kommer golvbjälklaget. Vi har som många andra ganska hög luftfuktighet i grunden (80-85%) nu på sommaren. Vi har ett rum som vi öppnat helt mot grund och tagit bort en 60tals renovering med mineralull, trägolv, masonitskiva, plastmatta, foam, laminat. Bjälklaget har klarat sig bra (14% fuktighet i trät) men det stank dålig källare i början. Tvärsöver grunden gömt av kolstybben gick det tegelrörsdrännering när denna plockades bort följde även stanken med. Nu har vi bestämt oss för att detta rum blir badrum. Eftersom vi satsat på difusionsöppet med organiska isolermaterial från golv uppåt så blir jag lite fundersam nu. Rummet är på ca16m2 och vi ska ha badkar och dusch separat. Vi kommer inte bygga enligt branschreglerna utan bara i våtzon ett där duschen ska stå blir det folie mm eftersom huset ska kunna andas. I golv blir det cellulosa och nu till min fråga.

Vi ska ha duschen där det finns en stödbetongplatta för murstocken ovan denna står golvbjälkar. Mina funderingar är att eftersom betongen transporterar fukt och om man stänger in denna under tätskikteten för duschen så kan det bli problem med att inte isoleringen torkar ur ordentligt? Ca 220-230mm höga är bjälkarna. Jag funderar på att kapa dessa och fylla på med betong alt lösa någon sorts ventilation under golvskivor så att fukten kan röra sig vidare. Tips idéer mottages gärna. Bifogar en bild så ni ser vad jag försöker förklara.

Ber om ursäkt för ett långt inlägg och hoppas någon orkat läsa igenom hela. Var inte heller säker på vårt jag skulle lägga frågan så om ni tror på bättre svar i annan huvudkategori tips gärna mig. Renovering av golvbjälklag i gammalt hus med synlig stödbetongplatta, träbjälkar och avlägsnad isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mvh Thomas
 
Problemet med uteluftsventilerade torpargrunder är att det särskilt vissa årstider blir kallare där än utomhus. Varmare och fuktigare uteluft tar sig då in och kondenserar i grunden. Förr utgjorde detta inget problem eftersom energiläckaget ner i grunden var betydande genom dålig golvisolering och spillvärme från murstockar. Med dagens isoleringsstandard fungerar inte torpargrunder. Det finns egentligen bara fyra lösningar på detta problem: 1) Elda för mössen genom begränsad isolering i bjälklagen, 2) Installera avfuktare och 3) Göra om grunden till en uppvämd krypgrund genom att förflytta all isolering så långt ner och långt ut som möjligt och stänga till alla ventiler eller 4) Schakta ur grunden, lägga ut isolering och fylla upp med betong till bjälkarnas underkant (finns flera olika varianter).

Jag gissar att ni för den största delen har valt alternativ 1).

Där ni vill placera duschen kommer isoleringen att ligga nära en kall yta vilket är en risk. Om ni använder hygroskopiskt isoleringsmaterial och har en diffusionstät plastmatta på golvet kanske det klarar sig ändå. Men lösningen för hela badrummet känns inte bra. Eftersom badrumsbyggen innebär en större investering tycker jag ni skall tänka ut en mer långsiktigt hållbar lösning först.

Ytterligare en synpunkt. Badrumslösningar i hus med träkonstruktion med klinkers och kakel blir sällan hållbara, främst pga rörelser i träet. En mer hållbar lösnng är en våtrumsmatta av hög kvalitet i kombination med duschkabin och fuktsäkra stänkskydd bakom badkar och tvättställ. Stänkskydd kan göras av olika material, t.ex. glas eller rostfri plåt. Branschreglerna för badrum är ingen norm, de är till för att främja kakelförsäljningen.
 
Stort tack för ditt svar.
Nu har vi funderat mycket kring hur vi ska gå vidare. Vi håller oss till vår första tanke. Det blir att elda för mössen. I ena hörnet ska det stå ett badkar i det andra kommer duschen. Här kommer vi använda ångspärr och folie mm. Det blir ca 35% av badrummet. Övrigt golv blir trägolv så vi ska vara safe med att det får andas. Typ som på bilden. Högst upp i högra hörnet kommer badkar som ska stå på ett upphöjt golv. ca 20cm. Bilden är bara en ide'skiss och inget mer.
Skiss av badrumsplanering med badkar, dusch, toalett och upphöjt golv för badkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men nu skulle jag uppskatta hjälp och svar på en ny fråga. Jag har fastnat för fibercementskivor för trossbotten. Dessa är diffusionsöppna men jag hittar ingen info hur väl dessa "andas" inte heller om de kommer släppa igenom spillvärmen som vi vill ha ner i grunden. Monteringen sker förmodligen underbjälklaget.

Mvh Thomas
 
Redigerat:
Jag tror knappast du kommer få ner någon värme till grunden. Här du fukt i krypgrunden så är det avfuktare som gäller. Se till att du inte får vatten rinnande mot grunden av stuprör lr sluttande mark, det är det första du bör göra.
 
På bilden ser det ut som marken ligger upp emot bjälkarna. Så jag antar att du inte kan krypa i grunden?
I så fall skulle jag gräva ur för att gjuta upp ett nytt golv
 
När det gäller värmeledningsförmågan så kan man anta att den för fibercementskivor är ca fem gånger så hög som för vanligt trä. Fuktdiffusionstalet är mellan fem och tio gånger högre än för trä. Så det andas bra och leder värme bra.
 
Men tror du värmen kommer ner och värmer upp utrymmet?
Ska ni ha golvvärme?
 
holmberg87 holmberg87 skrev:
Jag tror knappast du kommer få ner någon värme till grunden. Här du fukt i krypgrunden så är det avfuktare som gäller. Se till att du inte får vatten rinnande mot grunden av stuprör lr sluttande mark, det är det första du bör göra.
Tack för svaret.Det är nydränerat runt hela huset och alla stuprör är kopplade till en stenkista 20 bort från huset. Det är inte riktigt fukt i grunden som oroade mig utan det är ett varmare klimat i grunden som vi är ute efter. En avfuktare kommer helst aldrig installeras. Hus har klarat sig i mer än 100 år på torpargrund, det jag försöker återskapa är en grund som fungerar som det gjorde förr. Vi kommer även i framtiden börja elda.
Tror du att fiberskivorna kommer stänga in stor del av värmen? Eller menade du för lite värme för att torka ur en fuktig grund?
Mvh Thomas
 
Oj vad snabba ni är. Hinner inte svara på första. Vi ska inte ha golvvärme. Har suttit och velat men det skulle nog göra mer skada än nytta. Vi är lite bakåtsträvare :) har man kalla golv så sätter man på tofflorna. Det är lite av en synvilla. Marken är ca 40cm från golv
Det var nog det svaret jag vill ha justusandersson.

Tack för era svar.
 
Här du inte haft några problem så ändra inte något i grunden heller.
Jag menar på att du inte kommer få ner någon värme att tala om genom golvet i badrummet. Med en murstock som leder ner värmen fungerar nog betydligt bättre.

Det ser ju ändå inte öppet ut under golvet så ev varm luft kan flöda genom hela grunden?

Ändra inte för mkt utan kör på mindre isolering och material som inte är täta så kommer det säkert hålla lika länge till
 
holmberg87 holmberg87 skrev:
Här du inte haft några problem så ändra inte något i grunden heller.
Jag menar på att du inte kommer få ner någon värme att tala om genom golvet i badrummet. Med en murstock som leder ner värmen fungerar nog betydligt bättre.

Det ser ju ändå inte öppet ut under golvet så ev varm luft kan flöda genom hela grunden?

Ändra inte för mkt utan kör på mindre isolering och material som inte är täta så kommer det säkert hålla lika länge till
Det är en dålig fotograf (jag) det är ca 35-40 cm mellan mark och bjälklag. Perfekt vi funderade länge på om vi skulle renovera murstockarna eller inte just pga kostnaden men vi kom fram till samma som du skriver att det är nog viktig värme om vi ska genomföra det vi är ute efter.
Stor tack åter för svar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.